Geamuri aproape opace de nespălare, scaune cu tapiseria lipicioasă, bare pline de praf, podele murdare, prezervative şi tampoane uzate. Clienţii OTL se întâlnesc cu ele aproape zilnic pe unele mijloace de transport public...

Cauzele sunt mai multe dar, la fel ca în multe alte situaţii, pornesc de la o lege proastă, din cauza căreia regia a fost obligată să externalizeze serviciul de curăţenie fără a mai putea vea control asupra lui.

Angajare ba, externalizare da

08 Csuzi Istvan.jpgDeşi preţul biletului a ajuns la 4 lei pentru două călătorii, cele 40 de tramvaie şi 40 de autobuze aflate în parcul OTL au rămas la fel de neîngrijite ca înaintea scumpirii, lucru care îi nemulţumeşte pe cei mai mulţi dintre călători. Chiar şi managerul companiei, Csuzi Istvan (foto) recunoaşte acest lucru, dar spune că situaţia nu poate fi schimbată peste noapte. "Sunt probleme, ce-i drept. Cu mijloacele de transport circulă zilnic 150.000 de oameni, aşa că nu cred că va fi vreodată perfect. Nici măcar geamurile tramvaielor nu sunt spălate în fiecare lună", admite Csuzi.

Dar vina nu este în totalitate a regiei. În 2008 Guvernul a emis o Ordonanţă de Urgenţă prin care a interzis primăriilor şi unităţilor subordonate să modifice fondul de salarii, astfel că OTL n-a mai putut angaja personal care să se ocupe de curăţenia tramvaielor şi autobuzelor. "Guvernul ne-a obligat să externalizăm serviciul de curăţenie. Nu ne-a lăsat să angajăm oameni de serviciu, ci doar să plătim firme care să presteze acest serviciu", spune managerul, nemulţumit.

Licitaţie degeaba

Aşa a ajuns transportatorul la mâna "măturătorilor" privaţi, care câştigă licitaţiile organizate de OTL fiindcă vin cu preţuri mici, iar apoi nu-şi fac treaba fiindcă nu pot, având prea puţini angajaţi, şi prea prost plătiţi. Şeful regiei poate doar să constate situaţia, dar nu şi să rezilieze contractul încheiat cu firmele de cleaning, fiindcă organizarea unor noi proceduri de achiziţie ar dura mult, iar între timp autobuzele şi tramvaiele ar rămâne necurăţate defel. "Cine îşi permite să ţină vehiculele nespălate o lună?", se întreabă retoric Csuzi, care se plânge că, practic, are mâinile legate.

Din 2008 până în 2011, curăţenia a fost asigurată de trei firme diferite. Ultima licitaţie a avut loc la sfârşitul anului trecut, fiind câştigată de o asociere formată din firmele Esc Servicii Curăţenie şi Euroserv Clean, ambele din Bucureşti, care şi-au adjudecat-o pe un an de zile contra sumei de 266.792 lei. Puţin. Fiindcă dintr-un buget lunar de 22.000 de lei trebuie plătite şi materialele, şi salariile oamenilor, şi dările la stat, şi să rămână un minim profit...

Fără bani

Licitaţiile se ţin, însă, de formă. BIHOREANUL a aflat că, deşi serviciul de curăţenie a fost câştigat în ultimii trei ani de firme diferite, muncitorii au rămas aceiaşi, fiind "moşteniţi" de diverşii câştigători. Asta fără să vadă ceva în plus la buzunar, aşa că nici tramvaiele, nici autobuzele n-au fost mai bine spălate.

Pe lângă faptul că sunt plătiţi cu salariul minim, de numai 670 lei, măturătorii mai sunt şi puţini. Toate cele 80 de tramvaie şi autobuze care ies zilnic pe trasee sunt curăţate cu doar 20 de angajaţi, adică unul la patru vehicule! Evident, rezultatul e de mântuială.

"Problema cea mai mare e că noi nu putem decide nici numărul de persoane care să se ocupe de acest serviciu şi nici salariile pe care să le primească angajaţii firmelor. Iar când un om e prost plătit, nu poţi să-i ceri minuni", spune Csuzi Istvan. Şi nici nu fac.

Spălate din când în când

Conform contractului dintre OTL şi firmele de cleaning, acestea îşi asumă obligaţia ca muncitorii lor să măture tramvaiele o dată pe zi, în depou, iar la cap de linie să adune mizeriile mai mari de pe jos, iar o dată pe lună să şteargă praful şi să igienizeze fiecare vehicul.

