Potrivit reglementărilor, şoferii surprinşi că vorbesc la telefon în timp ce şofează vor primi o amendă de 1.600 de lei, sumă ce depăşeşte în multe cazuri preţul unui telefon nou. De asemenea, aceeaşi sumă o vor avea de plătit şi şoferii care nu poartă centura de siguranţă.
Totodată, conducătorii auto care nu îşi vor plăti amenzile de circulaţie vor rămâne fără permis.
De asemenea, depăşirea limitei de viteză cu 51 până la 60 de kilometri pe oră se sancţionează cu amenzi din clasa a IV-a, cuprinse între 9 şi 20 de puncte amendă, adică între 720 şi 1.600 de lei. În plus, se ridică şi permisul de conducere pentru 90 de zile.
În cazul depăşirii limitei de viteză cu peste 60 de kilometri pe oră, se aplică amenzi din clasa a V-a, care implică sancţiuni cuprinse între 21 şi 50 de puncte amendă (între 1.680 şi 4.000 de lei), plus suspendarea permisului de conducere pentru 180 zile.
În cazul în care depăşirea vitezei legale cu mai mult de 60 de kilometri pe oră se soldează cu un accident rutier urmat exclusiv de paguime materiale, se aplică sancţiuni din clasa VI-a, care implică de la 51 până la 120 de puncte de amendă (între 4.080 şi 9.600 de lei), la care se adaugă suspendarea permisului pentru un an. În cazul în care accidentul se soldează cu victime, perioada de suspendare a permisului se dublează la doi ani, însă amenda rămâne aceeaşi.
Din septembrie 2014, şoferii sunt obligaţi să se asigure că, pe timpul conducerii maşinii, minorii poartă centura de siguranţă sau sunt transportaţi în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate. De asemenea, a fost interzisă transportarea copiilor în vârstă de până la trei ani în autovehicule neechipate cu sisteme de siguranţă.
Nerespectarea de către conducătorii auto a acestor dispoziţii este egală cu trei puncte de penalizare. Copiii care au o înălţime de până la 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule care au sisteme de siguranţă pentru şofer şi pasageri numai dacă sunt fixaţi/ prinşi cu un dispozitiv de fixare în scaun pentru copii.
Aceeaşi regulă este valabilă şi pentru copiii care au peste 135 cm înălţime, dar pentru ei există şi alternativa purtării centurii de siguranţă, reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feţei.
Potrivit noilor reguli, este obligatoriu ca dispozitivele de fixare în scaun să fie omologate şi adecvate pentru caracteristicile fizice ale copiilor. Obligaţiile privind dispozitivele de fixare nu se aplică atunci când este vorba de maşini destinate transportului public de persoane sau de taxiuri. Totuşi, este obligatorie supravegherea copilului de către o altă persoană în afară de şofer.
De asemenea, obligaţia folosirii dispozitivului de fixare sau a centurii de siguranţă nu se aplică dacă minorul este scutit de un medic de la purtarea sistemelor de siguranţă. Copiii pot fi transportaţi în această situaţie doar pe scaunele din spate şi dacă au mai puţin de trei ani, trebuie supravegheaţi de o altă persoană în afara de şofer.
Mai mult, şoferii de autovehicule având locuri prevăzute prin construcţie cu centuri de siguranţă, inclusiv pentru banchetele din spate, trebuie să informeze pasagerii cu privire la obligaţia legală de a le purta în timpul circulaţiei pe drumurile publice.
Noua legislaţie rutieră aduce noutăţi şi în ceea ce priveşte locul unde se poate face recoltarea mostrelor biologice. Astfel, acestea vor putea fi recoltate şi în ambulanţe având echipaj cu medic ori autospeciale cu această funcţie aparţinând Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD).
Pe de altă parte, noua ordonanţă prevede că o persoană căreia i-a fost anulat permisul auto, ca urmare a condamnării pentru o infracţiune care a fost dezincriminată, se poate prezenta la autoritatea competentă pe raza căreia îşi are domiciliul sau reşedinţa, pentru eliberarea unui nou permis de conducere, fără a mai susţine examen şi cu prezentarea documentului care atestă o astfel de situaţie.
Conducerea unui autovehicul sau tramvai pe drumurile publice de către o persoană care a consumat droguri, a luat medicamente cu efecte similare stupefiantelor sau are o îmbibaţie de 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat, respectiv 0,2 g/l alcool pur în sânge, este interzisă.
Potrivit proiectului de lege, "conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, care are o îmbibaţie alcoolică cuprinsă între 0,2 -0,5 g/l alcool pur în sânge, respectiv 0,15 - 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni (21 la 50 puncte-amendă) şi cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile".
În cazul în care îmbibaţia alcoolică este de peste 0,5 g/l alcool pur în sânge, fapta constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la cinci ani.
Noul Cod rutier sancţionează nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată, conducerea pe contrasens pe autostradă, depăşirea unui autoturism cu mai mult de 60 kilometri pe oră a vitezei maxime admise şi conducerea unei maşini neînmatriculată cu amendă cuprinsă între 21 şi 50 de puncte, plus suspendarea permisului pentru 180 de zile.
În cazul în care aceste abateri sunt urmate de un accident, se vor aplica amenzi între 51 şi 120 puncte şi suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de un an, dacă accidentul este soldat doar cu pagube materiale, iar în cazul în care sunt persoane rănite, perioada de suspendare a permisului se dublează.
Vor fi sancţionaţi cu 9 până la 20 de puncte-amendă şi suspendarea permisului până la trei luni numai şoferii care nu acordă prioritate, depăşesc sau trec pe roşu şi provoacă un accident rutier soldat exclusiv cu pagube materiale.
În cazul în care un şofer nu îşi achită amenda în termen de 30 de zile, permisul de conducere îi este suspendat. Concret, Poliţia Rutieră întocmeşte dispoziţia de suspendare în termen de 5 zile de la expirarea termenului de plată a amenzii şi o comunică persoanei vizate.
Suspendarea efectivă a permisului are loc, însă, după alte 15 zile de la comunicarea dispoziţiei de suspendare. Sumele aferente amenzilor percepute pentru contravenţii rutiere vor fi vărsate într-un cont unic deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate ulterior către primării şi care va fi verificat de către Poliţie.