Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunţat joi - după o întâlnire la care au participat, la Oradea, şi preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Pasztor Sandor şi Ioan Mang, prefectul Ioan Mihaiu, viceprimarul Oradiei Florin Birta şi primarul Salontei Torok Laszlo, plus edilii a şapte comune - că a solicitat autorităţilor judeţene emiterea certificatului de urbanism pentru viitorul drum expres Oradea - Arad, a cărui proiectare şi execuţie intenţionează s-o scoată la licitaţie până la finele acestui an.

Potrivit Europa FM, valoarea totală a investiției este de 1,35 miliarde de euro, iar finanţarea proiectului se va face prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, contractul de finanţare urmând să fie semnat spre sfârşitul acestui an.

Noua şosea va avea aproape 135 kilometri, va ocoli localitățile, iar lucrarea ar urma să fie împărţită în mai multe loturi.

Drumul va avea profil de autostradă cu trei benzi de circulaţie pe sens pe 14,6 kilometri, de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanţă de 43,5 kilometri şi profil de drum expres cu două benzi pe sens pe 76,4 kilometri.

Proiectul include realizarea a cinci drumuri de legătură, a 66 de poduri, pasaje sau viaducte şi a 12 noduri rutiere, urmând ca şoseaua să fie conectată cu autostrăzile A3 şi A1.

Conform șefului Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara, Cristian Ispravnic, necesitatea realizării cât mai rapid a drumului pleacă de la faptul că studiile efectuate arată că DN 79, Arad – Oradea, are deja un trafic de autostradă.

Dacă licitația va fi lansată în acest an, aşa cum spune CNAIR, procedurile ar trebui să fie gata anul viitor, urmând ca lucrările să înceapă prin primăvara anului 2021.

Drumul expres Oradea - Arad a fost inclusi încă în 2007 pe lista de priorităţi a Ministerului Transporturilor, care în acea perioadă intenţiona să finanţeze din fonduri proprii executarea lui.

De precizat că după o lungă perioadă de tăcere, și deputatul PSD Bihor Ioan Roman a atins subiectul, în luna martie a acestui an, spunând că drumul expres Oradea-Arad, parte şi din strategia UE de a conecta nordul şi sudul Europei (proiectul Via Carpatia) va fi, de fapt, o şosea de viteză, similară unei autostrăzi, dar fără benzi de urgenţă, care ar urma să fie construită de la zero. Roman spuena că Guvernul PSD nu doreşte să mai aştepte „3-4 ani” după fondurile europene dedicate acestei investiţii, ci are de gând să o facă din buget propriu.

„Drumul ar începe în Oradea, la sensul giratoriu spre Sântandrei, ar merge paralel cu calea ferată spre Arad, în zona comunei Cefa s-ar despărţi de calea ferată şi ar traversa drumul naţional Oradea - Arad, iar apoi ar merge paralel cu acesta până la intrarea în Salonta, unde ar ocoli municipiul, ar prelua o parte din drumul judeţean Salonta - Tinca şi apoi merge aproape paralel cu drumul naţional. Cel mai mare avantaj este că ocoleşte toate localităţile”, spunea deputatul în luna martie. Pentru construirea acestui drum nou, care presupune şi o sumedenie de exproprieri, CNAIR nu avea însă niciun leu alocat la acea vreme.