Într-o declaraţie politică susţinută, marţi, în plenul Camerei Deputaţilor, parlamentarul bihorean Găvrilă Ghilea a citat concluziile unui Raport realizat de Direcţia Generală de Inspecţie Economico-Financiară din Ministerul Finanţelor, la finele anului 2016, care estimează la peste 525 milioane de euro prejudiciul înregistrat de statul român ca urmare a modului în care s-a derulat şi negociat, din 2003 şi până în 2013, contractul cu antreprenorul Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania.

Potrivit raportului citat, CNADNR se face vinvoată de nerespectarea OUG 120/2003, "în sensul că nu a demarat şi nu a derulat o procedură de negociere cu Bechtel International Inc., fapt care a condus la încheierea unui contract şi înscrierea în contractul încheiat cu această firmă a unor clauze păguboase pentru statul român, concretizate în prejudicii majore asupra bugetului de stat".

Astfel, mai mult de jumătate din prejudiciul total calculat, respectiv 298,7 milioane euro, reprezintă suma achitată de CNADNR din fonduri de la bugetul de stat, în vreme ce 227,2 milioane euro reprezintă penalităţi şi dobânzi, Compania Naţională de Autostrăzi având obligaţia de a recupera sumele plătite ca avans constructorului, cu perceperea majorărilor de întârziere.

Ghilea aminteşte că proiectul de infrastructură a fost aprobat în anul 2003, când CNADNR a fost mandatată prin lege să semneze contractul de proiectare şi execuţie a viitoarei Autostrăzi A3 cu investitorul american, selecţionat printr-o procedură de negociere cu o singură sursă, "care a ridicat destule semne de întrebare încă de pe atunci".

Având costul iniţial de 2,2 miliarde de euro, care corespundea unui preţ mediu de 5,3 milioane de euro pe kilometru, considerat chiar şi la acea vreme destul de piperat, lucrările erau inaugurate "cu surle şi trâmbiţe" un an mai târziu, având ca termen de finalizare orizontul anului 2012, când cei 415 kilometri care despart Braşovul de Vama Borş trebuia să fie parcurşi pe patru benzi în mai puţin de 3 ore.

"Astăzi, la 13 ani de la tăierea panglicii inaugurale a celui mai îndrăzneţ proiect de infrastructură de la construirea Transfăgărăşanului şi a Canalului Dunăre - Marea Neagră încoace, după perindarea prin funcţii a nu mai puţin de 6 prim-miniştri şi 17 miniştri ai Transporturilor, Autostrada Transilvania are un singur tronson finalizat, 2B, Câmpia Turzii - Gilău, în lungime de 52 de kilometri, inaugurat cu chiu cu vai în toamna anului 2010, pentru a cărui realizare s-a cheltuit peste un milliard de euro, adică aproape jumătate din valoarea contractată iniţial, deşi nu reprezenta decât o optime din cei 415 kilometri proiectaţi în 2004", arată deputatul bihorean.

Epopeea păguboasei investiţii nu s-a încheiat în primăvara anului 2013, când statul român a reziliat contractul, fiind obligat la plata a 87 milioane de euro, reprezentând contravaloarea penalităţilor şi a datoriilor la zi percepute de antreprenorul american, ci continuă şi astăzi, când – spune liberalul – "prejudiciul de peste 525 milioane euro, produs aceluiaş stat român din culpa CNADNR, evidenţiat de Ministerul de Finanţe, reprezintă bomboana de pe coliva Autostrăzii Transilvania".

Citiţi pe aceeaşi temă articolul "La bătaie cu chinezii! Trameco Oradea concurează pentru construcţia unui tronson din Autostrada Transilvania"