Cadrele didactice din învățământul preuniversitar trebuie să dețină un set de competențe obligatorii, organizate pe domenii de competențe, etape de carieră și niveluri de învățământ: educație timpurie, învățământ primar, gimnazial și liceal, tehnologic și tehnologic dual.

Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost puse în consultare publică de către Ministerul Educației, iar cei interesați de subiect mai pot transmite propuneri în această săptămână.

„Profilul profesional al cadrului didactic reflectă competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră, acele cunoștințe, abilități și atitudini necesare cadrelor didactice pentru a asigura o educație de calitate și pentru a sprijini atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui copil/tânăr. Profilul și standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației”, se arată într-un comunicat al Ministerului.

În funcție de nivelul la care predau, profesorii trebuie să dețină competențe specifice în următoarele domenii: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață, curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine, consilierea elevilor, colaborarea cu familia și comunitatea, etică, reflexivitate și învățare continuă, dezvoltare instituțională și tehnologie digitală. De exemplu, un profesor trebuie să demonstreze o bună înțelegere a proceselor și nevoilor de dezvoltare fizică, cognitivă, emoțională și socială a copiilor, iar tehnologiile digitale trebuie să le folosească cel puțin la activitățile didactice, dar în cazul dascălilor cu experiență (gradul I didactic) și la dezvoltarea instituției pentru care lucrează.

Profilul și standardele profesionale pentru profesori integrează și valorifică dezvoltările anterioare din țara noastră și din alte țări, coroborând repere legislative naționale actuale, repere metodologice din literatura de specialitate și recomandări la nivel european și internațional, a mai menționat Ministerul Educației.

Citește aici proiectul supus consultării publice:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!