Codul administrativ reglementează atribuţiile prim-ministrului României în calitatea sa de conducător al Guvernului.

Astfel, conform articolului 28 din cod, prim-ministrul conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuţiilor pe care aceştia le exercită.

De asemenea, prim-ministrul reprezintă Guvernul în relaţiile acestuia cu Parlamentul, Preşedintele României, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Curtea Constituţională, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Ministerul Public, celelalte autorităţi şi instituţii publice, partidele şi alianţele politice, sindicatele, cu alte organizaţii neguvernamentale, precum şi în relaţiile internaţionale ce intră în aria de responsabilitate a Guvernului.

În îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, prim-ministrul emite decizii, care se publică în Monitorul Oficial al României.

Prim-ministrul numeşte şi eliberează din funcţie: a) conducătorii organelor de specialitate din subordinea Guvernului, cu excepţia situaţiei în care aceştia au calitatea de membru al Guvernului; b) secretarul general al Guvernului şi secretarii generali adjuncţi ai Guvernului; c) secretarii de stat şi consilierii de stat din cadrul aparatului de lucru al Guvernului; d) secretarii de stat şi subsecretarii de stat; e) alte persoane pentru care are competenţa de numire, în cazurile prevăzute de lege.

De asemenea, prim-ministrul contrasemnează decretele emise de Preşedintele României, potrivit prevederilor Constituţiei.

Toate şedinţele de Guvern sunt convocate şi conduse de către prim-ministru. Este important de precizat faptul că, în cadrul acestor şedinţe, actele normative emise de Guvern, cum ar fi spre exemplu hotărârile de Guvern sau ordonanţele simple sau de urgenţă, se adoptă nu cu majoritatea voturilor miniştrilor, ci prin simpla voinţă a prim-ministrului sau prin consens.

Aceasta înseamnă practic, că orice act adoptat de Guvern trebuie să aibă acordul direct al prim-ministrului în funcţie.

Pe de altă parte, imposibilitatea exercitării funcţiei de prim-ministru de către titularul acesteia, indiferent de motive (spre exemplu, demisie), atrage "căderea" Guvernului respectiv.