Încă de la începutul săptămânii, Primăria anunţase pe site-ul propriu şi printr-un comunicat de presă o dezbatere publică pe tema unui regulament privind monitorizarea consumurilor unităţilor de învăţământ din oraş şi a unei metodologii care vizează închirierea spaţiilor din aceleaşi unităţi.

Programată pentru miercuri, cu începre de la ora 14, dezbaterea a adunat zeci de directori de şcoli şi grădiniţe şi o mână de jurnalişti, din partea municipalităţii fiind prezenţi directorul Administraţiei Imobiliare Oradea, Cristian Beltechi, directoarea adjunctă Tunde Benyovszki, consilierul local Daniel Negrean şi reprezentanţi ai biroului Administrativ şi Monitorizare Consumuri din AIO.

Afară cu presa!

La 20 de minute după ora anunţată a dezbaterii, când discuţiile încă nu începuseră, primarul Ilie Bolojan a intrat în sala mare şi s-a îndreptat direct către jurnalişti. "Vă rog frumos să ieşiţi, aceasta nu este o întâlnire cu presa", le-a spus el ziariştilor, întorcându-se rapid şi fără să le răspundă când aceştia au susţinut că evenimentul a fost anunţat de către Primărie drept o "dezbatere publică".

În drum spre prezidiu, primarul s-a adresat şi unui alt grup de jurnalişti din sală, cerându-le acelaşi lucru, iar pentru că şi aceştia au refuzat, a făcut gest surprinzător. S-a întors spre funcţionarii din prezidiu, le-a spus scurt că "eu plec", şi a ieşit din încăpere.

Reacţia edilului nu a putut fi argumentată nici de cei din prezidiul dezbaterii. "Nu ştiu de ce nu a mai rămas. Poate nu ştia că e vorba de o dezbatere publică, şi nu de o întâlnire cu directorii", a declarat pentru BIHOREANUL şeful AIO, Cristian Beltechi.

Cheltuieli uriaşe

Dezbaterea a început fără primar, şeful AIO prezentându-le directorilor de şcoli cele două regulamente care urmează să fie promovate în faţa Consiliului Local. "Ideea este că se cheltuie foarte mulţi bani pentru utilităţi", a prezentat Beltechi motivul pentru care AIO susţine introducerea unor reguli.

Acesta şi-a argumentat afirmaţia cu facturile pe care AIO le plăteşte pentru utilităţile din şcoli. "Cinci procente din veniturile nete ale Primăriei, o sumă fantastică!", a spus Beltechi, prezentând şi cheltuielile anuale pentru utilităţi pe cap de elev la anumite unităţi de învăţământ: 304 lei pe elev la Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida, 530 lei pe elev la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu, 506 lei pentru un preşcolar la Grădiniţa 52.

Întrucât cea mai mare parte din directorii prezenţi la dezbatere nu citiseră proiectele de regulamente, deşi ele fuseseră postate din timp pe site, şeful AIO a fost nevoit să facă rezumatul acestora, arătând că ele vizează monitorizarea lunară a contoarelor de electricitate şi apă, precum şi economii privind electricitatea, apa şi energia termică, prin închiderea pe trei sferturi a robinetelor în weekend-uri şi în vacanţe, când afară sunt peste -2 grade Celsius.

Să tăiaţi chitanţe!

A doua problemă dezbătută a fost metodologia privind închirierea spaţiilor din şcoli, în contextul în care aceasta se face adesea "la negru", fără chitanţe şi fără ca fondurile încasate să fie cuprinse în contabilitate.

Conform legislaţiei în vigoare, 30% din veniturile unei şcoli trebuie să revină bugetului local. Potrivit spuselor lui Beltechi, în 2010 şcolile au dat Primăriei 78.000 lei. "Comparativ cu 11 milioane, cât sunt cheltuielile cu utilităţile, e o diferenţă-mamut!". Directorul a amintit că, deşi are obiceiul să închirieze des terenuri de fotbal de la şcoli, niciodată nu a primit vreo chitanţă, sugerând directorilor că trebuie să declare toate veniturile pe care le realizează.

Singurele obiecţii ale directorilor de şcoli şi grădiniţe au vizat economiile pe care trebuie să le facă prin închiderea parţială a robineţilor caloriferelor atunci când în unităţile şcolare nu se efectuează nicio activitate. De exemplu, managerul Liceului Teologic Greco-Catolic, Andrei Cristea, a susţinut că şcoala sa este racordată direct la punctul termic, deci nu are robinete pe care să le închidă, iar un alt director a sugerat ca în şcoli să fie puse robinete de apă cu senzori, pentru a se pune capăt risipei de apă.

În final, când nimeni n-a mai avut nimic de întrebat, Beltechi le-a cerut încă o dată directorilor să analizeze atent proiectele de regulamente şi să-şi trimită propunerile şi sugestiile prin e-mail către AIO.

Află mai multe despre cele două regulamente din articolul "Lecţia de chibzuială: Directorii de şcoli şi grădiniţe, puşi la economii de Primărie"