Ministerul Investiţiilor și Proiectelor Europene a publicat pe site-ul oficial un ghid de folosire a cardurilor de energie, prin care se vor acorda cele două tranşe, ajutoare, de câte 700 de lei pentru vârstnicii cu pensii mici, persoanele cu handicap ori pentru familiile defavorizate.

În două tranşe

Banii vor fi oferiţi din fonduri europene pentru a sprijini persoanele vulnerabile să-şi achite facturile la electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, să-şi cumpere butelie, lemn de foc, păcură, peleţi sau alte materiale de încălzire.

"Este o măsură luată pentru a contribui în mod real si direct la creşterea calităţii vieţii şi la diminuarea considerabilă a riscului de excluziune socială. Sunt 4 miliarde de lei pe care am agreat cu reprezentaţii Comisiei Europene să îi folosim în acest sens, pentru a veni în sprijinul a 2,8 milioane de locuinţe", a transmis ministrul Investiţiilor Europene, bihoreanul Marcel Boloş.

Cardurile pentru încasarea ajutoarelor vor fi tipărite pe suport de hârtie și vor fi emise şi distribuite de Compania Naţională Poşta Română. Listele cu beneficiari vor fi întocmite de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Cele două sume vor fi distribuite în două tranşe. În perioada 1–28 februarie beneficiarii eligibili vor primi cardul încărcat cu 700 de lei, cu care vor putea efectua plăţi începând cu 1 martie. Tranşa a doua va fi distribuită din luna septembrie, iar facturile vor putea fi plătite până în 31 decembrie 2023.

Telefonul beneficiarului

Cine poate beneficia de aceste carduri? Potrivit comunicatului citat, pensionarii de peste 60 de ani cu un venit egal sau mai mic de 2.000 de lei lunar, persoanele pensionate de boală ori cu handicap grav, accentuat sau mediu cu un venit egal sau sub 2.000 de lei lunar, familiile cu alocaţie de susţinere ori familiile care primesc ajutor social.

„Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei”, se arată în comunicat.

"Potenţialii beneficiari vor fi înştiinţaţi dacă s‑au descoperit situaţii care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul creat de Poştă, unde vor primi informaţii suplimentare şi vor fi îndrumaţi, dacă situaţia poate fi corectată", se mai arată pe site-ul Ministerului.

Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin doar o singură dată.

În cazul în care într-o locuinţă trăiesc mai mulţi beneficiari, cardul se acordă doar o dată, pe loc de consum. Pe acesta vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeaşi adresă de domiciliu.

Factura poate fi şi pe alt nume

Un alt aspect important este că „factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia)”, arată comunicatul.

Cu un card se pot face mai multe plăţi, către mai mulţi furnizori, până la epuizarea sumei. 

Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.

De reţinut este faptul că plăţile se vor face numai prin mandat poştal.

"Factura poate fi plătită la orice subunitate a Poştei Române sau la poştaş. Se completează plata prin mandat poştal, către contul furnizorului de energie (ori al asociaţiei de proprietari/locatari). Se primeşte apoi dovada plăţii, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plăţii, valoarea plăţii/plăţilor efectuate şi furnizorul/furnizorii către care s‑a efectuat plata. Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuieşte la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă însă cu adresa declarată în acte a beneficiarului", au mai scris reprezentanţii ministerului.

De reținut că banii nu pot fi scoşi de pe card. Acesta nu poate fi vândut ori donat şi nu poate fi folosit pentru alte tipuri de plăţi. Cei care încalcă regulile pot fi amendaţi contravenţional cu până la 60.000 de lei.

Plata la asociaţii

Cei care efectuează plăţi către asociaţii de proprietari trebuie să mai ştie că acestea vor încheia protocale de colaborare cu Poşta Română pentru a comunica conturile bancare şi pentru a elibera aşa-numitele certificate de validare a datoriei, cu ajutorul cărora beneficiarii vor face plăţile.  

Beneficiarii de carduri care sunt racordaţi la alimentarea cu energie termică în regim centralizat trebuie să solicite eliberarea acestui certificat de la asociaţia de proprietari unde sunt înscrişi.

După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poştaşului împreună cu cartea de identitate şi cardul de energie.

Mai multe detalii pot fi găsite aici.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!