Proiectul Centrului de Transport Intermodal din Oradea face paşi înainte. Primarul Florin Birta a semnat, miercuri, cu şeful CNAIR, Cristian Pistol, acordul de parteneriat pentru construirea unor drumuri colectoare, dar şi a unui pasaj peste Șoseaua Borșului pentru a facilita accesul la viitorul terminal de mărfuri.
Anunţul a fost făcut de biroul de presă al Primăriei Oradea, conform căruia parteneriatul pentru obiectivul "Construire drumuri colectoare şi pasaj pentru Centrul de Transport Intermodal din Oradea" a fost semnat în prezenţa ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.
"Obiectul acestui parteneriat este de a stabili drepturile şi obligaţiile părţilor, contribuţia financiară proprie a fiecărei părţi la bugetul proiectului, precum şi responsabilităţile ce le revin în implementarea activităţilor aferente proiectului, care este depus în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Componenta 4 - Transport sustenabil, precum şi pe perioada de durabilitate şi de valabilitate a contractului de finanţare", se explică în comunicat.
Concret, municipalitatea orădeană are ca sarcini achiziţia contractului de lucrări, dirigenţia de şantier, monitorizarea şi implementarea proiectului şi a execuţiei lucrărilor, precum şi realizarea cererii de rambursare.
La rândul său, Compania Naţională de Infrastructură Rutieră (CNAIR) va asigura finanţarea proiectului, conform comunicatului.
"Acest parteneriat este un pas esenţial pentru derularea investiţiei în valoare de aproape 70 de milioane de lei, care va asigura o circulaţie fluidă în zonă, precum şi accesul la viitorul centru logistic intermodal care prevede un transport combinat rutier-feroviar al mărfurilor, cu facilităţi de manipulare şi depozitare a mărfurilor şi zone dedicate serviciilor”, a transmis primarul Florin Birta, citat în document.
Valoarea totală a proiectului se ridică, potrivit biroului de presă al municipalităţii, la 68.087.444,05 de lei, din care finanţarea europeană este de 47.234.449,99 lei.
Restul banilor, adică 20.852.994,06 lei, reprezintă contribuţia Oradiei.
Trei obiective mari
Informarea arată că proiectul prevede trei obiective mari: construirea unui pasaj peste sensul giratoriu, peste Șoseaua Borșului, în zona parcului industrial, cu o lungime de 1.043 de metri, realizarea unui drum colector cu o lungime de 2.220 m, care se va intersecta cu drumul de legătură Centura Oradea - Autostrada A3 Biharia-Borş, dar şi amenajarea unui drum de acces, lung de 665 de metri, care va începe din intersecţia cu drumul colector şi va ajunge până la viitorul acces în Centrul de Transport Intermodal.
Durata de execuţie a pasajului şi drumurilor colectoare este de 16 luni, mai arată comunicatul.
Cine se "bate" pentru construirea acestora
Informarea precizează și că pentru execuţia lucrărilor au fost depuse trei oferte, care se află în faza de evaluare:
- PORR CONSTRUCT - ofertant unic, având ca subcontractanţi pe S.C. RITMOTEH S.R.L. şi ENERGOTRANSCONSULT S.R.L.
- Asocierea formată din PROCONS GROUP - lider de asociere, Freyrom - asociat 1, Construcţii Erbasu - asociat 2, având ca subcontractanţi PE LEKO CONSTRUCT, RITMOTEH S.R.L, DRUMURI ORASENEŞTI S.A.;
- Asocierea formată din SSAB-AG - lider de asociere, HYDROSTROY AD - asociat 1, având ca subcontractanţi pe ELECTROAXA S.R.L, GAZINSTAL ENERGY, ACA ZOORK PROJECT.
Terminalul intermodal din Episcopia, altă investiție masivă
În ce privește terminalul intermodal propriu-zis, așa cum BIHOREANUL a mai scris, Primăria a depus la finalul anului trecut cererea de finanţare acestuia, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare.
Potrivit municipalităţii, valoarea totală a acestui proiect se ridică la 73,2 milioane lei, din care suma nerambursabilă este de 48,5 milioane lei.
Proiectul prevede construirea a două linii de cale ferată de câte 700 de metri fiecare, care vor fi utilizate pentru încărcarea şi descărcarea mărfurilor care vor fi transportate prin intermediul acestui centru intermodal.
Printre lucrările cuprinse în proiect se mai numără construirea unei platforme de beton între cele două linii de cale ferată, a unei clădiri administrative de tip container în care se desfăşoară partea logistică, a unei parcări pentru camioane, dar şi împrejmuirea terminalului intermodal, realizarea iluminatului şi racordul la utilităţi.
"Astfel, municipiul Oradea va deveni un hub pentru transportul de mărfuri datorită faptului că este situat în apropiere de Autostrada Transilvania şi viitorul drum expres Oradea-Arad, iar calea ferată Cluj - Napoca - Oradea - Episcopia Bihor va fi electrificată şi modernizată. Centrul intermodal va fi conectat printr-un drum de legatură cu E60/DN1", transmitea, la vremea respectivă, Primăria Oradea, susținând că "prin implementarea proiectului, zona va deveni un puternic nucleu economic la nivelul întregii regiuni Nord - Vest".
Patru parteneriate semnate de CNAIR
Pe de altă parte, tot miercuri, CNAIR a anunţat că pe lângă proiectul ce vizează Oradea, au mai fost semnate încă trei parteneriate cu autorităţi locale.
Este vorba despre realizarea unei şosele de centură a municipiului Huşi, de realizarea unui drum de legătură în Floreşti, dar şi de construirea unui pasaj de trecere la nivel de cale ferată, Bucureşti-Constanţa (Lehliu-Gară).
"În cadrul acestor parteneriate, CNAIR va sprijini autorităţile locale prin promovarea de hotărâri de guvern de expropriere în baza documentelor de identificare a proprietarilor realizate în cadrul Studiului de Fezabilitate şi prin elaborarea şi depunerea aplicaţiei de finanţare necesară realizării proiectelor", afirmă biroul de presă al CNAIR.