Un clip de promovare lansat recent de Ministerul Turismului stârnește numeroase reacții în mediul online, după ce mai multe orașe din Ardeal, care atrag mulți vizitatori, au fost ignorate complet. Oradea, Clujul și Brașovul lipsesc cu desăvârșire din clipul care, potrivit ministrului, ”va fi prezentat în cadrul evenimentelor internaţionale”. În schimb, sunt incluse localităţi sărace în atracţii turistice.

Informația a fost făcută publică, duminică, de agenția de știri Mediafax. Potrivit sursei citate, clipul promovează, prin intermediul calătoriei unui cuplu, oraşele Alba Iulia, Sibiu, Târgu Jiu, Constanţa, Iaşi, Timişoara şi Bucureşti. Ministrul Turismului, Bogdan Trif, citat în descrierea materialului, afirmă că „clipul va contribui la creşterea notorietăţii României ca destinaţie turistică competitivă în privinţa turismului cultural". Ministrul spune că acest clip „va fi prezentat în cadrul evenimentelor internaţionale, precum şi prin intermediul unor campanii publicitare şi de marketing care vor duce la conturarea României ca destinaţie pentru pasionaţii de turism cultural şi pentru turiştii care preferă experienţele de tip city-break".

Atât doat că – arată Mediafax - oraşele Alba Iulia şi Târgu Jiu nu au aeroport, iar în condiţiile în care infrastructura rutieră din România suferă, turiştii străini ajung cu dificultate în oraşele prezentate în clip. În Târgu Jiu, singurele obiective menţionate în clip sunt Coloana Infinitului şi Poarta Sărutului şi Masa Tăcerii din Parcul Central Constantin Brâncuşi.

Lăsate pe dinafară

Cluj-Napoca, de exemplu, oraş cu evenimente internaţionale şi festivaluri, care a devenit un adevărat pol al culturii şi sportului, în ultimii ani, cunoscut pe plan mondial, a fost ignorat complet. Asta, în condițiile în care  evenimente precum festivalul de film TIFF sau Untold şi Electric Castle ce atrag zeci de mii de participanţi la fiecare ediţie, dar şi obiective inedite precum Salina Turda, Clujul a devenit tot mai prezent pe harta mondială, fiind o atracţie pentru turişti din toate colţurile lumii.

La fel se întâmplă și cu Oradea, oraș tot mai vizibil și lăudat în ultima perioadă, datorită investițiilor și atragerii de fonduri europene.

Conform Institutului Naţional de Statistică, în 2017, Oradea a atras circa 223.000 de turişti, numărul lor depăşindu-l pentru prima oară pe cel al localnicilor. Dacă la nivel naţional cele 12,7 milioane de turişti înregistraţi în evidenţele hotelierilor au însemnat o creştere de 10% faţă de 2017, iar în judeţul Bihor cei 477.000 turişti una de 16%, atractivitatea Oradiei a crescut mult mai spectaculos. Numărul vizitatorilor a depăşit cu 21% nivelul din 2016, în condiţiile în care creşterea naţională a fost de numai 10%.

Oradea, împreună cu comuna Sânmartin, care reuneşte staţiunile Băile Felix şi Băile 1 Mai, a atras, în 2017, peste 90% din turiştii veniţi în Bihor.

"În ultimii trei ani numărul turiştilor veniţi în oraş s-a dublat, de la 162.000 la 223.000, datorită investiţiilor făcute în Aquapark, în centrul istoric şi în organizarea de evenimente", declara, în primăvara anului trecut, Mihai Jurca, directorul Agenţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (APTOR).

Iar în 2018, trendul s-a menținut ascendent.

Clip criticat

Lansarea clipului de către Ministerul Turismului în mediul online a fost primit cu critici, atât din partea unor oficiali ai administrațiilor locale, cât și din partea utilizatorilor de Facebook.

