Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Bihor a anunţat că şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Raed Arafat, a emis un Ordin pentru plasarea în carantină a celor două localităţi din Bihor pentru care această măsură a fost propusă de Direcţia de Sănătate Publică şi de CJSU cu o zi înainte.
Potrivit unui comunicat transmis de Prefectura Bihor, măsura de carantinare se aplică „începând de astăzi, 18 noiembrie, pentru o perioadă de 14 zile”.
Aşa cum BIHOREANUL a relatat cu o zi înainte, carantinarea localităţilor Fînaţe şi Câmpani, ambele din comuna Câmpani, a fost decisă în urma unor analize de risc efectuate de Direcția de Sănătate Publică Bihor și a avizului Institutului Național de Sănătate Publică, după ce în această comună rata de infectare cu virusul SARS-CoV-2 a ajuns luni, 16 noiembrie, la 13,41% cazuri la 1.000 locuitori.
Cele mai importante prevederi ale ordinului de plasare în carantină:
- Intrarea și ieșirea din zonele carantinate sunt restricționate, cu anumite excepții, spre exemplu: transportul de persoane și de marfă, de materii prime, aprovizionarea populației, deplasarea la serviciu sau la unități de învățământ situate în afara zonei carantinate, activitățile agricole și urgențele medicale;
- Purtarea obligatorie a măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul și gura, pentru toate persoanele care au peste 5 ani, prezente în spații publice închise și deschise;
- Interzicerea circulaţiei persoanelor în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparţin aceleiaşi familii, precum şi formarea unor asemenea grupuri;
- Interzicerea circulației și staționării persoanelor în spații publice și în afara gospodăriei, cu excepția motivelor bine justificate, pe baza declarației pe proprie răspundere, legitimație de serviciu sau a adeverinței eliberate de angajator;
- Suspendarea cursurilor școlare care presupune prezența ”față în față” pentru toate unitățile de învățământ, cursurile urmând a se desfășura online;
- Interzicerea evenimentelor private de tipul nunți, botezuri, mese festive etc., precum și a activităților pentru copii în spații închise, cum ar fi aniversările, locurile de joacă sau afterschool-urile;
- Suspendarea activității HoReCa în interior și în exterior, inclusiv a teraselor, a sălilor de jocuri de noroc și a saloanelor de înfrumusețare;
- Suspendarea activităților culturale și de divertisment de tipul spectacolelor și concertelor, a activităților culturale, științifice și artistice, precum și a activităților și competițiilor sportive cu excepția celor profesioniste organizate de federațiile de profil;
- Suspendarea activității piețelor pentru produse nealimentare, a târgurilor, oboarelor, iarmaroacelor si piețelor de vechituri;
- Activitățile comerciale se vor desfășura cu program de lucru limitat până la ora 20.00, cu excepția farmaciilor și a benzinăriilor care pot avea program non-stop, iar accesul în incintă se va efectua cu limitarea numărului de persoane, la maximum 30% din capacitate și cu respectarea normelor de distanțare fizică;
- Se permite oficierea slujbelor religioase doar în exteriorul clădirilor, cu respectarea normelor de 4 mp/persoană și a regulilor de protecție sanitară, precum și oficierea slujbelor de înmormântare, doar în exteriorul clădirilor, cu participarea a maxim 20 de persoane.
Circulația tuturor persoanelor din localitățile carantinate în afara locuinței/ gospodăriei în intervalul orar 06.00-22.00 este interzisă, cu următoarele excepții:
a) deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
b) deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice, precum și bunuri necesare desfășurării activității profesionale;
c) deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță;
d) deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice, precum și bunuri necesare desfășurării activității profesionale, pentru persoanele cu vârsta de peste 65 de ani în intervalul 10:00-13:00, iar pentru persoanele cu vârsta mai mică de 65 de ani în intervalele orare 06:00-10:00, respectiv 13:00-20:00;
e) deplasările scurte, în apropierea locuinței/gospodăriei, legate de activitatea fizică individuală a persoanelor (cu excluderea oricăror activități sportive de echipă), cât și pentru nevoile animalelor de companie/domestice;
f) deplasarea în scopul donării de sânge, la centrele de transfuzie sanguină;
g) deplasarea în scop umanitar sau de voluntariat;
h) deplasarea pentru realizarea de activități agricole;
i) deplasarea producătorilor agricoli pentru comercializarea de produse agroalimentare;
j) îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate; eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi;
k) participare la programe sau proceduri în centrele de tratament;
l) pentru achiziția, service-ul, efectuarea ITP sau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu;
m) alte motive justificative precum: îngrijirea/însoțirea copiilor/membrilor de familie;
n) îngrijirea unei rude/afin sau persoană aflată în întreținere, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie.
În intervalul orar 22:00-06:00, circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei este permisă numai pentru motivele prevăzute la punctele a), c), e) și n).
Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional/personal, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil. Declarația pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței/ gospodăriei/locului activității profesionale, motivul deplasării, data completării și semnătura.
Monitorizarea permanentă a respectării măsurilor se va face de către structurile de ordine publică, în coordonarea Inspectoratului de Jandarmi Județean Bihor.