Directorul Casei de Cultură a Municipiului Oradea, Flavius Bunoiu, a prezentat, luni, într-o conferinţă de presă, un scurt bilanţ al Festivalului Toamna Orădeană 2012, pe care l-a organizat în premieră pe o perioadă de doar 14 zile.

Bilete mai multe şi mai scumpe

Deşi a aşteptat două săptămâni pentru a prezenta un bilanţ al festivalului, acesta nu a fost unul detaliat, directorul etalând bilanţul veniturilor şi cheltuielilor fără a intra în detalii despre costurile artiştilor ori despre firmele care s-au ocupat de aducerea lor la Oradea.

În total, veniturile evenimentului desfăşurat în perioada 1-14 octombrie au fost în valoare de 501.073 lei, din care 245.000 lei alocaţi din bugetul municipalităţii, iar 256.073 lei venituri proprii realizate din sponorizări (100.701 lei), chirii de la comercianţii care au vândut diverse produse în Parcul 1 Decembrie (100.927 lei), respectiv din vânzarea de bilete la spectacolele desfăşurate în săli (54.445 lei).

"Anul acesta s-a inversat ponderea veniturilor. Contribuţia din bani publici a ajuns la 40%, iar cea din venituri proprii la 60%. Sponsorizările au crescut cu 22% faţă de anul trecut, însă, încasările de la comercianţi au scăzut cu aproximativ 30.000 lei din cauza faptului că, spre deosebire de alţi ani, nu au fost trei weekend-uri de evenimente în aer liber", a declarat Bunoiu.

În privinţa numărului de bilete vândute pentru spectacolele unde nu a fost acces gratuit, directorul CCM a precizat că acestea au fost cu 30% mai multe faţă de cele de anul trecut, iar încasările de pe urma acestora au crescut cu 69%, tot în comparaţie cu anul 2011.

Asta nu neapărat datorită faptului că în acest an au fost mai multe spectacole în săli, ci pentru că biletele au fost mai scumpe, ajungând chiar şi la 35 de lei. "Spectacolele au fost mult mai mari şi mai complicate", a precizat Flavius Bunoiu, adăugând că dintre acestea cele mai apreciate au fost "Love Stories", cu Maia Morgenstern, "Carmina Burana", adus de Teatrul Naţional Târgu Mureş, şi spectacolul de balet "Don Quijote", adus de Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Oleg Danovski" din Constanţa.

Bunoiu a declarat că până acum a achitat cheltuieli în valoare de 487.903 lei. "Ca şi anul trecut, n-am primit încă factura de la Electrica şi cea de la RER", a mai spus acesta.

Pe ghicite

Directorul CCMO a izbucnit în râs când a fost întrebat cum s-a aplanat conflictul dintre instituţie şi reprezentanţii PDL, în frunte cu Cristian Puşcaş, care a acuzat faptul că festivalul nu a fost al orădenilor şi că voluntarii PDL au numărat aproximativ 7.500 de orădeni care au vizitat zilnic Parcul 1 Decembrie.

"N-a fost practic un conflict, n-am înţeles ce a fost cu declaraţiile respective. Domnul Puşcaş a fost pe la mine şi a încercat să-mi explice că în presă nu a ieşit exact ceea ce voia să spună. Le-am spus că dacă vor să ajute sunt deschis să colaborăm. Dacă au aşa de mulţi voluntari, să ni-i pună la dispoziţie, că sigur le găsim ceva mai practic şi mai interesant de făcut decât să numere orădenii care intră în parc", a afirmat organizatorul.

Totuşi, întrebat cum a numărat el cei 40.000 de orădeni pe care i-a anunţat ca participanţi spectacolele în aer liber, Bunoiu a declarat că nu a discutat cu jandarmii pe marginea acestui aspect, ci doar a făcut o estimare.

"Dacă eu am zis că au fost 10.000 pe parcursul unei zile, ei (PDL, n.r.) au zis că au fost 7.500-8.000. La mine a fost un fel de ochiometrie, dacă pot să-i spun aşa. Nu am cum să număr, dar după atâţia ani de realizat concerte şi evenimente cam pot să-mi dau seama cam câtă lume avem la eveniment", a susţinut directorul CCMO.

După bunul plac

Întrebat de BIHOREANUL cum a realizat procedura de selecţie pentru firmele care au realizat impresariatul pentru trupele şi evenimentele organizate în cadrul festivalului, Bunoiu a declarat că a ales din mai multe oferte venite fie pe adresa Primăriei, fie pe cea a CCMO, dar a recunoscut că nu a anunţat în vreun fel că va avea loc o selecţie de oferte.

"Toţi impresarii şi toţi cei care ofertează artişti ştiu şi sună. Am primit sute de oferte pe parcursul anului", a afirmat Bunoiu, adăugând că le-a selectat în funcţie de preţuri şi de disponibilitatea societăţilor de a se ocupa de artiştii aduşi.

"Oamenii din Oradea cu care am încheiat contracte sunt dispuşi să alerge toată ziua după artişti. Un impresar din Bucureşti spune doar: "vezi că-ţi vine trupa", s-a explicat Bunoiu, care a recunoscut, de asemenea, că a ales artiştii şi trupele invitate după gusturile lui.

În concluzie, directorul CCMO a susţinut că, după patru ani, a reuşit să creeze festivalului "o identitate" şi că îşi doreşte ca şi anul viitor evenimentul să fie întins tot pe două săptămâni.