Primarul Ilie Bolojan a desfiinţat, joi, conducerea Consiliului Judeţean Bihor şi managementul Aeroportului din Oradea, pentru modul neperformant şi "mediocru" în care gestionează problema curselor externe. Edilul a criticat faptul că, în loc să angajeze personal calificat, CJ pune în funcţii politruci fără competenţe, iar "aeroportul devine un balast", ba chiar "o frână" pentru dezvoltarea Oradiei. "Oradea are nevoie de curse low cost", a subliniat Bolojan.

Declaraţiile au fost făcute într-o conferinţă de presă premergătoare şedinţei de Consiliu Local de joi, în afara subiectelor de pe ordinea de zi. Bolojan a explicat că face acest demers deoarece, timp de un an, conducerea CJ a ignorat toate propunerile venite din partea municipiului, iar de dezvoltarea aeroportului depinde dezvoltarea Oradiei şi a judeţului Bihor.

"Este o problemă de competenţă, de determinare şi de finanţare, pe care nu le au din păcate", a definit Bolojan, felul în care gestionează CJ problema aeroportului.

Mediocritatea în cifre

În esenţă, edilul a subliniat că, pentru a se dezvolta, Oradea trebuie să fie conectată aerian atât cu Capitala (pentru a spori investiţiile, turismul şi fluxul de investitori), cât şi cu ţările din UE, ca de pildă cu Germania, nordul Italiei, Marea Britanie, "zone cu o dezvoltare economică mult mai mare decât a noastră şi zone unde sunt şi mulţi români, mulţi din Bihor".

"Conectarea aeriană cu aceste zone este vitală şi, din păcate, ceea ce se întâmplă astăzi în administrarea Aeroportului nu este de natură să asigure dezvoltarea oraşului Oradea în anii următori, ci dimpotrivă, devine un balast pentru dezvoltarea oraşului", a declarat Bolojan.

Edilul a exemplificat, folosindu-se de statistici privind numărul de pasageri de pe aeroporturile altor oraşe "cu un potenţial mai redus decât cel al Oradiei". De altfel, a spus el, Aeroportul Oradea ar putea asigura un flux de "400.000-600.000 de pasageri îmbarcaţi / debarcaţi într-un an".

"Acesta este un potenţial la nivelul oraşului Oradea, cu peste 200.000 de locuitori, cu o economie bazată pe o industrie care se dezvoltă şi cu toate celelalte elemente, de la universitate la zonă de turism ş.a.m.d. Cel puţin trei aeroporturi care sunt situate situate în oraşe cu potenţial sub cel al Oradiei - Sibiu, Suceava şi Bacău - au peste 400.000 de pasageri îmbarcaţi / debarcaţi anul trecut. Debreţinul a avut peste 330.000 pasageri. Prin urmare, orice fel de administrare a aeroportului care generează fluxuri de pasageri sub aceste valori înseamnă o administrare mediocră", a spus Bolojan.

Nu e normal să refuze!

Primarul a adăugat că, în condiţiile în care operează astăzi, aeroportul este o "frână" pentru dezvoltarea Oradiei. El a precizat că investiţii precum pista sau construirea unui nou terminal sunt importante, dar insuficiente pentru dezvoltarea aeroportului, pilonul important reprezentâdu-l "politicile tarifare foarte competitive, pe care din păcate nu le respectăm".

Potrivit acestuia, reprezentanţii CJ şi ai Aeroportului trebuiau să ofere companiilor tarife de operare mult scăzute faţă de concurenţă, chiar dacă asta ar fi însemnat să funcţioneze în pierdere, aşa cum se întâmplă şi în alte locuri.

Folosind o explicaţie plastică, edilul a declarat că în acest domeniu funcţionează "principiul bulgărelui de zăpadă", iar aeroporturile care au un istoric, deci un număr mare de pasageri, garantează prin istoricul lor unor companii că vor face afaceri profitabile.

"Aeroporturile care nu au un astfel de istoric, cum e al nostru, şi un potenţial mediu de dezvoltare nu garantează companiilor profit. Prin urmare, la prima vulnerabilitate de piaţă, îşi retrag cursele, abandonează. Pentru asta trebuie date subvenţii şi este anormal să nu se accepte o astfel de politică, cât timp Consiliul Municipal a exprimat în scris şi nu o dată intenţia de a intra în acest parteneriat, nu pentru a conduce Aeroportul, ci pentru a conecta oraşul mult mai bine aerian în toate zonele internaţionale. Altfel, oraşul are de pierdut", a spus primarul.

