Legea promulgată joi de președintele Klaus Iohannis, prin care Guvernul Ciolacu și-a asumat răspunderea pentru creşterea veniturilor la bugetul public naţional şi reducerea cheltuielilor statului, conține, pe lângă majorarea sau introducerea unor taxe noi, și unele măsuri prin care se vizează reducerea cheltuielilor bugetare, criticate de actori din sectorul privat ca fiind timide și, în bună măsură, ineficiente. Legea urmează să apară în Monitorul oficial.

Iată mai jos principalele măsuri ce vizează sectorul bugetar, conform unei prezentări făcute de Hotnews.ro:

Numărul total al posturilor de demnitate publică aprobate aferente funcțiilor de secretar de stat, consilier de stat, subsecretar de stat, vicepreședinte și al funcțiilor asimilate acestora, se reduce până la data de 1 ianuarie 2024 cu minim 25%.

Posturile vacante, din statele de funcții aprobate, cu excepția celor din cadrul unităților administrativ teritoriale și subdiviziunilor acestora se desființează.

Se desființează posturile de șef birou. Odată cu desființarea funcției publice de șef birou se desființează și structurile organizatorice care funcționează ca birouri. Pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 10 posturi de execuție; pentru constituirea unei direcții minimum 20 posturi de execuție; pentru constituirea unei direcții generale minimum 35 de posturi de execuție.

Numărul total al funcțiilor publice de conducere din cadrul autorității sau instituției publice este de maximum 8% din numărul total al posturilor aprobate la nivel de ordonator principal de credite.

Începând cu 1 octombrie 2023, ordonatorii de credite acordă obligatoriu, lunar, pentru personalul încadrat ale căror salarii lunare nete de până la 8.000 lei inclusiv, indemnizații de hrană la nivelul anual a două salarii minime pe economie în vigoare la data de 1 ianuarie 2019, actualizat anual cu indicele prețului de consum, cu excepția personalului militar.

În raport cu condițiile de muncă în care se desfășoară activitatea, condiții periculoase sau vătămătoare, personalul salarizat poate primi un spor de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.500 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Achiziția de aparate de telefonie mobilă în entitățile publice nu poate depăși cuantumul de maxim 500 lei exclusiv TVA/aparat de telefonie mobil achiziționat.

Cheltuielile lunare cu abonamentul de telefonie mobilă decontat din fonduri publice sunt de maxim 35 lei exclusiv TVA/lună/aparat de telefonie mobilă.

Numărul consilierilor din cadrul cabinetelor președinților consiliilor de administrație, președinților, vicepreședinților, directorilor generali, directorilor generali adjuncți precum și din alte cabinete ale conducătorilor de la nivelul operatorilor economici se reduce cu 50% din numărul de posturi aprobate.

Consiliul de administrație va fi format din 5-7 membri în cazul întreprinderilor publice care au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7,3 milioane euro și au cel puțin 50 de angajați.

Societățile, societățile naționale și companiile naționale cu capital integral sau majoritar de stat precum și regiile autonome care activează în domeniul energiei electrice, al gazelor naturale și al petrolului, pot achiziționa autoturisme cu capacitate cilindrică de cel mult 1.600 cm^3, al căror preț poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A., dar nu mai mare de 30.000 de euro inclusiv T.V.A.

Cheltuielile privind voucherele de vacanță nu pot depăși anual, în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2026, contravaloarea a 1.600 lei/an/persoană.

Și la companiile de stat se va aplica limitarea la telefoane și abonamente.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!