Numărul 3/2025 al Revistei „Familia” vine în întâmpinarea cititorilor cu articole ofertante atât din punct de vedere intelectual, cât și, nu mai puțin, afectiv. Publicația orădeană de cultură își construiește sumarul curent pe un grupaj in memoriam Ioan Moldovan, cel care a fost redactor-șef apoi director al „Familiei” timp de treizeci de ani. În dosarul intitulat „Nu sunt real decât în poezie” (evocare prin înseși cuvintele poetului) semnează texte emoționante Miron Beteg, Al. Cistelecan, Irina-Roxana Georgescu, Vasile Igna, Mihók Tamás, Ion Mureșan și Alexandru Seres, ultimul alegând să transcrie un dialog ludic consumat între semnatar și regretatul poet pe vremea când erau colegi de redacție.

Editorialul aceluiași Miron Beteg atrage atenția, cu haz amar, asupra pericolelor care ne pasc înaintea (și, în consecință, mai ales după) alegerile prezidențiale. Analiza sa socio-politică, de fapt o mini-frescă autohtonă a momentului, evidențiază defectele – naivități și ticăloșii deopotrivă – individuale și colective care au condus la starea de fapt în care a ajuns societatea românească. „Totul îmi pare că seamănă cu [o] antropofagie rituală, cu hăpăitul scârbos și grăbit din sicriul unei societăți moarte de care nu îi mai pasă nimănui”, punctează redactorul.

Rubricile se deschid cu Cronica ideilor, în care Iulian Bocai comentează savuros viața nomazilor digitali, a celor care pot lucra de oriunde, așa cum e ea surprinsă în romanul Perfection al lui Vincenzo Latronico. Cronica traducerilor se bifurcă pe de-o parte spre cvadrupla cronică a Oanei Paler (autoarele vizate sunt Bora Chung, Jacqueline Harpman, Ariana Harwicz și Tezer Özlü), pe de altă parte către recenzia lui Lili Crăciun la romanul Întoarcerea acasă a baronului Wenckheim al scriitorului maghiar multipremiat László Krasznahorkai. Articolul universitarei Magda Danciu se intitulează „Personaje trialogice”, în timp ce Alex Moldovan propune un set concis de „cărți uitate ale literaturii pentru copii”.

De această dată, poezia e reprezentată de versuri semnate de Emanuel Guralivu și Iuliana Miu, iar proza de texte ale autoarelor Dorothea Ko și Alexandra Meckl. La capitolul arte, Alexandru Jurcan scrie despre spectacolul Speranța nu urcă niciodată cu liftul, jucat la începutul anului curent la Teatrul „Regina Maria” din Oradea; Andrei Zbîrnea tratează „Parasomnia”, cel mai recent material discografic al trupei americane de metal progresiv Dream Theater; nu în ultimul rând aici, Adrian Gagiu prezintă cazul lui Mozart sub spectrul obsesiei originalității.

Cronicarii literari Mihai Buzea, Vasile Baghiu și Iulia Nedea iau în colimator volumele Măcel în Georgia de Dumitru Crudu, Totem de Ofelia Prodan respectiv Viața secretă a sentimentelor de Tina Oziewicz, ultimele două apărute anul trecut.

Numărul se încheie cu o dare de seamă cuprinzătoare a Cameliei Bușu asupra evenimentelor culturale semnificative care au avut loc în luna martie în Oradea.

Redacția „Familia”, împreună cu Biblioteca Județeană „Gh. Șincai” Oradea și Librăria Humanitas Oradea, organizează joi, 24 aprilie, începând cu ora 17, un eveniment special dedicat poetului Ioan Moldovan, în cadrul căruia va fi lansat numărul nou de revistă.

Link event: https://www.facebook.com/events/1228980988741795

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!