Consiliul Național al Audiovizualului cere Comisiei Europene să demareze o investigație asupra rețelei TikTok și a legăturilor cu campania electorală a lui Călin Georgescu, deoarece există „suspiciuni de manipulare a opiniei publice”.
Preşedinta CNA, Monica Gubernat, a anunţat în ședința de marți că instituţia va sesiza Comisia Europeană, astfel încât să se verifice dacă TikTok a respectat prevederile legislației europene în domeniu (DSA - actul legislativ privind serviciile digitale), scrie paginademedia.ro.
„Sunt probleme sistemice pe care orice platformă trebuie să le combată şi să vedem ce a făcut TikTok în acest sens. Toate acest platforme trebuie să raporteze Comisiei Europene măsurile pe care le iau ca să combată aceste riscuri sistemice. În acest moment consider că avem un risc sistemic în ceea ce priveşte publicitatea politică, în condiţiile în care TikTok şi-a asumat că nu face publicitate politică şi v-aş ruga ca în această sesizare să avem în vedere decizia BEC de interzicere a materialelor domnului Călin Georgescu. În plus, dacă am putea să luăm legătura cu cei de la Expert Forum pentru că ei au făcut nişte analize pe care am vrea să le ataşăm dacă şi dânşii sunt de acord”, a declarat Gubernat.
Opinia președintei a fost susținută. Cristina Pocora, membru CNA, a completat că nu trebuie vizate doar conturile lui Călin Georgescu de pe TikTok, ci şi materialele care îl promovează. „Dacă nu doar materialele lui Călin Georgescu exclusiv, ci tot ce poartă hashtagul Călin Georgescu”, a spus Pocora.
„E important să se ştie că există un mare, mare risc în această zonă, pentru că este cea mai lipsită de transparenţă platformă în ceea ce priveşte algoritmii”, a mai spus președinta CNA.
CNA va solicita Comisiei să publice o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România, să impună măsuri corective și sancțiuni pentru încălcările identificate și să asigure publicarea unui raport privind transparența algoritmică, inclusiv în contextul conținutului electoral difuzat în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din România 2024, primul tur.
TikTok: Ceva a fost...
Pe de altă parte, tot PaginadeMedia.ro a publicat marți răspunsurile transmise de un oficial al TikTok despre situația creată în jurul rețelei și a candidatului Călin Georgescu, arătând că reprezentanții rețelei refuză să dea răspunsuri concrete.
Jurnaliștii au întrebat dacă a realizat numărul mare de postări și conturi în favoarea lui Călin Georgescu și dacă a verificat dacă aceste conturi sunt alimentate de oameni sau de boți, iar TikTok a răspuns că a depistat o problemă, dar fără a dovedi că e legată de prezidențiale.
„În raportul nostru din septembrie, am făcut public că am demontat o reţea care targeta audienţa în limba română, însă nu avem dovezi care să sugereze că această reţea este legată de actuala campanie pentru Preşedinţie”, a transmis rețeaua de socializare.
TikTok nu a dat publicității cifrele privind prezența lui Georgescu pe rețea, în schimb a încercat să deturneze atenția, spunând că și alți candidați au conturi pe TikTok, așadar Georgescu n-a fost singurul „care a avut abilitatea să-şi atingă publicul prin platforma noastră", dar și că același politician a avut conturi și pe alte rețele, „deci nu e corect să spunem că a fost doar pe TikTok”.
„Suntem foarte vigilenţi când este vorba de actori care încearcă să folosească comportamente înşelătoare pentru a încerca să afecteze procesele civice şi lucrăm pentru a identifica şi elimina operaţiunile de influenţă ascunse”, a mai transmis rețeaua pentru sursa citată.