În reacţie la faptul că primarii din zona Beiuş - Ştei au trimis premierului o scrisoare deschisă în care cer rezolvarea blocajului de la lucrările de a DN 76, unde constructorii nu şi-au primit banii pentru lucrări şi au abandonat şantierul, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România susţine că de fapt vina pentru neplata lucrărilor aparţine "în întregime antreprenorilor", care fie sunt leneşi, fie nu au depus documentele necesare pentru decontări.

Într-un comunicat transmis vineri, CNADNR detaliază stadiul lucrărilor pe tronsoane. Legat de Contractul 5R13, Ştei - Beiuş, km 102+660 - km 133+660, unde lucrează o asociere condusă de AZVI, comunicatul precizează că stadiul fizic al lucrărilor este de 50%.

După cum se ştie, pe acest tronson, la Rieni, muncitorii au început să facă aşa-numite casete pe una din cele două benzi ale drumului, săpând în adâncime până la un metru şi jumătate, dar fără a le finaliza, astfel încât localnicii nu au acces la propriile gospodării decât cu scara, faptul fiind reclamat atât de oameni, cât şi de edilii din zonă.

"Blocajul financiar (invocat şi de primari în scrisoarea trimisă premierului – n.r.) a apărut din cauza imposibilităţii emiterii unui certificat de plată în lipsa documentelor justificative solicitate de Inginer. Astfel, deşi CNADNR dispune de fondurile necesare în vederea efectuării plăţii Constructorului, acesta nu a pus la dispoziţia Inginerului toate documentele justificative necesare în vederea emiterii certificatelor de plată. Precizăm că fără aceste documente justificative, Inginerul nu poate emite certificate de plată, prin urmare nu-şi poate asuma responsabilitatea pentru lucrările executate", arată CNADNR în comunicat.

Documentul face referiri şi la Contractul de reabilitare 5R14, DN 76 Beiuş - Oradea, km 133+660 - km 184+390, cu CCCF Timişoara, reziliat, împărţit în trei tronsoane şi atribuit ulterior către Asocierea Viarom Construct-Autoprima Serv (între Pocola-Duşeşti, 16,4 km), către Eldi Clau şi CMS (Duşeşti-Hidişelu de Sus, 16 km), respectiv  către Trameco, Drumuri Bihor, Group DCM şi Kutter International Romania (Hidişelu de Sus–Oradea, 15,95 km).

"S-a propus realizarea unor lucrări de întreţinere periodică constând în reciclarea in situ a sistemului rutier existent (cu sau fără aport de material de adaos) cu lianţi hidraulici (ciment) şi bituminoşi (emulsie bituminoasă) a straturilor asfaltice existente (pe lăţimea existentă a drumului naţional). (...)  Precizăm că din momentul predării amplasamentelor, Antreprenorii au început lucrările de pichetare ale traseului (necesare pentru materializarea cotelor stratului reciclat şi al celui asfaltic), de scoatere a bordurilor existente pe tot traseul, de prefrezare a asfaltului existent, precum şi precedarea la realizarea sectorului de probă pe baza căruia reiese reţeta şi caracterisiticile cerute ale stratului reciclat", susţine comunicatul.

La fel cum au făcut-o şi şefii instituţiei la Oradea, comunicatul Companiei mai precizează şi că prin procesul de reciclare în situ se obţine "o îmbunătăţire a capacităţii portante a sistemului rutier reciclat, prin dimensionarea acestuia la o încărcare de 11,5 tone/osie" şi că "reciclarea se face pe o grosime de 20-30 cm (în această grosime intrând atât zestrea drumului existent cât şi un aport de material de adaos-balast)".

Concluzia documentului este că CNADNR nu se consideră vinovată pentru situaţia DN 76. "CNADNR nu este culpabilă pentru blocajul financiar, responsabilitatea aparţinând în întregime Antreprenorilor. Deşi bani există pentru continuarea lucrărilor, Compania nu va efectua nicio plată către Antreprenori, indiferent care sunt aceştia, dacă nu vor face dovada unor documente legale şi justificative pentru lucrările executate", a declarat Narcis Neaga, Directorul General al CNADNR SA, citat în comunicat.

Citiţi pe această temă şi articolul DN 76 la preţ de Autostradă! În locul reabilitării integrale, şoseaua Oradea-Beiuş va avea parte doar de lucrări de întreţinere (FOTO)