„Nu cred că cineva are un răspuns logic, nu găsesc decât argumente pro, nu am niciun argument contra, nu am nicio explicaţie să nu fie Clujul printre oraşele din clip. Nu contest calitatea celorlalte oraşe, nu cred că suntem în concurenţă, este loc pentru fiecare. Dar este absolut inexplicabil faptul că un oraş ca şi Clujul, care e atât de iubit şi apreciat pe plan naţional şi internaţional nu se regăseşte pe această listă", a declarat, pentru Mediafax, Manuela Cîmpean, şeful Centrului de Informare turistică.

Utilizatorii de Facebook au criticat atât calitatea materialului, dar mai ales faptul că au fost lăsate pe dinafară orașe precum Cluj-Napoca, Oradea sau Braşov, dar şi zone precum Bucovina sau Maramureşului nu au fost prezente.

„Acesta nu este un mod de a promova România, se vede ca acest videoclip a fost realizat de oameni incompetenţi. În primul rand majoritatea atracţiilor turistice prezentate în videoclip se situateza în oraşe sau zone care nici măcar nu au aeroport, ceea ce înseamnă că pentru turişti. acest demers va fi foarte greu ca sa ajungă la destinaţiile dorite şi ca să fiu sincera, calitatea videoclipului lasă mult de dorit. Dar totuşi o întrebare: Unde se afla oraşele: Cluj Napoca, Braşov, Sighişoara, Oradea, Iaşi. etc în acest videoclip? Aceste oraşe sunt cele mai potrivite pentru un City break şi apoi atracţiile mai puţin cunoscute să fie promovate la urmă”, a scris Holhoş Niculina Andreea.

„Cuiva ar trebui să îi fie ruşine pentru filmul ăsta. Atât celor care l-au produs, cât şi celor care l-au acceptat", a scris Laviniu Lazar.

Ministerul: va urma

Într-un răspuns transmis agenției de știri Mediafax, Ministerul Turismului a declarat că acest clip de promovare include „oraşe cu importante simboluri pentru români, oraşe care întăresc ideea de comuniune într-un context evident de diversitate şi multiculturalitate, precum Constanţa sau Sibiu”.

Clipul de promovare a costat 151.130 de lei (TVA inclus), fiind realizat cu fonduri alocate în cadrul unui proiect realizat în marja Centenarului.

În ceea ce priveşte criteriile pentru selecţia fiecărui oraş în parte, Ministerul Transporturilor transmite că municipiul Alba Iulia a fost ales pentru faptul că este „oraş al Marii Uniri”, iar Sibiul pentru că a deţinut tilul de Capitală Culturală Europeană în 2007 şi este Regiune Gastronomică Europeană în 2019, fiind, de asemenea, reprezentativ pentru regiunea Transilvania.

„Târgu Jiu a reprezentat Oltenia şi datorită sculpturilor lui Constantin Brâncuşi, un simbol al României şi un punct de atracţie pentru amatorii de turism cultural! Constanţa este reprezentativ pentru zona Dobrogei. Emblematic pentru oraşul Constanţa este Cazinoul din centrul istoric şi, de asemenea, au fost evidenţiate şi vestigiile arheologice. Oraşul Iaşi a reprezentat Moldova graţie rolului său important în înfăptuirea Unirii şi datorită obiectivelor sale care îl recomandă ca destinaţie de city-break. Vestul ţării a fost reprezentat de Timişoara şi din perspectiva faptului că va fi Capitala Culturală Europeană în 2021, aspect promovat de ministerul Turismului. Capitala României este oraşul care atrage cei mai mulţi turişti din străinătate, an de an, de aceea nu putea lipsi din clipul de promovare”, se arată în răspunsul Ministerului Turismului.

Ministerul Turismului precizează că va realiza, în cursul anului 2019, încă un film de promovare „în care sunt prezentate noi destinaţii de city-break şi care va pune în valoare potenţialul turistic al destinaţiei România”.