Peliculele care au transformat cinematografia în cea de-a şaptea artă le sunt propuse orădenilor în fiecare săptămână la întâlnirile singurului club de cinefili din Oradea.

Iniţiativa înfiinţării Cineclubului "Marienbad" i-a aparţinut unui tânăr sătul de blockbustere, care s-a decis să-i ajute şi pe alţi orădeni de vârsta lui să descopere capodopere semnate de regizori precum Federico Fellini, Jean-Luc Godard ori Orson Welles.

Omul cu ideea

Dacă vor să vadă un film altundeva decât în propria sufragerie, orădenii au de ales între cele două cinematografe din oraş, care rulează însă aproximativ aceleaşi pelicule, fiind vorba, cu mici excepţii, doar de noile apariţii de la Hollywood, care promit să vândă bilete. Şi totuşi, nu e singura variantă.

De un an şi jumătate, Biblioteca Judeţeană "Gheorghe Şincai" găzduieşte întâlnirile săptămânale ale Cineclubului Marienbad, care şi-a luat numele după filmul apărut în 1961 şi regizat de Alain Resnais, "L'année dernière à Marienbad", faimos pentru povestea lui enigmatică. Aceasta porneşte de la întâlnirea dintre un bărbat şi o femeie, personaje fără nume, într-un castel. În timp ce el susţine că s-au cunoscut cu un an înainte la Marienbad, ea spune că nu, iar regizorul lasă povestea la fel de ambiguă până la final.

13_Sorin_Ghent_bihoreanul.jpgIdeea înfiinţării unui asemenea club i-a aparţinut orădeanului Sorin Ghenţ (foto). Întors din Capitală, unde a studiat la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice şi a urmat un curs de regie, Sorin a vrut să pornească în Oradea un proiect în cadrul căruia tinerii, dar nu numai, să poată descoperi peliculele considerate de critici ca fiind de artă. "Am fost şi sunt pasionat de filme de artă. Căutam regizori şi diverse curente cinematografice şi nu m-am mulţumit cu ce apare la cinema. În Bucureşti am găsit o cinematecă funcţională, dar la noi nu există", povesteşte Sorin.

Artă pe peliculă

Cum a ales denumirea clubului? "Filmul Marienbad este construit ca un puzzle imposibil. M-am gândit că şi oamenii care şi-ar dori să frecventeze un astfel de club vor să desluşească fiecare film ca pe un puzzle, să-l dezbată şi să-l comenteze", mai spune Sorin. Ambiţios, orădeanul şi-a prezentat proiectul conducerii Bibliotecii Judeţene, care l-a sprijinit oferindu-i logistica necesară, dar şi spaţiul pentru întâlniri, mai exact în Mediateca instituţiei, secţie condusă de Mirela Petronie, ea însăşi o cinefilă.

"La început am prezentat, pe rând, 2-3 filme ale unui regizor, precum Federico Fellini, Orson Welles ori Akira Kurosawa, dar am abordat şi diverse curente cinematografice, precum noul val francez", spune Mirela Petronie. Organizatorii îşi doresc să promoveze în faţa spectatorilor doar producţii de calitate. "Proiectăm pelicule care au făcut din această industrie cinematografică cea de-a şaptea artă, nu orice film vechi ori premiat", subliniază Mirela.

De la Fellini la Tarantino

Din vara lui 2012 la Bibliotecă au rulat aşadar filme precum "La Strada" (Federico Fellini), "Un condamnat la moarte a scăpat" (Robert Bresson), "Une femme este un femme" (Jean-Luc Godard), "Citizen Kane" (Orson Welles), dar şi producţii recente cum ar fi "Tinereţe fără tinereţe", bazat pe nuvela omonimă a lui Mircea Eliade şi ecranizat în 2007 în regia lui Francis Ford Coppola. În această săptămână va fi rândul curentului post-modernist, iar pelicula aleasă de cele două gazde este celebra "Pulp Fiction", în regia lui Quentin Tarantino.

După fiecare proiecţie, spectatorii - care în zile bune sunt în jur de 20-30, iar în altele şi doar 10-15 - sunt invitaţi la dezbatere pe marginea secvenţelor şi mesajelor abordate de creatori. "După o perioadă, ei învaţă să privească o peliculă dincolo de acţiune şi să fie atenţi la simboluri", spune Mirela Petronie.

Întâlnirile Cineclubului Marienbad se ţin în fiecare vineri, de la ora 18, iar participarea este gratuită pentru orice curios. Cât despre propunerile cinematografice interesante, iniţiatorii asigură că nu se vor epuiza curând...