Codul administrativ, intrat în vigoare în anul 2019, reglementează în detaliu alegerea şi funcţionarea autorităţilor publice locale, consiliul local şi primarul.

Astfel, pentru fiecare localitate se stabileşte un număr de consilieri locali în funcţie de populaţia oraşului sau a comunei respective. Consiliul local este calificat ca fiind o autoritate deliberativă, iar primarul este o autoritate executivă.

Este de remarcat faptul că nu se poate utiliza pentru consiliul local denumirea de "legislativ" local deoarece, potrivit Constituţiei, Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţării.

Consiliul local este condus, prin rotaţie, de către un preşedinte de şedinţă, ales pentru o perioadă de maximum trei luni, care semnează hotărârile adoptate în şedinţele pe care le-a prezidat. Primarul participă la şedinţele consiliului local şi are dreptul să îşi exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi, precum şi de a formula amendamente de fond sau de formă asupra oricăror proiecte de hotărâri, inclusiv ale altor iniţiatori. Punctul de vedere al primarului se consemnează, în mod obligatoriu, în procesul-verbal al şedinţei.

Primarul conduce instituţiile publice de interes local, serviciile publice de interes local şi are în subordine un aparat de specialitate.

Pe de altă parte, primarul acţionează şi ca reprezentant al statului în comuna, în oraşul sau în municipiul în care a fost ales şi, în această calitate, poate solicita prefectului sprijinul conducătorilor serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale, dacă sarcinile ce îi revin nu pot fi rezolvate prin aparatul de specialitate.

Primarul poate delega, prin dispoziţie, atribuţiile ce îi sunt conferite de lege şi alte acte normative viceprimarului, secretarului general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, conducătorilor compartimentelor funcţionale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, precum şi conducătorilor instituţiilor şi serviciilor publice de interes local, în funcţie de competenţele ce le revin în domeniile respective.