De nouă ani, puternica echipă de polo a Oradiei, CSM Digi, câştigă titlul naţional fără întrerupere, dar totuşi invincibilii sportivi au o slăbiciune, neştiută de adversari, ba chiar nici de fani. De trei ani încoace, se transformă discret, în Moşi Crăciuni ai bebeluşilor abandonaţi în spitalele orădene! 

Sufletul acestor acţiuni caritabile e chiar căpitanul Gheorghe Dunca, care în acest an a luat decizia să renunţe la discreţie. Nu fiindcă vrea să-şi facă publicitate lui ori coechipierilor, ci tocmai pentru că vrea să-şi folosească notorietatea în ajutorarea micuţilor care au multe meciuri de disputat în viaţă...

Sportiv cu vechime

Cu o carieră de peste două decenii, poloistul Gheorghe Dunca a jucat cel mai mult acasă, în Oradea. Aici a debutat în copilărie ca înotător, iar ajuns la adolescenţă a trecut în barca poloiştilor de la Crişul de îndată ce a descoperit acest sport. "Înotul nu mai era interesant. Acolo trebuie să sari în bazin, să înoţi şi cam atât. La polo e altfel, te lupţi, conceptul de monotonie nu există, aparţii unui grup", explică bărbatul ajuns la 36 de ani.

Ghiţă a prins trei campionate europene de juniori, apoi s-a lăsat şi s-a reapucat de polo, căutându-şi locul în echipele profesioniste. După un sezon la Oradea, în 2003, a făcut un periplu prin Italia, Grecia şi Ungaria, dar ultimele patru le-a petrecut acasă, la CSM Digi Oradea, campioana României din 2006 încoace.

Decizia a fost simplu de luat: are doi copii şi nu mai dorea să fie tată de la depărtare. Oricum, nici aşa nu reuşeşte să stea cu ei cât şi-ar dori, mai ales că în acelaşi timp e şi antrenorul secund al echipei naţionale Under 19, iar în "civilie" profesează ca terapeut. Convins din propria-i experienţă de beneficiile terapiilor alternative, s-a iniţiat în mai multe astfel de forme de vindecare, iar acum îi învaţă şi pe alţii cum să fie sănătoşi, trupeşte şi sufleteşte deopotrivă.

Uriaşi cu suflete mari

Tot de dragul copiilor, dar nu ai săi, Ghiţă a pornit, în urmă cu trei ani, o acţiune caritabilă: donează bani sau produse Fundaţiei În Braţe, care îngrijeşte copiii abandonaţi în spitale. "Naşul fetiţei mele este medic neonatolog, şi de la el am aflat despre copiii abandonaţi în spital. L-am întrebat cum aş putea să ajut şi m-a pus în legătură cu fundaţia", explică sportivul.

Nu a fost nevoie de mult efort ca să-şi convingă şi colegii să i se alăture, aşa că an de an, în preajma Crăciunului, campionii se mobilizează şi cumpără pentru fundaţie scutece, şerveţele umede ori alte produse de igienă necesare pentru îngrijirea bebeluşilor.

La mai mare!

Anul acesta, Ghiţă a decis să renunţe la discreţia propriilor fapte, ba chiar să anunţe public o campanie pentru ajutorarea micuţilor. "Până acum am ezitat s-o fac, pentru că am vrut să evit bârfe de genul că ne facem reclamă. Acum, însă, îmi asum riscul şi-mi folosesc notorietatea, ca să reuşim şi mai mult pentru copii".

Şi-a anunţat intenţia pe Facebook şi s-a convins că bine a făcut: într-o săptămână a primit zeci de telefoane de la persoane dornice să doneze, iar trei firme mari de produse cosmetice au anunţat că sprijină cauza. Cei care vor să i se alăture, pot încă să o facă, sunându-l direct la numărul de telefon 0771-327.716, întrucât poloistul nu şi-a stabilit un termen limită până la care să adune donaţii.

Ghiţă e hotărât să ducă aceste acţiuni caritabile la nivelul superior, aşa că anul viitor îşi doreşte să îşi înfiinţeze propria fundaţie. Urmăreşte să ajute şi mai mulţi copii, şi nu doar prin donaţii: "Vreau să pornesc un proiect prin care să aducem copii din orfelinate la bazin, să le oferim ore de înot, apoi de polo". De asemenea, în ianuarie, împreună cu coechipierii, va face un periplu prin şcolile din oraş, pentru a convinge elevii să facă sport ca să crească sănătoşi. Poate pentru unii chiar va fi primul pas spre un drum de campioni, dar cert e că pentru toţi va fi începutul unui mod de a trăi cu armonie în trup şi-n suflet...


CSM ÎN REBRANDING

Căpitan, caut suporteri!

De un an, căpitanul poloiştilor şi-a asumat şi responsabilitatea îngrijirii imaginii clubului orădean. Absolvent de Marketing, domeniu în care a făcut şi un masterat, Ghiţă Dunca pare omul potrivit la locul potrivit: "CSM Digi Oradea e un brand, toată lumea îl ştie, dar trebuie consolidat. Iar mie nu-mi este ruşine să bat la uşi şi să cer ajutor".

De ce au nevoie campionii de întărire nu-i greu de înţeles: dacă în urmă cu câteva sezoane bazinul olimpic era neîncăpător pentru suporteri, acum publicul este tot mai restrâns. Obişnuiţi ca favoriţii lor să aibă sezoane fără surprize, fanii nu mai au prea multe aşteptări, aşa că poloiştii încearcă să-i surprindă cu altceva pentru a-i convinge să-i redescopere. De pildă, din acest an, echipa are un logo ce combină silueta unui poloist cu Cetatea Oradea, iar la bazin curioşii pot admira o vitrină cu trofeele echipei.