Proiectul pentru realizarea unui pod peste Strâmtoarea Messina, care va lega Italia continentală de insula Sicilia, a fost aprobat miercuri de Comitetul interministerial pentru planificare economică și dezvoltare durabilă (Cipess) din Peninsulă, informează Corriere della Sera.
Anunțul a fost făcut de vicepremierul și ministrul Transporturilor, Matteo Salvini, care a estimat că șantierele ar putea fi demarate în septembrie sau octombrie, imediat după obținerea avizului din partea Curții de Conturi.
Costul total al proiectului este estimat circa 13,5 miliarde de euro.
„Va fi cel mai lung pod suspendat cu o singură deschidere din lume. O infrastructură de acest tip reprezintă un accelerator al dezvoltării”, a spus Matteo Salvini.
Investiția va fi realizată din bugetul de Apărare, conform angajamentului asumat în cadrul NATO de alocare a 5% din PIB pentru apărare și domenii conexe apărării, relatează AFP și Reuters.
Podul va traversa strâmtoarea Messina și va avea o lungime totală de 3,7 kilometri (din care 3,3 km partea suspendată), câte trei benzi pe sens și două șine de cale ferată în mijloc, arată Hotnews.ro.
Discuții despre o asemenea investiție de infrastructură au loc în Italia încă din anii ’60, un astfel de pod fiind considerat benefic din punct de vedere economic pentru sudul țării.
Totuși, decizia a stârnit un val de proteste din partea opoziției, a asociațiilor ecologiste (precum Greenpeace, Legambiente și WWF) și a comitetelor civice din Messina, scrie publicația italiană Corriere della Sera. Aceste grupuri contestă beneficiile economice și impactul asupra mediului, acuzând că proiectul este o „risipă colosală” de fonduri publice și că nu respectă normele comunitare.
Opozanții au anunțat că vor iniția o „ploaie de contestații” legale, atât la nivel național, cât și european, și au solicitat Comisiei Europene să deschidă o procedură de infringement. Criticile se concentrează și pe creșterea costurilor, dar și pe multiple observații tehnice și juridice nerezolvate.