Infrastructura informatică a Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate a picat, din nou, astfel că toate prestațiile serviciilor medicale acordate asiguraților trebuie înregistrate offline. Și alte platforme informatice sunt disfuncționale, cum ar fi Ghișeul.ro și Sistemul Electronic de Achiziții Publice - SEAP.
SIUI și PIAS
Infrastructura informatică a Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate a picat, din nou, astfel că toate prestațiile serviciilor medicale acordate asiguraților vor fi înregistrate offline, anunță instituția, la câteva zile după ce organizații ale medicilor de familie au reclamat proasta funcționare a SIUI - Sistemul Informatic Unic Integrat al Asigurărilor Sociale de Sănătate.
„Ca urmare a problemelor survenite în funcționalitatea Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS), pentru asigurarea accesului pacienților la servicii medicale/medicamente/ materiale sanitare specifice/dispozitive medicale, CNAS anunță următoarele măsuri: derulăm în mod susținut și continuu activități specifice pentru remedierea disfuncționalităților; acordarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale se face în regim off-line, fără semnarea cu cardul național de asigurări de sănătate”, a anunțat CAS Bihor printr-un comunicat de presă emis joi, după mai multe zile de disfuncționalități în sistemele informatice.
„În situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea PIAS, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim offline”, a precizat conducerea CAS Bihor, adăugând asigurarea că „persoanele asigurate beneficiază de serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale de care au nevoie în această perioadă”.
Ghișeul.ro, SEAP...
Pe de altă parte, Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a anunțat, tot joi - la câteva zile după ce au devenit disfuncționale platformele Ghișeul.ro, Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), Punctul de Contact Unic Electronic (PCUE) și Sistemul Informatic de Atribuire Electronică în Transporturi (SIAE) - că activitatea de mentenanță a acestor platforme va continua până luni, 17 februarie, „din cauza unor probleme tehnice apărute recent”.
Din cauza nefuncționării platformei Ghișeul.ro cetățenii au dificultăți, de exemplu, în plata taxelor și impozitelor, dar și a amenzilor, iar dată fiind indisponibilitatea platformei pentru licitații, SEAP, procedurile de achiziții au fost și ele afectate.
De altfel, Autoritatea pentru Digitalizarea României a transmis, referitor la acest aspect, că se amână termenele în aceste proceduri.
„Pentru respectarea principiului tratamentului egal şi asigurarea nerestricţionată a accesului la procedurile de achiziţie publică din platforma de achiziţii publice, toate procedurile online cu data limită de depunere 11-14.02.2025 şi fazele finale de licitaţie electronică cu date limită de depunere 11-14.02.2025 se amână până la o dată care va fi comunicată ulterior”, a transmis instituţia.
Problemele în sistemele administrate de ADR au început în cursul zilei de marţi, după o pană de curent care a afectat platformele instituţiei.