Coşmarul şoferilor care mai bine de mai bine doi ani şi-au "rupt" maşinile prin hopurile de pe DN 79 Oradea-Arad, din cauză că lucrările executate de italienii de la Astaldi au avansat greoi, ajunge la final.

Aflându-se sâmbătă la Arad, unde a inaugurat porţiunea de autostradă între Arad şi Timişoara, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat, referitor la DN 79 Arad-Oradea, că a fost informată de către constructorii de pe şantier că s-au finalizat 75 la sută din lucrări, iar "şantierul va fi închis cel târziu în luna mai a anului viitor".

Potrivit acesteia, constructorii au spus că folosesc aditivi speciali în mixtura asfaltică, astfel încât asfaltarea poate avea loc şi pe timp de iarnă. În judeţul Arad, asfaltarea DN 79 a fost încheiată, astfel de lucrări continuând doar în judeţul Bihor.

Lucrările la drumul Oradea-Arad sunt proiectate şi executate de firma italiană Astaldi. Aşa cum BIHOREANUL a mai scris, lucrarea ar fi trebuit deja finalizată, dar acest lucru nu s-a întâmplat nici pe departe. Licitaţia a fost adjudecată în 2009, muncitorii au ieşit în teren prin 2010, iar "şantierul" s-a deschis cu adevărat abia în 2011.

Ameninţaţi cu rezilierea

De altfel, în primăvara acestui an, compania a fost ameninţată de către ministrul Anca Boagiu cu rezilierea contractului, în valoare de 70 de milioane de euro, din cauza nefinalizării lucrărilor care aveau termen de finalizare 11 martie 2011. "Nu ne permitem luxul să stăm pe 70 de milioane de euro, pe care, până în acest moment, nu au fost în stare să îi folosească şi nu au fost în stare, practic, să facă tronsonul de la Arad la Oradea", declara la acea vreme Boagiu.

Ministrul le reproşa reprezentanţilor firmei Astaldi că nu se lucra pe şantier şi le-a dat un ultimatum să se pună la punct cu graficul de lucrări şi să intre în termenele contractuale. "Pentru că nu este primul contract în care sunteţi în întârziere, bani sunt, nu aveţi nicio justificare. Nu mă impresionează faptul că atunci când aţi ştiut că vine ministrul pe teren aţi umplut drumurile de oameni, de maşini şi aşa mai departe. În urmă cu o săptămână colegii de la CNADNR au fost aici şi timp de o săptămână nu au găsit aproape pe nimeni pe şantier. Vreţi să lucraţi, sunteţi bineveniţi să lucraţi, în termenele contractuale. Nu vreţi să lucraţi, vă rugăm să luaţi notă că nu mai suntem dispuşi să facem nici un fel de rabat de la nici o regulă. Drumul arată cum arată, din 2009 şi până în 2011 sunt doi ani, în care nu s-a întâmplat nimic", îi spunea Boagiu unui reprezentant al firmei italiene.

Lucrări de milioane

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a alocat peste 266,3 de milioane de lei pentru reabilitarea DN 79 Arad - Oradea, iar termenul de finalizare a lucrărilor era de 11 martie 2011.

De altfel, CNADNR a şi amendat firma italiană Astaldi cu 6.306.038 de lei (1,5 milioane de euro), plus 317.202 euro, penalităţi facturate. Compania a motivat sancţionarea italienilor cu faptul că firma a primit un "avans acordat şi nejustificat prin lucrări executate la sfârşitul anului 2009".

Citiţi mai multe despre mersul lucrărilor la drumul Oradea - Arad, în articolul: Astaldi Tango: Spre disperarea şoferilor, firma italiană "cârpeşte" drumul Oradea-Arad încet şi prost!