Starea deplorabilă a drumurilor pare a fi un dat naţional, la fel ca şi catastrofele naturale ori formele de relief. De 20 de ani, inaugurarea drumurilor e doar un prilej pentru oficiali de a zâmbi în faţa camerelor de filmat. Ce urmează, puţin le pasă.

Aşa s-a întâmplat cu tronsonul şoselei de centură dintre Calea Aradului şi Calea Devei, care de 7 ani e circulat, fără a fi finalizat ca la carte. Iar nepăsarea Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi, administratorul şoselei, o simt şoferii care traversează acest drum. Adică plătitorii de rovignete...

Finalizăm, dar nu lucrăm

Tronsonul şoselei de centură a Oradiei între DN 76, care duce spre Deva, şi DN 79, care duce spre Arad, a fost inaugurat cu mare fast în 2003. Lucrare plătită de Primăria Oradea, pe vremea când primar era Petru Filip, şoferii au privit-o cu entuziasm. Fără semafoare, fără treceri de pietoni şi cu posibilitate de accelerare peste 50 km/h, părea cea mai bună soluţie pentru traversarea oraşului. Drumul a fost inaugurat cu o bandă pe sens şi fără iluminat public, dar cu promisiunea clară a edililor că va fi extins la patru benzi şi va avea şi becuri.

În 2006, pe motiv că Primăria e mai săracă, drumul a trecut în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), care poate atrage mai uşor fonduri pentru finalizarea proiectului. Dar nici vorbă să se întâmple aşa. Azi, şoseaua e în exact aceeaşi stare: cu două benzi şi neluminată. Iar când se cer explicaţii, CNADNR nu prezintă motive, ci spune doar că nimeni n-ar trebui să se plângă, pentru că lucrările nu-s finalizate! Dar, culmea, în 7 ani, n-au fost nici continuate, pentru că de la inaugurare, nu s-a mai lucrat un minut pe acest drum...

Critici peste critici

Mai grav este că nepăsarea autorităţilor a băgat oameni în pământ. În urmă cu mai puţin de o lună, un bihorean care conducea noaptea pe şoseaua de centură, n-a văzut scuarul din faţa hypermarketului Real şi a dat din plin în bordura nevopsită. Nici n-avea cum să-l vadă, căci în afară de un banal indicator de ocolire, nimic altceva nu semnalizează pericolul. Din impact, şoferul a pierdut controlul maşinii şi a ajuns sub roţile unui TIR ce venea din sens opus. A scăpat cu viaţă, dar bunicul său, aflat şi el în maşină, a murit pe loc.

Întâmplarea a născut nenumărate reacţii. Pe internet, zeci de orădeni au criticat faptul că autorităţile nu semnalizează cum trebuie aceste scuaruri pentru circulaţia pe timp de noapte. "Câţi oameni mai trebuie să moară pentru a se lua măsuri? De câte ori trec pe acolo, îmi dau seama cât noroc am că ştiu zona", spunea unul dintre comentatori. Şoferii se plâng că nici măcar cu banalul var nu sunt vopsite bordurile scuarurilor, cât să iasă în evidenţă în lumina farurilor. Toţi sunt convinşi că cei care trec pentru prima oară pe acest drum merg ca pe o pistă de obstacole, unde nu ştii niciodată ce îţi sare în faţă. Şi, pe bună dreptate, toţi sunt nemulţumiţi că plătesc, an de an, rovigneta, iar banii strânşi din acest bir nu schimbă nimic din infrastructură.

Soluţii banale

06 octavian ratiu.jpgDe aceeaşi părere cu şoferii de rând sunt şi specialiştii. Octavian Raţiu (foto), patronul firmei de taxi Hello, de profesie inginer constructor de drumuri, se plânge la rândul său de lipsurile şoselei de centură. "Şi eu circul cu mare atenţie pe acolo, pentru că sunt multe probleme. Nu sunt stâlpişori de dirijare pe acostament, marcajul e şters, benzile nu sunt delimitate vizibil", enumeră Raţiu "baiurile" drumului.

Incredibil este faptul că toate aceste probleme au rezolvări simple şi fără mari cheltuieli. De pildă, bordurile scuarurilor ar trebui vopsite cu microbile. "Acestea se bagă de când lumea în vopsea şi o fac vizibilă la contactul cu lumina", explică Raţiu. Dar soluţia pare un deranj prea mare pentru CNADNR.

Lumină din cer

Semnele rutiere montate, deşi au folie reflectorizantă, nu sunt vizibile noaptea, pentru simplul motiv că sunt acoperite de... jeg. În schimb, indicatoarele de culoare galbenă, adică cele de avertizare că urmează un posibil pericol, cum sunt scuarurile, lipsesc cu desăvârşire. Singurele avertizoare de culoare galbenă sunt cele de limitare a vitezei la 30 km/h, montate şi în preajma magazinului Real. Lucru absurd pentru o şosea de centură care, prin definiţie, e un drum care ar trebui să ofere tocmai posibilitatea rulării cu o viteză mai mare decât în oraş.

