Scandal pe Autostrada Transilvania! Pe 11 octombrie, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România a anulat licitaţia câştigată în luna iunie de asocierea de firme Construcţii SA Sibiu – Hidroelektra Mehanizacija DD (Croaţia) pentru construirea lotului 3C1, între Chiribiş şi Suplacu de Barcău, iar ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, nu a făcut public acest lucru pe 15 octombrie, când a venit la Oradea ca să laude asocierea Trameco Bihor – Vahostav SK (Slovacia), care construieşte lotul 3C3, de doar 5,35 kilometri, dintre Borş şi Biharia.

Informaţia a fost dezvăluită miercuri de publicaţia economica.net, care precizează că asocierea Construcţii SA Sibiu – Hidroelektra Mehanizacija DD, cu care CNAIR trebuia se semneze contractul de execuţie încă din vară, a contestat decizia de anulare a procedurii la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

În stand by, apoi anulată

Potrivit sursei citate, contractul pentru construirea celor 26 de kilometri ai lotului 3C1 dintre Chiribiş şi Suplac trebuia să fie semnat de aproape patru luni. La începutul acestei luni, încă, constructorul român care câştigase licitaţia acuza „probleme birocratice” şi spunea că urma să depună toate actele cerute de CNAIR până cel târziu la 8 octombrie.

La rândul lor, reprezentanţii CNAIR au afirmat la începutul lunii că aşteptau ca asocierea câştigătoare să depună toate actele pentru semnarea contractului, inclusiv dovada că poate constitui garanţia de bună execuţie.

Pe 11 octombrie, însă, CNAIR a întocmit un nou raport al procedurii, prin care a dispus anularea licitaţiei. Prin urmare, firma din Sibiu a contestat anularea licitaţiei pe 24 octombrie la CNSC şi a cerut obligarea CNAIR să continue procedura de atribuire şi să invite asocierea câştigătoare să semneze contractul.

Totul mergea strună

Deşi CNAIR a decis anularea licitaţiei pe 11 octombrie, pe 16 octombrie ministrul Transporturilor, PSD-istul Răzvan Cuc, venit la Oradea ca să laude ritmul de lucru alert pe şantierul lotului 3C3 Borş – Biharia, nu a dezvăluit acest detaliu care, practic, înseamnă reluarea procedurii şi organizarea unei noi licitaţii peste câteva luni, cu şanse nule de începere a lucrărilor de proiectare şi de execuţie în acest an.

Mai simplu spus, asta implică, de fapt, o nouă amânare a finalizării celor peste 60 kilometri ai tronsonului bihorean al Autostrăzii Transilvania, divizat în 2013 în trei loturi mai mici, în ideea că dacă vor fi mai mulţi antreprenori pe şantier, şoseaua (care trebuia dată în folosinţă în 2008) va fi finalizată până în 2018.

În schimb, Cuc a lăudat constructorii de pe "mini-autostrada" dintre Borş şi Biharea, afirmând că firmele româneşti sunt mai serioase decât cele străine, ba chiar a spus că "România este gata cu autostrada" înaintea vecinilor maghiari.

1 din 3

Licitaţia pentru subsecţiunea 3C1 Suplac – Chiribiş (26,35 kilometri) a fost câştigată de asocierea Construcţii SA Sibiu – Hidroelektra Mehanizacija DD pentru suma de 361,901 milioane lei (fără TVA), adică echivalentul a peste 75,7 milioane euro. Firmele urmau să încheie lucrările în 24 luni şi ofereau o garanţie de 10 ani.

Tot în luna iunie a acestui an, CNAIR a desemnat drept câştigătoare pentru execuţia subecţiunii 3C2 Chiribiş – Biharia (28,55 km) asocierea formată din Trameco SA, Vahostav (Slovacia), Drumuri Bihor, Drum Asfalt (parte tot a grupului Selina) şi East Water Drillings SRL. Valoarea contractului ar fi fost de 326,515 milioane lei (fără TVA), echivalentul a 68,3 milioane euro. Nici în acest caz, însă, CNAIR nu a semnat contractul de execuţie cu câştigătorul licitaţiei.

În ce priveşte subsecţiunea 3C3 Borş – Biharia (5,35 km), licitaţia organizată de CNAIR a fost câştigată încă de anul trecut de asocierea Trameco - Vahostav pentru suma de 34,221 milioane lei fără TVA, adică echivalentul a 28,5 milioane euro, durata de execuţie fiind de 19 luni, din care 4 pentru proiectare şi 15 pentru execuţie, iar perioada de garanţie de 10 ani. În prezent, se lucrează doar pe acest din urmă lot, unde lucrările sunt avansate.