Orarul de lucru, conform reprezentantului Esc Servicii Curăţenie, Florin Borza, este de opt ore, de la 7 la 15. BIHOREANUL a verificat, însă, prin sondaj cum stau lucrurile, şi a constatat că nici acesta nu e respectat. Luni, la ora 13, în depou nu era nici un muncitor şi nici un autobuz la spălat, iar vineri, la ora 9 doar două femei erau la post.

Chestionat cu privire la faptul că are prea puţini angajaţi pentru un volum de muncă atât de mare, Borza susţine că asemenea informaţii sunt date confidenţiale pe care firma sa nu le poate face publice, ca să nu afle "concurenţa". Ca şi cum aceasta ar fi foarte aprigă...

Sex în tramvai

Nu la fel de sfios este Borza atunci când vine, în schimb, vorba de orădenii care fac mizerie şi, astfel, dau mai mult de lucru subalternilor săi. Gunoiul pe care aceştia îl adună zilnic, spune bărbatul, e adesea plin de surprize. În afara deja obişnuitelor coji de seminţe, ambalaje de hârtie sau flacoane de plastic, în tramvaie şi autobuze se găsesc chiar şi tampoane şi prezervative folosite, mai ales pe traseul dintre Podul CFR şi  Sinteza. "Cred că fetele de pe centură au ajuns să folosească tramvaiele pentru a-şi face treaba", susţine Borza.

Omul mai are însă şi alte explicaţii: "Mizeria de pe geamurile tramvaielor vine de pe acoperişuri, se scurge de fiecare dată când plouă. Dacă tramvaiul e pe traseu nu putem interveni până nu se retrage în depou. Nu putem spăla tramvaiele când vrem noi, pentru că trebuie decuplate de la curent. Altfel muncitorii se pot curenta".

În concluzie, după părerea responsabilului cu curăţenia, adevărata problemă e alta, şi anume că orădenii sunt prost crescuţi, iar OTL nu face nimic să-i civilizeze, fie şi cu amenda. "Cu tramvaiele circulă ţigani, boschetari şi oameni normali. Dacă nu le convine, să circule cu altceva!", zice Borza, plin de tupeu.

Vandali de Oradea

08 Ioan Ile.jpgStarea proastă a mijloacelor de transport se mai datorează, ce-i drept, şi vandalilor. În primele opt luni ale anului, OTL a contabilizat deja peste 50 de cazuri de distrugere: inscripţii pe geamuri, pereţi şi tavane, scaune rupte, smulse sau tăiate, urme de tălpi pe pereţi, geamuri sparte... "Am avut 32 de cazuri de vandalism numai pe tramvaie. Uneori facem controale cu poliţiştii comunitari, dar e greu să prindem autorii", spune şeful depoului de tramvaie, Ioan Ile (foto).

Managerul Csuzi Istvan crede că singura soluţie pentru a schimba situaţia în bine e preluarea muncitorilor care se ocupă de curăţenie de către OTL. "Altfel vor sta lucrurile când serviciul de curăţenie va fi la noi în ogradă. Şi muncitorii vor fi mai bine plătiţi, dar şi noi vom putea să le cerem mai mult", spune Csuzi.

Dacă aşa ceva e practic posibil se va decide în noiembrie, când se va negocia bugetul OTL pe 2012. Dacă alocaţia de la Consiliul Local va fi suficient de mare, iar managerul va găsi o portiţă să fenteze Ordonanţa de Guvern, regia va putea să-şi angajeze propriii măturători. Până atunci, orădenii vor fi nevoiţi să suporte aceleaşi condiţii. Cine nu va avea bani de taxi, va circula printre coji de seminţe şi prezervative...


CURAT MURDAR!
Staţii de izbelişte

Mizeria domneşte nu doar în tramvaie şi autobuze, ci şi în staţiile de călători. În timpul campaniei electorale din 2008 fosta conducere a regiei a atribuit pentru şase ani firmei de publicitate Comunications Media dreptul de a amenaja refugii acoperite cu condiţia să le şi salubrizeze. În contrapartidă, aceasta urma să îşi recupereze banii cu profit din reclamele afişate în staţii. Problema e că după alegerile din 2008 şi debarcarea de la conducerea Primăriei şi OTL a fostelor conduceri, firma de casă a PDL a lăsat totul de izbelişte.

"Le semnalăm aproape săptămânal că panourile refugiilor sunt murdare, crăpate sau sparte, iar băncuţele sunt rupte, dar nu ne dau niciun răspuns. Am iniţiat deja procedura pentru rezilierea contractului, pentru că firma nu îşi respectă obligaţiile", spune Csuzi Istvan.