Chiar în săptămâna dinaintea alegerilor locale, în Oradea campania electorală a fost eclipsată. Cine a reuşit minunea? Echipa de baschet masculin a oraşului, care a câştigat primul trofeu din istorie!

Dincolo de performanţa sportivă, baschetbaliştii - susţinuţi de municipalitate şi sponsori - sunt "vinovaţi", însă, de crearea unui adevărat fenomen local, manifestat înaintea meciului decisiv inclusiv prin cozi la bilete şi scandal, acestea epuizându-se în doar o jumătate de oră. Peste 2.000 de suporteri s-au bătut pentru un loc în Arena Antonio Alexe, alţi peste 1.000 urmărind partida în Piaţa Unirii şi cine ştie câte mii în faţa televizoarelor...

Începuturi timide

Joia trecută, pe drumurile către centrul oraşului se claxona intens şi ritmat. Nu din cauza nervilor şoferilor blocaţi, ci de bucurie. Echipa de baschet CSM CSU Oradea tocmai câştigase primul trofeu de la înfiinţare, după ce a învins cu scorul 79-73 BC Mureş în partida decisivă a finalei Ligii Naţionale.

Drumul spre trofeu n-a început, însă, în acest sezon. Secţia de baschet a CSM a fost înfiinţată în 2003, promovând în prima ligă doi ani mai târziu, unde nu s-a remarcat prin nimic timp de mai multe sezoane, în special din lipsă de sponsori care să asigure un lot competitiv.

Abia în 2009, odată cu schimbarea conducerii clubului, a început să se schimbe şi situaţia. Preşedinte a devenit atunci tânărul Florin Birta, manager Şerban Sere, iar ca sponsor principal a fost cooptată firma Gavella, a orădeanului Gheorghe Vajai, un mare iubitor al baschetului şi el însuşi fost practicant al acestui joc. În plus, la echipă a fost adus antrenorul Cristian Achim, devenit de atunci cel mai longeviv tehnician pe banca unei echipe din Liga Naţională a României.

Aproape campioni

În doar câţiva ani, CSM CSU Oradea a devenit o formaţie temută în primul eşalon baschetbalistic, iar în sezonul 2012-2013 a obţinut şi primele medalii, cele de bronz. Dar, mai ales, odată cu ele a câştigat tot mai mulţi suporteri care umpleau Arena Antonio Alexe.

Un an mai târziu, în sezonul 2013-2014, echipa formată din jucători precum William Franklin, Daniel Dillon, Radovan Markovic şi Titus Nicoară a pus probleme serioase campioanei de neclintit de atunci, controversatei CSU Asesoft Ploieşti, aparţinând milionarului Sebastian Ghiţă, cel mai bun prieten al premierului Victor Ponta. Baschetbaliştii orădeni au pierdut finala în urma unui meci aprins, trebuind să se mulţumească doar cu statutul de vicecampioni. A fost sezonul locurilor secunde pentru Oradea, care tot atunci a pierdut şi finala celeilalte competiţii majore, a Cupei României.

Suporterii au sperat că dorinţa câştigării unui titlu li se va împlini anul următor. Au fost, însă, din nou decepţionaţi. În sezonul 2014-2015, pe fondul unor accidentări în lanţ a jucătorilor, echipa a reuşit cu greu să se califice în play-off, între primele opt formaţii din ţară.

Duel ardelenesc

În cel mai recent sezon, obiectivul oficial al CSM CSU Oradea a fost accederea între primele patru echipe ale ţării. Toată lumea, inclusiv conducerea clubului, îşi dorea totuşi altceva, mai ales că era prima ediţie de campionat fără Asesoft Ploieşti, retrogradată în eşalonul secund după retragerea masivelor sponsorizări furnizate până atunci de Ghiţă.

Lotul a fost format prin repatrierea din Polonia a coordonatorului de joc, căpitanul William Franklin, păstrarea unor jucători de bază precum Radovan Markovic, Bogdan Ţîbîrnă, Salih Nuhanovic şi Rareş Paşca - cel mai vechi component - şi aducerea altora noi, ca Andrei Mandache, Sean Barnette, Uros Lucic şi Nemanja Barac. Pe parcursul campionatului, formaţia a fost din nou decimată de accidentări, astfel că Achim a adus întăriri: Miha Zupan, component al naţionalei Sloveniei, şi americanul Martin Zeno, venit la Oradea chiar înaintea play-off-ului.

Pe parcursul campionatului, sala Antonio Alexe a fost mai tot timpul plină, mai ales atunci când echipa lega victorie după victorie. Plină a fost şi la Final Four-ul Cupei, organizat în premieră la Oradea, şi la All Star Game-ul baschetului românesc. Ajunşi în finala Cupei, spre dezamăgirea tuturor, orădenii au pierdut înfruntarea cu U BT Cluj, formaţie pe care avea s-o întâlnească apoi din nou în semifinalele Ligii Naţionale şi s-o învingă categoric, luându-şi astfel revanşa.

Drumul spre victorie

După a treia finală pierdută în istoria clubului, presiunea a crescut pe "Leii roşii". Urma cea a campionatului naţional, împotriva echipei BC Mureş, care tocmai eliminase din competiţie una dintre favoritele sezonului, Steaua Eximbank Bucureşti.

