De mult nu mai e "incredibil" faptul că oamenii pot comunica şi se pot vedea în timp real, prin internet, chiar dacă sunt la mii de kilometri distanţă. Chat-ul a devenit un lucru banal, mai ales printre tineri.

Acum s-a trecut la un nivel "superior" al năravurilor omeneşti. Mai nou, orice activitate poate fi făcută online: de la consultări medicale la cinema online sau mini-afaceri. Condiţia? Conexiunea la internet.

De la mess la Twitter

Messengerul nu mai are niciun mister pentru utilizatorii de internet. Mulţi dintre ei au ajuns să îl considere chiar "expirat", aşa că folosesc Twitter-ul, site pe care se pot posta mesaje scurte, ajuns celebru după ce, anul trecut, a fost primul care a anunţat moartea lui Michael Jackson. Cu un simplu cont de Twitter, oricine poate afla ce mai scriu ziarele, ce mai combat bloggerii "cu influenţă", dar şi ce mai e nou prin administraţia locală, de pildă.

Şi municipalitatea are cont pe Twitter - @PrimariaOradea -, actualizat riguros cu tot ce mişcă în oraş. Însuşi primarul Ilie Bolojan are cont de Twitter şi îl şi foloseşte. De exemplu, pe 12 ianuarie edilul a anunţat utilizatorii că seara va vorbi la un post local despre taxa pe ordine publică.

Cu strategii

Însă posibilităţile internetului sunt mult mai mari. De pe net se cumpără haine, pantofi, mobilă, bijuterii, cadouri şi chiar alimente. Cele mai vizitate magazine online sunt nu cele cu produse proprii, scoase la vânzare, ci acelea care găzduiesc anunţuri, punând în legătură utilizatori care au ceva de vândut cu alţii care caută diverse lucruri, preponderent chilipiruri.

Pe Aukro.ro, de pildă, toate produsele puse la vânzare au un preţ de pornire de un leu, iar cei care doresc să cumpere, licitează. Similar, dar mult mai cunoscut, e site-ul okazii.ro. Acesta şi-a câştigat şi o reputaţie mai neplăcută, pentru că mulţi din utilizatorii săi au tras ţepe cumpărătorilor, trimiţând altceva în loc de produsul cumpărat sau, mai grav, umplând cutiile cu haine vechi.

Ocska.net

13 Stefania.jpgCe n-au ştiut cei care au trimis haine vechi prin colete e că şi acestea au valoare pe internet. BIHOREANUL a constatat că mulţi români au ajuns să-şi vândă hainele ce nu le mai poartă pe bloguri. Aşa face şi Ştefania Prescure (foto), o orădeancă de 20 de ani. "Vând suficient ca să îmi scot banii pe hainele ce le cumpăr pentru mine", zice tânăra. Pentru ea, blogul jtefi.blogspot.com e o activitate de timp liber, însă Ciprian, un alt orădean, e decis să-şi transforme blogul cu haine second într-o afacere profitabilă.

Pe givelle.wordpress.com, Cipri a pus până acum peste 300 de haine second ce le-a adunat fie din dulapurile de prin casă, fie din magazinele de profil. Preţurile încep de la 3 lei şi, zice el, în doar trei săptămâni şi-a scos investiţia. "Hainele cumpărate, busturile din plastic pentru a putea poza bluzele, fluturaşii, tot mi-am amortizat deja", se laudă tânărul. Cipri are de gând să avanseze cu afacerea. "Când voi avea mai mulţi vizitatori, voi scoate zilnic un produs la preţul de un leu".

Totul online

Internetul oferă, însă, în primul rând, servicii de divertisment. Muvix.ro e un soi de cinema online, unde plăteşti "biletul de intrare" prin SMS sau prin card. Odată ce ai achitat, ai 24 de ore la dispoziţie să te uiţi la filmul dorit. Site-ul are şi filme gratuite la care "intri" cu puţin noroc, pentru că numărul spectatorilor este limitat.

Şi problemele medicale primesc răspunsuri online. Pe sfatulmedicului.ro nu trebuie decât să îţi descrii problema de sănătate, iar în cel mult trei zile unul din cei 120 de medici specialişti îţi va răspunde pe email.

Reciclarea are şi ea "locul" ei pe internet. Pentru orădeni, de pildă, s-a format un grup pe Yahoo Groups, FreeCycle Oradea, destinat celor care au prin casă obiecte de care vor să se scape, fără să ceară bani. Cine are, de pildă, un televizor de care nu mai are nevoie, postează un mesaj pe grup, îşi lasă datele de contact, iar cine vrea acel televizor, trimite un simplu mail şi îl primeşte.

Toate serviciile online au priză la public pentru că, de cele mai multe ori, diferenţa de preţ între magazinele virtuale şi cele reale nu e mare. Dar nimic nu valorează cât comoditatea de a sta şi a-ţi rezolva problemele din fotoliul de-acasă...