Nici marcajele rutiere nu sunt de lăudat. Acum sunt şterse de vreme, dar nici proaspăt vopsite nu sunt reflectorizante. Chit că, şi în cazul lor, s-ar putea folosi microbilele. "D-aia e marcaj, să te ajute pe carosabil. La noi, nu te ajută cu nimic, că nu se văd". Însă de departe cel mai acut doare lipsa iluminatului public. "Lumina e un lux pentru orădeni", descrie Raţiu situaţia tragic-comică. Pe întreaga porţiune nu s-a montat niciun neon pe motiv că investiţia e inutilă, dat fiind că drumul se va extinde la patru benzi. Aşa că, până să se lărgească, centura e luminată noaptea doar de... lună sau fulgere.

Poliţişti legaţi la mâini

06 Ciuclea.jpgCulmea, toate plângerile şoferilor sunt întărite şi de poliţişti, "câinii de pază" a CNADNR. Aceştia recunosc că, în 2003, centura a fost o mare gură de oxigen pentru traficul local, dar, în acelaşi timp, un muşuroi de probleme. "Poliţia Rutieră a dat aviz pentru întreg sectorul centurii, inclusiv porţiunea între DN 79 şi DN 76. Însă avizul a fost emis cu condiţii clare, dintre care unele nu se regăsesc", explică comisarul Claudiu Ciuclea (foto).

Poliţia a cerut separarea sensurilor cu parapeţi din beton, dar CNADNR a spus că le va face abia după ce vor amenaja toate sensurile giratorii cuprinse în proiect, ca să nu lucreze degeaba. Balizele şi indicatoarele funcţionale sunt alte condiţii din acte ce nu se regăsesc în realitate. "Indicatoarele le mai înlocuiesc, dar de multe ori nu au pe stoc", spune Ciuclea. În problema iluminatului public, Poliţia se loveşte de acelaşi răspuns: "Abia după ce se va face modernizarea la patru benzi se vor rezolva toate hibele, inclusiv iluminatul". Iar poliţiştii spun că nu pot trece la pasul următor, cel al amendării CNADNR, pentru că proiectul se află în derulare.

Şoferii sunt de vină!

Aceleaşi scuze le-a auzit şi BIHOREANUL când l-a întrebat pe reprezentantul CNADNR în teritoriu, Ioan Piţurcă, despre lipsurile şoselei de centură. "Drumul este în modernizare, întreg tronsonul va fi cu patru benzi şi atunci va avea şi iluminat", declară acesta. Când se vor şi concretiza vorbele lui, nu ştie însă să spună. "Există un contract semnat între CNADNR şi firma Selina, nu eu mă ocup de datele proiectului, ci o firmă de consultanţă a Companiei", pasează Piţurcă problema.

În rest, nu are nimic de rău de spus despre şosea. Nu e vina lui că semnele rutiere nu se văd şi susţine că acestea sunt spălate frecvent. "Dar trec maşinile mari, se murdăresc, se îndoaie...". În plus, Piţurcă se jură că bordurile au fost zugrăvite şi zice că vremea ploioasă le-a făcut din nou gri. Şocant, specialistul recunoaşte că nu s-a aplicat niciodată vopsea reflectorizantă şi susţine că "nici nu e cazul". Semn că n-a umblat prea des noaptea pe centură. Piţurcă scoate la înaintare şi faptul că în zona scuarului de lângă Real există o limitare de viteză. "Dacă s-ar circula cu 30, aşa cum cere indicatorul, s-ar vedea şi scuarul şi n-ar mai fi probleme", dă el vina pe şoferi.

Din atitudinea reprezentantului Companiei se înţelege că vor mai trece ani buni - şi probabil vor mai fi şi alte victime - până când orădenii se vor putea bucura de o întreagă şosea de centură bună. Una pe care să nu meargă mereu "pândiţi" de pericole...


PLANURI
Alternativa la "sufocare"

Recent, primarul Ilie Bolojan a făcut public un plan al municipalităţii de realizare a noi drumuri în municipiu. Printre acestea, sunt prevăzute şi două străpungeri ale şoselei de centură pe tronsonul dintre DN 79 şi DN 76. Una din străzile noi va fi în prelungirea străzii Atelierelor, legând-o astfel de centură, iar alta în zona pieţei de vechituri. Extinderea e bine văzută şi de poliţişti. "Fără o şosea de centură bună, ne vom sufoca în trafic", spune comisarul Claudiu Ciuclea. Numai să fie şi bine făcute...