Seria decisivă a Ligii avea să demonstreze că în Oradea baschetul s-a transformat într-un fenomen. La primele două meciuri de acasă (1-1) sala a gemut de lume, alte câteva sute de suporteri urmărind meciul pe un ecran instalat în faţa arenei. Echipaţi în tricouri roşii inscripţionate cu numerele jucătorilor, suporterii s-au dus să-şi susţină preferaţii şi la Mureş, iar alţii, în premieră, s-au adunat în centru pentru a urmări pe un ecran imens meciurile din deplasare.

Băieţii lui Achim au câştigat prima partidă de la Mureş, ducând scorul general la 2-1 şi având şansa de a obţine titlul, lunea trecută, în meciul al patrulea, pe terenul adversarilor, dar mureşenii nu s-au lăsat învinşi şi, astfel, au forţat un meci decisiv la Oradea. Deşi emoţiile au fost mai mari, a ieşit mai bine aşa, căci au putut să obţină gloria pe parchetul de acasă şi să o împărtăşească cu fanii orădeni.

Aceştia au fost răsplătiţi din plin joi, când - în faţa unei săli cu 2.000 de spectatori, 1.000 adunaţi în Piaţa Unirii şi alte mii în faţa televizoarelor - baschetbaliştii orădeni au făcut istorie. La capătul unui meci intens disputat, CSM a învins BC Mureş cu 79-73, obţinând primul trofeu din istorie. Momentul a fost sărbătorit cu urale, şampanie şi artificii tot în Piaţa Unirii, care s-a dovedit locul perfect pentru un asemenea eveniment.

Bugetul campioanei

Pe lângă munca de un sezon întreg, gloria a avut şi un alt preţ. Este vorba despre bugetul alocat echipei în sezonul august 2015 - iunie 2016, care s-a ridicat la circa 3,5 milioane lei, adică aproximativ 770.000 euro. Totuşi, nu este cel mai mare din Liga Naţională. Mai mult de jumătate din sumă, circa 2 milioane lei, a fost asigurată de sponsorii formaţiei, în principal de Gavella şi Digi, iar restul de 1,5 milioane lei de către clubul susţinut din bugetul local.

Salariile jucătorilor, plătite de sponsori, nu sunt publice, dar sunt de ordinul miilor de euro pe lună, în funcţie de "preţul de piaţă" al fiecăruia. În schimb, clubul a arătat pe site cheltuielile făcute din banii publici, între acestea şi cele pentru salarizarea antrenorului Cristian Achim şi a managerului Şerban Sere: 24.000 lei, respectiv 4.500 lei lunar.

Spre Champions League…

După câştigarea primului campionat, în sezonul următor CSM CSU Oradea va juca într-o nouă ligă europeană, organizată de FIBA - Basketball Champions League, în care s-au înscris până acum aproape 70 de formaţii din 19 ţări. Pentru liga europeană şi în pregătirea competiţiei interne, CSM va începe curând campania de recrutări.

"Dorim să continuăm colaborarea cu Cristian Achim şi în zilele următoare vom avea discuţii în privinţa aceasta. În plus, având în vedere că multe alte echipe, care au terminat mai repede sezonul, au discutat deja cu diverşi jucători, trebuie să ne mişcăm repede şi pe piaţa transferurilor", spune preşedintele Florin Birta.

Nu se ştie deocamdată cine sunt baschetbaliştii curtaţi. Cel mai probabil, lista negocierilor va începe cu trioul american (foto) care s-a dovedit a fi extrem de productiv: căpitanul William Franklin, principalul "creator" al orădenilor, Martin Zeno, MVP-ul finalei, şi Sean Barnette, unul dintre cei mai eficienţi jucători ai Ligii Naţionale. Cert e că oficialii clubului au în faţă o vară fierbinte şi că, odată ce echipa a câştigat un titlu, e musai să se bată şi pentru următorul...


NERVI LA CSM
Speculă cu bilete

În încercarea de a aduce un trofeu în Oradea, CSM a reuşit să-şi supere înainte de meciul decisiv o parte din suporteri. Marţea trecută, biletele pentru partidă au început să se vândă la sediul clubului cu o jumătate de oră înaintea orei programate, deoarece deja se formase o coadă imensă. Clubul nu a stabilit un număr limită de bilete pe cumpărător, astfel că toate cele 1.300 de locuri disponibile, în afara celor cu abonamente ori destinate oaspeţilor şi sponsorilor, s-au dat rapid, fapt care a generat scandal.

Interesul imens s-a văzut şi prin faptul că un bihorean a şi fost prins încercând să facă speculă cu bilete, scoţând la vânzare pe Olx 5 bilete la un preţ de 15 ori mai mare decât cel obişnuit, adică la 150 lei. Omul a fost reperat de jandarmi, care au "negociat" cu el, pentru ca apoi să-l amendeze cu 1.000 lei şi să-i confişte tichetele.

În urma lecţiei învăţate, oficialii îi asigură pe suporteri că din sezonul viitor vor avea la dispoziţie un sistem de achiziţionare online a biletelor. Sigur, problema majoră este faptul că Arena Antonio Alexe are doar 2.000 locuri, care de multă vreme nu-i mai încape pe orădenii îndrăgostiţi de baschet. Şi până la inaugurarea noii săli polivalente cu 5.000 de locuri mai e cale lungă...