Apreciem reuşitele şi marile proiecte ale Consiliului Local, care vin în sprijinul înfrumuseţării oraşului şi în ridicarea calităţii vieţii cetăţenilor. Noi, membrii asociaţiilor de proprietari de pe strada Republicii nr. 23, 25 şi 27, nu dorim să fim printre cei care pun piedici, însă credem că în chestiunea ridicării unei mega-parcări în spatele Palatului de Justiţie anumiţi indivizi sunt interesaţi doar de profiturile lor.

Proiectul - care sperăm că nu se va realiza niciodată în această locaţie - cuprinde 460 de locuri de parcare, dispuse pe 4 etaje, adevărate camere de gazare în aer liber. Nu poţi să le zici altfel, având în vedere că sunt într-o zonă intens populată, parcarea fiind înconjurată din trei părţi de locuinţe (blocurile înalte de pe Republicii, casele de pe Franz Schubert şi Gheorghe Dima) şi doar într-o singură parte de o instituţie importantă, Palatul Justiţiei.

Unui centru şi aşa extrem de poluat, îi mai lipsea doar o mega-parcare care să se potrivească aici ca nuca-n perete şi pe deasupra să mai şi urâţească (conform părerii majorităţii arhitecţilor de renume şi de bun simţ!) capitala judeţului nostru, cunoscută altădată ca fiind o "mică Viena". În chip aproape rizibil, în studiu de impact se acordă o mai mare atenţie păsărilor şi liliecilor, decât oamenilor-cobai din apropierea mastodontului inutil.

Proiectul este sortit eşecului din mai multe motive. Nu s-a obţinut acordul dărâmării întregii clădiri a spitalului, astfel că eficienţa economică prin micşorarea suprafeţei s-a redus simţitor. Mega-parcarea este inutilă pentru că activitatea instanţelor este în general între orele 8.30 şi 12, cel mult 15, astfel că după această oră rămâne goală.

Această socoteală şi-au făcut-o şi firmele, motiv pentru care nici una nu s-a prezentat la licitaţii. Lângă spital există o ceainărie pentru a cărei strămutare sau despăgubire se solicită sume de bani imense. Cele trei asociaţii de proprietari compuse din peste 120 de membri ce deţin 44 de garaje autorizate au acţionat Primăria în judecată, contestând legalitatea somaţiilor de demolare a garajelor în numele interesului public.

De ce nu se construieşte mega-parcarea în Parcarea Independenţei sau la Spitalul Militar? Există documentaţia necesară şi oricare dintre aceste două locuri ar fi mult mai potrivit pentru proiect, întrucât nu sunt zone populate şi nu trebuie să se mai dărâme nicio clădire în care s-au investit bani.

În toate marile oraşe europene se urmăreşte scoaterea circulaţiei din zona centrală şi trecerea la alte sisteme de locomoţie ecologice. De ce în Oradea, oraş al iluminismului european, se vrea exact contrariul?

Paşcu Balaci
avocat