Primăria anunță orădenii interesați să depună proiecte în programul de bugetare participativă că termenul de depunere se prelungește până la data de 1 decembrie 2018, adică încă o lună şi jumătate.

24 până acum

Potrivit unui comunicat emis marţi de municipalitate, de la 1 august, data începerii noii sesiuni de depunere şi până în prezent, au fost înregistrate 24 de proiecte.

Acestea vizează construirea primului skatepark din Oradea în vecinătatea noului parc sportiv Salca III; acoperirea pârâului de pe str. Lacul Roșu din bulevardul strada Ștefan cel Mare până la calea ferată și crearea unui spațiu verde; crearea unui coridor verde pe liniile de tramvai și reabilitarea străzii Corneliu Coposu; amenajarea unui parc și a altor spații publice în Cartierul Tineretului; zugrăvirea în culori vii a fațadelor clădirilor de pe malul Crișului din zona între restaurantul Mediterana (din dreptul fostei Oradinum) până la restaurantul The Bridge și amplasarea unor bărcuțe pentru plimbări pe Crișul Repede de la Podul Intelectualilor până la Podul Ladislau; amenajarea de rastele securizate pentru biciclete în cartierele de blocuri; amenajarea de terase publice gratuite; amplasarea unor toalete publice automate; amenajarea în Cetate a unei zone dedicate Meridianului Zero; amenajarea unui studio muzical în Cetate; amenajarea unei stații cu biciclete de închiriat; iluminarea cu leduri a trecerilor de pietoni nesemaforizate; amenajarea unor bariere verzi împotriva poluării; crearea unui sistem de bike sharing; construirea unui elevator de apă din Pârâul Pețea; amenajare locuri de joacă.

În final, vor fi selectate câte 10 proiecte care vor fi cuprinse în bugetul local pe anul viitor, suma alocată implementării lor totalizând 1,5 milioane euro, în timp ce valoarea estimată a unui proiect propus trebuie să se încadreze în limita a 200.000 euro, cu TVA inclusă.

Cine poate propune proiecte

La această campanie pot participa persoane fizice care au domiciliul sau reşedinţa în Oradea şi au împlinit vârsta de cel puţin 18 ani. Depunerea proiectelor se poate realiza prin platforma on-line dedicată bugetării participative (activ.oradea.ro), dar și în scris, la registratura Primăriei, pe baza formularului existent în acest scop.

Referitor la criteriile de eligibilitate a proiectelor, municipalitatea aminteşte că sunt excluse proiectele care vizează dotările/investițiile în instituții publice, deoarece scopul campaniei este „întărirea conceptului de investiție în spații publice deschise, cu acces neîngrădit”.

Domenii şi criterii de eligibilitate

Propunerile de proiecte trebuie să se încadreze într-unul din următoarele domenii, pentru obiective care sunt în administrarea municipalităţii: Infrastructură stradală (alei, trotuare, scuaruri, zone pietonale), amenajare de spații verzi și locuri de joacă, mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei, amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public etc.), infrastructură culturală, infrastructură socială, infrastructură de sănătate şi digitalizare.

Pentru a fi validate, proiectele trebuie să fie de competența Primăriei, să nu contravină reglementărilor regulamentului aprobat sau altor prevederi legale în vigoare și să îndeplinească următoarele criterii de eligibilitate:

- să fie de interes local și să nu realizeze activităţi cu scop comercial, publicitar, de natură politică sau etnică;

- să fie sau să poată fi asimilate unei investiţii aflate în competenţa Primăriei;

- să vizeze un spaţiu public, deschis, aflat în proprietatea Municipiului Oradea, la care există acces neîngrădit al cetățenilor (nu sunt eligibile proiecte care propun dotări/amenajări în incinta clădirilor administrate de instituții publice);

- să se refere doar la investiții publice constând în dotări, modernizări, reparații ale bunurilor proprietate publică a municipiului;

- să nu fie contrare sau incompatibile cu planuri sau proiecte ale municipalităţii aflate în derulare;

- să fie delimitate zonal;

- să se încadreze în bugetul maxim alocat unui proiect;

- să se încadreze în domeniile prevăzute.

Etape şi calendar

Bugetarea participativă organizată în Oradea în acest an cuprinde următoarele etape:

1. Înregistrarea pe platforma on-line activ.oradea.ro

2. Depunerea proiectelor - Un cetățean poate depune un singur proiect pentru fiecare domeniu, prin intermediul platformei activ.oradea.ro.

Prin excepție, depunerea proiectelor se poate face și off-line, prin completarea unei cereri tip și depunerea la registratura Primăriei Municipiului Oradea. În acest caz, crearea contului de utilizator și încărcarea propunerii pe platforma online va fi realizată de către o persoană desemnată din cadrul Municipiului Oradea.

3. Analiza tehnică și legală a proiectelor, care va fi realizată de o comisie constituită la nivelul Primăriei. Comisia analizează conformitatea proiectelor iniţiate cu prevederile regulamentului, cu alte prevederi legale şi cu impactul/viabilitatea/fezabilitatea tehnică a acestora. Comisia își rezervă dreptul de a ajusta proiectele. Pot exista propuneri care necesită ajustări tehnice şi estimarea mai eficientă a costurilor din partea municipalităţii, pentru a putea fi asumate/supuse votului şi ulterior implementate.

4. Votul cetățenilor, care va avea loc în două etape distincte: votul on-line (pondere 50%) și votul cu ocazia dezbaterii publice la nivel de cartier (pondere 50%).

5. Dezbaterea publică și selecția finală a proiectelor

Selecția finală a proiectelor se va realiza după dezbaterea în întâlniri publice cu cetățenii în cartierele orașului şi în companiile importante. În cadrul acestora se vor prezenta proiectele declarate eligibile, ocazie cu care participanții își vor putea exprima prin vot direct opțiunea proprie.

Proiectele care obțin cel mai mare punctaj în urma votului on-line și a dezbaterii publice urmează să fie cuprinse în bugetul local pe anul 2019.

Pentru informaţii suplimentare cu privire la procesul de bugetare participativă:

●        platformă on-line: https://activ.oradea.ro.;

●        email: bugetareparticipativa@oradea.ro;

●        telefon: 0259.437.000 interior 248