Un oraş european, mai ales unul atât de aproape de Occident precum Oradea, nu poate pretinde că este în ton cu lumea dacă nu se preocupă ca şi traficul să-i fie "în trend".

După o amplă cercetare asupra tuturor aspectelor de mobilitate urbană, adică tot ce înseamnă trafic rutier, pietonal, cu biciclete ori cu mijloace de transport în comun, o firmă specializată în cercetări în transporturi a furnizat Primăriei şi OTL un set de măsuri menite să facă transportul local cât mai fluent şi mai puţin poluant. Mai rămâne ca administratorii oraşului să decidă pe care le aplică cu prioritate.

Inventarul problemelor

Planul de mobilitate urbană durabilă, cum se numeşte studiul făcut de Institutul de Cercetări în Transporturi (Incertrans), firmă a Ministerului Transporturilor, a fost finalizat într-o primă formă în 2014, dar înainte de a fi aplicat a şi necesitat o actualizare, dat fiind că mai multe proiecte cu influenţe în trafic au fost încheiate, ca de pildă reamenajarea Pieţei Unirii şi realizarea drumului rapid.

"În actualul ciclu de finanţare, orice proiect de transport trebuie să se regăsească în acest plan. Este un document care demonstrează că oraşul are o strategie de protejare a mediului", explică directorul OTL, Csuzi Istvan (foto).

Pentru a găsi soluţii, specialiştii au pus întâi pe hârtie problemele traficului orădean. De pildă, pasagerii se plâng de defecţiunile prea dese la tramvaie şi autobuze şi de traseele lente, orădenii care nu sunt clienţi OTL de blocajele din trafic, iar angajaţii societăţii de transport local de starea tehnică a vehiculelor, dar şi a străzilor şi liniilor de rulare. Ca într-un lanţ al slăbiciunilor, şefii OTL susţin că problema principală este că tramvaiele şi autobuzele deţinute sunt prea vechi şi, deci, greu de întreţinut, iar cei ai Primăriei că nu au bani de investiţii.

Soluţii pentru toţi

Printre cele 90 de soluţii propuse de Incertrans, la loc fruntaş sunt reabilitarea şi înierbarea căii de rulare a tramvaielor în zonele care nu sunt folosite şi de maşini, respectiv modernizarea a cel puţin 30 de tramvaie. Sub "turbogiraţie", specialiştii propun un pasaj subteran, iar de-a lungul Peţei între Cantemir şi Universitate realizarea unei linii de tramvai, proiecte pe care şi primarul Ilie Bolojan a arătat că şi le doreşte.

Bucureştenii au propus edililor să ia în calcul şi introducerea de troleibuze, să extindă reţeaua de piste pentru biciclişti în întreg oraşul şi să deruleze campanii publicitare pentru promovarea acestui mijloc de transport şi a "car-sharing-ului", adică împărţirea unei maşini între angajaţii din aceeaşi firmă ori instituţie. Specialiştii cred şi că Oradea ar trebui să aibă cel puţin şase puncte de închiriere de biciclete, nu unul singur, ca în prezent, iar parcarea pe trotuare să fie interzisă.

Ei mai subliniază că OTL trebuie să înlocuiască urgent autobuzele poluante şi să îşi regândească graficele de circulaţie, astfel încât la orele de vârf frecvenţa să nu depăşească 8 minute. Totodată, tramvaiele şi autobuzele ar trebui să aibă benzi de circulaţie dedicate pe străzi precum Magheru ori Decebal.

Puncte sensibile

Incertrans a propus şi câteva măsuri care sigur ar naşte nemulţumiri, cum este introducerea unei "oraşvignetă", o taxă specială pentru accesul maşinilor în centru, ori parcări suprataxate la orele de vârf. Un alt punct sensibil atins este gratuitatea oferită pensionarilor de OTL. În opinia specialiştilor, aceştia ar trebui să aibă şi restricţii, astfel încât să nu aglomereze inutil mijloacele de transport în comun la ore de vârf.

În fine, specialiştii au propus şi măsuri care nu costă prea mulţi bani, dar sunt folositoare, precum lecţii de circulaţie urbană în şcoli şi întâlniri periodice între reprezentanţii OTL şi pasageri, respectiv şoferii amatori.

Planul a primit deja undă verde de la Agenţia pentru Protecţia Mediului Bihor, urmând să fie supus şi dezbaterii Consiliului Local, ai cărui membri vor decide care propuneri vor fi transformate în realitate. Cert e că, pentru cele mai multe dintre acestea, OTL şi Primăria vor încerca să atragă fonduri europene. Dacă tot vrea Oradea să fie în trend european, bine ar fi să cheltuie euro, nu lei...


Vocea străzii

Ce măsuri credeţi că ar trebui luate în Oradea, astfel încât traficul rutier să fie cât mai fluent şi nepoluant?

Un sistem de transport în comun mult extins, care să acopere bine mai multe zone din oraş, cred că ar încuraja lumea să lase maşinile acasă.

Teodora Tănase

Eu cred că trebuie taxă de acces auto în centru. Pentru două staţii de tramvai, până la piaţă, totuşi mergem cu maşina. Cine poluează, plăteşte!

Dan Andrei Tulbure

Mijloacele de transport în comun sunt prea lente şi supraaglomerate. Cred că trebuie încurajaţi colegii de muncă să împartă maşinile.

Ruxandra Sarbut

Să scoatem tranzitul din centru. Autocare de toate felurile, microbuze, dubiţe care aduc maşini de afară, toate trec pe Magheru şi contribuie la aglomerare.

Eduard Felician Fischer

Piste de biciclete cât mai multe şi logic construite. De asemenea, maşinile nu ar trebui să circule pe liniile de tramvai. Aşa, mai mulţi ar prefera tramvaiele.

Noemi Toth

Eu cred că ar trebui interzis virajul la stânga, măcar pe arterele principale. În multe străzi din Vest există această regulă şi traficul este mai fluent.

Dorin Chişe