România este într-un declin tot mai accentuat la capitolul educaţie, conform rezultatelor testelor PISA 2018 (Programme for International Student Assessment).

Scorul obţinut e în scădere faţă de anii 2012 şi 2015 la toate cele trei domenii examinate: citire, matematică şi ştiinţe, iar procentul de analfabetism funcţional este de 44% în rândul elevilor testaţi.

Cel mai slab scor

Rezultatele la testarea PISA 2018 au fost afişate marţi dimineaţă, pe site-ul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE).

PISA este evaluarea care arată cât de pregătiţi sunt elevii de 15 ani la matematică, ştiinţe şi citire - lectură.

Potrivit Digi24.ro, testele PISA 2018 au implicat examinarea a aproximativ 600.000 de elevi din 79 de ţări membre OCDE sau partenere.

În România, au fost testaţi aproximativ 5.000 de elevi din 170 de şcoli, în ceea ce priveşte domeniile menţionate mai sus.

Un al patrulea capitol nu a fost inclus în testarea elevilor români - este vorba de cel al competenţelor globale, prin care se urmăreşte capacitatea elevilor a analiza probleme globale şi de a avea relaţii cu persoane din alte culturi.

Rezultatele PISA 2018 la citire arată că România a obţinut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 6 puncte faţă de testarea PISA 2015, cu 10 puncte mai puţin decât la PISA 2012. La matematică, rezultatele PISA 2018 înregistrează cea mai mare scădere faţă de testarea anterioară. România a pierdut nu mai puţin de 14 puncte faţă de PISA 2015 şi 15 puncte faţă de PISA 2012.

Rezultatele PISA 2018 pentru ştiinţe sunt şi ele mai slabe, diferenţa faţă de cele de la PISA 2015 fiind de 9 puncte, iar faţă de 2012 – 12 puncte.

Analfabetism funcţional, scor record

Procentul de analfabetism funcţional a urcat de la 39% în 2015 la 44% în 2018, în rândul elevilor de 15 ani care au fost testaţi.

La nivelul OCDE, media de elevi care au atins nivelul 2 la citire, adică cei care au competenţe de bază şi pot face legătura dintre informaţiile pe care le au şi aspecte din viaţă, este de 77%, în timp ce în România raportul arată că doar 59% dintre elevi au atins nivelul 2 la acest capitol. În consecinţă, nivelul de analfabetism funcţional la testele de citire este de 41%. Cu alte cuvinte, acesta este procentul de elevi care citesc un text, dar nu pot înţelege şi explica despre ce este vorba în textul respectiv.

Testele de matematică prezintă o situaţie chiar mai gravă: 47% dintre elevi nu ating nivelul 2 de dificultate. Conform raportului, aceştia nu s-au descurcat atunci când au fost puşi să compare distanţa a două rute alternative ori să convertească preţuri din lei în altă monedă.  

Ştiinţele marchează o creştere până la 44% a proporţiei celor care nu pot realiza corelaţii elementare în acest domeniu. Adică aproape 44% dintre elevi nu pot oferi explicaţii posibile în situaţii famiilare şi nu pot formula concluzii simple în acest domeniu.

"Nu e o problemă să ne îngrijorăm"

Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a declarat la Digi24 că rezultatele PISA 2018 nu sunt îngrijorătoare. "Nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA, e o evalare internaţională. Accentul la aceste evaluări internaţionale nu cade neapărat pe ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă", a spus Anisie pentru Digi24.ro.

Oficialul a adăugat că Ministerul Educaţiei trebuie să găsească soluţii astfel încât să nu ne mai aflăm în astfel de situaţii: "Intervenţia trebuie să fie rapidă prin programele pe care Ministerul Educaţiei ar trebui să le dezvolte în cadrul şcolii, în această perioadă în care atâţia miniştri s-au perindat".

Ea a mai spus că elevii ale căror cunoştinţe au fost verificate prin aceste teste PISA sunt cei care au învăţat după programele vechi, nu cei care învaţă după noile programe, aprobate în 2016. "Poate peste trei ani când vor fi evaluaţi şi cei care au învăţat după noile programe vom avea rezultate mai bune", a mai declarat Anisie.