Dacă de curăţenia din tramvaie şi autobuze ori de întârzieri orădenii se plâng când şi când, reclamaţiile legate de controlorii OTL nu contenesc. Şi nu fără motiv, lucru dovedit în primăvara anului trecut, când nu mai puţin de 8 controlori au fost prinşi luând şpagă de la poliţişti sub acoperire!

Pentru a-i putea sancţiona mai uşor pe "boacterii" care greşesc, inclusiv prin concediere, OTL vrea să lucreze cu oameni din afară, "închiriaţi" de la o firmă ce pune la dispoziţie forţă de muncă. Deocamdată pentru o perioadă de probă de 6 luni, iar dacă rezultatele vor fi cele scontate, noul sistem va fi prelungit pe perioade mai lungi.

Abuzuri în tramvaie

Controlorii OTL nu au o imagine tocmai populară şi nici imaculată. În urma mai multor reclamaţii, în aprilie 2013, poliţiştii orădeni i-au prins pe 8 dintre ei că cereau şi primeau mită în loc să aplice amenzi pasagerilor frauduloşi. În final, toţi au scăpat de dosarele penale, iar 6 au fost concediaţi, dar au dat societatea în judecată. Tot în 2013, şi tot din motive disciplinare, altor doi controlori li s-au desfăcut contractele de muncă.

Nici aşa nu s-au cuminţit. În august, BIHOREANUL scria cum o orădeancă era amendată cu 300 lei pentru "comportament necivilizat faţă de personalul OTL", din simplul motiv că-i luase apărarea unei fetiţe prinse fără bilet. Deşi după o anchetă internă controloarea în cauză şi-a recunoscut abuzul, ea a putut fi sancţionată doar cu... avertisment verbal. Altfel spus, controlorii nu pot fi traşi prea uşor la răspundere, bucurându-se de o protecţia oferită prin contractul colectiv de muncă.

06_csuzi_istvan_bihoreanul.jpgSemi-externalizare

Şefii OTL vor să schimbe situaţia: "Nu ne mai dorim astfel de neplăceri", zice directorul Csuzi Istvan (foto), care a decis să externalizeze parţial serviciul de control. De ce parţial? Pentru că tot societatea de transport va coordona, organiza şi răspunde de controale, dar acestea vor fi făcute cu personal "închiriat". "Nu este vorba de o externalizare a serviciului, ci despre contractarea personalului de execuţie, adică 20 de persoane, prin intermediul unei firme care să aibă ca obiect principal de activitate leasingul forţei de muncă. Oamenii nu vor mai fi, deci, angajaţii noştri", explică Csuzi.

OTL a exclus varianta unei externalizări totale a serviciului după ce, în 2007, o asemenea tentativă a eşuat. "Veniturile firmei respective depindeau de încasările de la contravenienţi, ceea ce a provocat abuzuri şi, bineînţeles, reclamaţii", spune directorul.

Amenzi vs. reclamaţii

De data aceasta, şefii OTL vor încerca să reducă neregulile impunând alte condiţii. Cea mai importantă este că personalul de control va fi plătit în funcţie de activitatea prestată. Mai exact, după numărul mijloacelor de transport şi al călătorilor controlaţi, dar şi după numărul de amenzi emise şi reclamaţii primite, toate acestea fiind date statistice disponibile prin sistemul e-ticketing.

Cum reclamaţiile vor conta la calculul salariului, interesul controlorului va fi să nu existe aşa ceva sau să fie cât mai puţine. "Un bilet de suprataxă înseamnă în grila de salarizare 50 de puncte în plus. Dacă aferent acelui bilet vom primi o reclamaţie neîntemeiată, vor fi scăzute 40 de puncte, iar dacă reclamaţia e şi întemeiată, 200 de puncte! Nu va fi rentabil pentru controlori să facă abuzuri!", arată Vasile Labanc, şeful Departamentului Comercial al OTL. Compania va avea şi dreptul ca, în urma unor reclamaţii numeroase, să înceteze colaborarea cu controlorii abuzivi.

Posibilitate de transfer

Acest tip de externalizare a fost motivat şi de faptul că OTL îşi va reduce astfel numărul angajaţilor. "Pe Legea bugetului, fondul de salarii nu poate fi modificat, deci pentru a putea măcar să discutăm cu sindicatul nişte măriri de salarii trebuie să reducem din personal", spune Csuzi Istvan. Or, salariile noilor controlori vor fi asigurate din bugetul de servicii, care este mai flexibil.

OTL a făcut prima încercare de a atribui noul serviciu de control în decembrie 2013, dar cele două firme care au depus oferte (una din Bihor, alta din Tulcea) nu au îndeplinit condiţiile: nu aveau ca obiect principal de activitate leasingul forţei de muncă şi nici certificarea necesară acestei activităţi de la Ministerul Muncii. Procedura a fost reluată în ianuarie, când pe site-ul societăţii a fost publicată documentaţia pentru serviciul "asigurare personal pentru activitatea de control legitimaţii", data limită a depunerii ofertelor fiind 21 ianuarie.

Cum proiectul este o premieră, OTL a decis să încheie deocamdată un contract pentru 6 luni, dar managerul e optimist că experimentul va fi unul de succes. Dacă anul trecut OTL a cheltuit cu activitatea de control peste 600.000 lei, pentru următoarele 6 luni a estimat serviciul la un cost de 252.000 lei. Până ce el va fi angajat efectiv, toţi cei 18 controlori actuali ai OTL au fost preavizaţi asupra desfacerii contractelor de muncă. Nu înseamnă însă că automat vor deveni şomeri, căci vor putea lucra în continuare cu firma care va câştiga contractul. Doar că, de data asta, vor fi şi obligaţi să se cuminţească...