Comisia de siguranță rutieră din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a avizat favorabil studiul de fezabilitate al Drumului Expres Oradea - Arad, a anunțat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, cel care a și inițiat parteneriatul cu Primăria Oradea și cu municipalitatea și administrația județeană din Arad pentru construirea viitoarei șosele cu profil de autostradă.

Tot Bolojan a explicat ce pași mai trebuie făcuți până la licitarea lucrărilor.

După ședință

Anunțul președintelui CJ Bihor a fost făcut pe pagina sa de Facebook, joi dimineață, cu o zi înainte Bolojan participând, de altfel, la o reuniune tehnică organizată în București, la sediul CNAIR.

„A fost prezentat traseul proiectului, au fost analizate cele 12 noduri rutiere ale Drumului Expres și soluțiile de trafic propuse în vederea racordării infrastructurii rutiere existente la noul proiect. S-au studiat conexiunile și facilitățile Drumului Expres: legătura cu Ungaria din zona Salonta, conexiunea cu drumul de legătură Oradea-autostrada Transilvania, conexiunea cu autostrada la Arad, parcările de scurtă și lungă durată prevăzute a fi amenajate”, a arătat Bolojan.

Pașii următori

Potrivit explicațiilor președintelui CJ Bihor, avizul de siguranță rutieră înseamnă că se poate trece la realizarea așa numitului audit de siguranță rutieră, obligatoriu pentru orice proiect de infrastructură rutieră.

„În cursul lunii februarie, acesta ar urma să fie realizat. După includerea observațiilor din audit în studiul de fezabilitate, la începutul lunii martie vom continua procedura de avizare în Comisiile tehnico-economice ale Companiei Naționale de Autostrăzi și ale Ministerului Transporturilor. Va urma avizarea în Comisia Interministerială”, a scris Bolojan.

În continuare, în luna aprilie ar urma să fie emise Hotărârile de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și pentru exproprierea terenurilor afectate de proiect. Apoi, odată cu finalizarea proiectului tehnic și a documentației de achiziție, va fi organizată procedura de licitație pentru selectarea unui constructor.

De precizat că licitarea se va face pe 3 tronsoane, și anume Oradea - Salonta, Salonta - Chișineu Criș și Chișineu Criș - Arad.

Îngropat și reînviat

Așa cum BIHOREANUL a mai scris, intenția construirii unui Drum Expres între Oradea și Arad datează de peste un deceniu, însă fosta CNADNR a ținut la sertar un prim studiu de fezabilitate. Abia în iarna anului 2020 proiectul a fost scos de la naftalină de CJ Bihor, care a încheiat un parteneriat cu CJ Arad și cu primăriile Oradea și Arad pentru a prelua proiectul de la actuala CNAIR astfel încât șoseaua să fie construită cu fonduri europene din Programul Operațional Infrastructură Mare.

La mijlocul lunii decembrie a anului trecut, CJ Bihor și CL Oradea au aprobat studiul de fezabilitate actualizat al DX Oradea – Arad și indicatorii economici, potrivit cărora acesta ar putea costa circa 10,71 miliarde lei.

Ca o autostradă

DX Oradea - Arad ar urma să aibă profil de autostradă (cu 4 benzi), o lungime de 120,108 km, dar și încă 20 km pentru un drum de legătură din Salonta (5 km), care va funcționa și ca centură a acestui oraș, din Arad (3 km), precum și spre o nouă vamă româno-ungară în zona Salontei (9,85 km).

Noua șosea va porni din Oradea din spatele Gării Ioșia, va continua ocolind satul Livada din comuna Nojorid pentru a intersecta apoi DN 79 dinspre Cefa spre Inand, va coborî în zona Salonta la ieșirea din oraș spre Tinca, va continua cu un drum de legătură spre Ungaria, iar pe teritoriul Bihorului va continua până la limita cu Aradul prin Avram Iancu.

Pe teritoriul județului Bihor, traseul a fost stabilit cu acordul tuturor primăriilor unităților administrativ-teritoriale pe care DX le va străbate. Este vorba despre 9 UAT-uri: Oradea, Sântandrei, Nojorid, Gepiu, Cefa, Mădăras, Salonta, Ciumeghiu și Avram Iancu.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!