Ce au în comun aeroportul şi Zoo?

Ilie Bolojan a criticat şi oamenii care ar trebui să facă Aeroportul din Oradea să performeze, precizând că, în vreme ce acesta este un domeniu care are nevoie de profesionişti adevăraţi, conducerea CJ Bihor a numit politruci ineficienţi în funcţii cheie.

Bimbo Tibor SzuhaiEdilul a spus că nu este nevoie de "oameni nepotriviţi care ajung pe poziţii din care nu pot livra performanţe", exemplificând cu UDMR-istul Bimbó Szuhai Tibor (foto), fostul şef al Grădinii Zoologice, dat afară pentru nereguli flagrante, şi ulterior pus în funcţia de preşedinte a Consiliului de Administraţie al Aeroportului.

"De performanţele domnului Pasc (directorul Aeroportului - n.r.) nu o să vorbesc acum, pentru că ele sunt cunoscute în aceşti ani. Dar mă gândesc că cei de la conducerea CJ s-au gândit să întărească managementul şi l-au numit pe domnul Bimbo preşedintele Consiliului de Administraţie. Nu ştiu dacă la Grădina Zoologică sunt foarte multe manşe de avion pe care să le gestioneze sau curse aeriene... E nevoie de recrutarea unor profesionişti din piaţa globală, care să fie plătiţi pentru performanţe, cu bonusuri serioase, şi care să poată negocia cu companiile aeriene care ştiu tehnicile de negociere, care au mai făcut asta", a arătat Bolojan.

E nevoie de low cost!

Un alt subiect atins de primar a fost problema curselor low cost. Argumentând cu creşterea, de la an la an, a numărului de pasageri transportaţi de asemenea companii pe aeroporturi concurente, Bolojan a arătat că şefii CJ ar trebui să se orienteze în această direcţie.

"Avem nevoie de companie low cost pe Aeroportul din Oradea", a întărit Bolojan, adăugând că în special Wizz Air şi Blue Air "trebuie să fie convinse într-o formă sau alta să opereze pe aeroportul din Oradea".

Debreţin înfloreşte

Primarul de Oradea a subliniat şi că nu trebuie pierdut timpul, pentru că, în vreme ce Oradea este văduvită de zboruri, aeroporturile concurente se vor dezvolta şi mai mult, dând exemplul aeroporturilor Cluj şi Timişoara, dar şi Debreţin.

"Suntem într-un triunghi, într-o competiţie puternică aici. Iar cei care ratează nişte ocazii - cum am făcut noi acum - fac ca Aeroportul din Debreţin să deschidă curse. Şi din decembrie vor mai deschide încă 5 curse din câte înţeleg, exact pe relaţia pe care de la Oradea nu se mai zboară", a mai spus Bolojan.

Edilul a susţinut că "va fi foarte greu ca un alt operator să vină să opereze exact pe acele relaţii", pentru că această proximitate face ca clienţii să se împartă.

"După aceea, oricâte eforturi financiare vor fi făcute, oricâte subvenţii vor fi acordate, cu cât se consolidează aeroporturile cu care suntem în competiţie, cu atât va fi mult mai greu să recuperăm aceste întârzieri", a mai spus Bolojan.

Soluţie de criză

De precizat că Aeroportul din Oradea a înregistrat în anul 2017 un trafic aerian de 162.902 pasageri, însemnând o creştere de 289,09% faţă de cei 41.867 pasageri înregistraţi în anul 2016.

Problema curselor externe a fost îndelung discutată în ultima perioadă, în contextul în care Ryanair, până acum singurul operator care a asigurat curse regulate spre străinătate de pe aeroportul orădean, a anunţat încă din primăvară că se retrage.

În ciuda promisiunilor repetate, şefii Consiliului Judeţean nu au reuşit să înlocuiască operatorul low cost. Abia săptămâna aceasta, Tarom a anunţat zboruri spre Italia şi Spania care vor fi operate din decembrie.