Tema întâlnirii a fost învăţământul profesional din Oradea şi felul în care poate fi dezvoltat, dat fiind că în municipiu se aplică modelul nemţesc al şcolilor profesionale în sistem dual, adică cele la care elevii învaţă teoria în şcoală, dar fac practica direct în companiile locale. În plus, firmele asigură burse elevilor, în Oradea companii din Parcul Industrial plătind peste o sută de burse lunare de câte 200 de lei, dar sunt dispuse şi să-i angajeze după cei doi ani de studiu.
Chiar dacă ideea nu sună deloc rău, nu foarte mulţi elevi se îndreaptă spre clasele profesionale. "Problema este mentalitatea părinţilor şi a elevilor. Din păcate, părinţii doar îşi ameninţă copiii că dacă nu învaţă bine îi trimit la şcoli profesionale", a declarat Fedorca, vineri, într-o conferinţă de presă ţinută după întâlnirea cu angajatorii. Altfel spus, părinţii nu consideră şcolile profesionale drept o alternativă viabilă pentru viitorul copiilor, ci doar o soluţie pentru cei certaţi cu cartea. "Dar şcolile profesionale nu mai sunt gri şi pline de praf, cum erau pe vremuri, ci sunt ca o farmacie", a completat consilierul. În plus, calificarea elevilor în aceste şcoli este de înaltă calitate.
O altă problemă ce îi împiedică pe elevi să aleagă o clasă profesională este faptul că se pot înscrie abia din clasa a X-a la o astfel de şcoală. "Clasa a IX-a va trece la liceu şi şcoala profesională va începe cu clasa a IX-a, pentru că doi ani nu sunt suficienţi pentru studiu", a asigurat Fedorca.
Lăudând agenţii economici din Bihor, care au înţeles importanţa pregătirii forţei de muncă tinere şi, pe lângă bursele lunare şi un loc în firmă pentru fiecare elev, le asigură transportul, deputatul Florica Cherecheş a spus că trebuie identificate şi facilităţi fiscale pentru aceste companii. În plus, agenţii economici vor trebui incluşi în evaluarea elevilor, astfel încât să poată să-i transforme în angajaţi doar pe cei "serioşi".
De cealaltă parte, şeful IŞJ Bihor, Daniel Negrean, susţine că învăţământul profesional prinde destul de bine şi printre elevii bihoreni: în primul an de funcţionare, Şcoala Profesională Eurobusiness are 5 clase cu 100 de elevi. Totuşi, şcoala este doar cu numele o şcoală, căci, de fapt, sunt clase împărţite între colegiile tehnice ale oraşului şi nu o unitate cu personalitate juridică şi sediu. "Dacă numărul de elevi ne va permite să înfiinţăm o şcoală, o vom face", a garantat Negrean. Pentru asta, însă, este necesar şi ca Ministerul Educaţiei să elaboreze curricula acestor specializări.