Deşi trăim într-o lume abundentă, calitatea vieţii este în scădere. Suntem mai stresaţi, mai deconectaţi de natură şi investim din ce în ce mai mult în suplimente alimentare, dar din ce în ce mai puţin în hrană de calitate.

Câţiva orădeni au înfiinţat în 2019 un magazin concept, care promovează un stil de viaţă sănătos, cu respect faţă de natură. Magazinele zero-waste (zero deşeuri) au devenit populare în întreaga lume, fiecare oraş mare lăudându-se cu un astfel de magazin. Persoanele cu drag de natură şi care se gândesc la viitorul Planetei aleg acest tip de magazin, care aduce mai aproape de ele produse "curate", certificate BIO, crescute local şi neambalate în plastic, un material cunoscut pentru impactul său negativ asupra sănătăţii oamenilor şi poluării naturii.

Am întrebat echipa ONO care este problema cu plasticul:

"Plasticul a invadat fiecare aspect al vieţii, diverse studii arătând că consumăm 5g de plastic săptămânal din mâncarea şi alimentele ambalate în plastic. Mai mult, copiii sunt şi ei afectaţi de impactul său negativ, un studiu german arătând că 97% din copiii implicaţi în studiu au plastic în sânge şi în urină. Efecte ale utilizării plasticului includ perturbarea aparatului endocrin şi reproducător, întârzieri de dezvoltare, diferite tipuri de cancer. Efectele ingerării plasticului sunt încă necunoscute, dar se poate presupune ca sunt mult mai dăunătoare decât cele deja cunoscute şi care survin din utilizarea produselor realizate din acest material. Pentru noi, cei care cunoaştem aceste lucruri, este imperativ să le transmitem mai departe publicului larg şi să oferim alternative. Ni se rupe sufletul când vedem copii înconjuraţi de jucării realizate din PVC (plastic). Sau când aceştia sunt hrăniţi cu mâncare caldă provenită din caserole de polistiren (plastic). Ambele materiale sunt extrem de nocive şi în multe ţări dezvoltate deja sunt interzise. Nu şi la noi, din păcate.  Nimeni nu se gândeşte că nişte ambalaje în care se află hrană pot fi atât de nocive. Nici bioplasticul nu rezolvă această problemă deoarece aditivii folosiţi în procesul de producţie rămân aceiaşi, doar materia primă diferă, petrolul şi gaze naturale fiind înlocuite cu materie vegetală", transmit reprezentanţii ONO.

Magazinul şi-a propus să funcţioneze şi ca un spaţiu comunitar, în care cei interesaţi să înveţe mai multe despre provocările lumii moderne (schimbările climatice, poluare cu plastic, stil de viaţă zero / low waste, gătit vegan, agricultură ecologică, nutriţie, minimalism etc.) prin evenimente şi ateliere. Din păcate pandemia a pus pe pauză aceste planuri, pe care însă echipa ONO anunţă că le va relua începând din această toamnă cu sprijinul comunităţii. 

Crearea unei comunităţi eco-conştiente

Pentru că Despachetăria ONO a fost imaginat ca un spaţiu comunitar, creatorii săi au demarat o campanie prin care speră să-i mobilizeze pe toţi orădenii care doresc să trăiască sănătos şi cărora le pasă de impactul pe care îl au asupra lumii înconjurătoare. Astfel, ei te invită să-i susţii în demersul lor de a crea o comunitate eco-conştientă. 

Mai exact, fiecare dintre noi poate contribui la crearea acestei lumi printr-un angajament lunar.

Ioana Tănase, co-fondator ONO, ne oferă mai multe detalii:

"Pentru a ne putea continua activitatea, avem nevoie ca minim 180 de persoane din Oradea să ne susţină cu 35 lei în fiecare lună timp de 1 an. Când cumpărăturile unui susţinător vor fi de aproximativ 175 lei lunar sau aprox. 44 lei săptămânal, atunci acesta deja şi-a recuperat donaţia realizată datorită reducerii de 20% oferite de noi. Iar tot ce va achiziţiona peste suma acesta va beneficia în continuare de reducere şi va fi câştigul său. Clienţi, furnizori, producători, colaboratori, părinţi, bunici, prieteni, iubitori de natură fără deşeuri, activişti de mediu, sportivi, persoane publice, oricine consideră benefică şi inspiraţională existenţa Despachetăriei ONO şi a valorilor sale... În schimbul susţinerii noi oferim 20% reducere la toate produsele noastre (alimente şi non-alimente), la fiecare sesiune de cumpărături (fizice sau virtuale) plus alte beneficii" .


 

Sprijin reciproc

"Pentru a pune bazele comunităţii la care visăm, ne vom asigura că toţi membrii săi ajung să se cunoască (dacă doresc, desigur) şi să ne sprijinim reciproc prin a alege produsele / serviciile oferite de fiecare dintre noi. De mult timp doream să ne răsplătim clienţii pentru faptul că au ales să cumpere responsabil şi să-şi micşoreze amprenta de plastic generat. Prin intermediul comunităţii ONO, vom avea posibilitatea să realizăm acest lucru. De exemplu, dacă avem nevoie de un consilier în nutriţie, ne vom duce la lista de membri şi proiecte desfăşurate şi vom opta pentru serviciile sale. Astfel, vom sprijini oameni şi proiecte cu valori similare cu ale noastre şi economia locală, şi vom avea cu toţii de câştigat", mai transmite Ioana Tănase.

Campania se desfăşoară pe Patreon, o platforma foarte des utilizată în străinatate pentru micile afaceri, artişti şi creatori de conţinut.

Mai multe detalii despre iniţiativă află aici, unde poţi deveni susţinător şi membru ONO.

Susţinerea producătorilor, artiştilor şi artizanilor locali

"De la bun început noi ne-am dorit să reconectăm orădenii cu hrană sănătoasă şi cu producătorii care respectă natura. Iar prin asta înţelegem producători care nu aplică zeci de tratamente chimice culturilor lor, ci cresc natural, obţinând recolte bogate în nutrienţi şi hrănitoare. Genul de alimente pe care, dacă le consumi, nu mai ai nevoie de suplimente alimentare pentru că hrana organică are tot ce-i trebuie organismului. De asemenea, ne-am dorit produse locale, provenite din Oradea, Bihor sau împrejurimi, astfel ca aceste produse să fie recoltate cât mai aproape de momentul coacerii şi consumului. Şi am ţinut neapărat ca acestea să nu fie ambalate în ambalaje nocive, cum este plasticul. Acelaşi lucru este valabil şi pentru produsele artizanale, cosmetice etc.", au mai transmis membrii echipei ONO.

Mulţi dintre noi credem că suntem prea mici sau prea puţini ca acţiunile noastre să aibă un impact.

 Însă echipa ONO vine cu câteva statistici din cei 2 ani de funcţionare, dovadă că micile acţiuni cumulate pot avea un impact major într-o comunitate:

- am salvat peste 8.000 de sacoşe + 70.000 de pungi din plastic de la a fi produse, folosite şi trimise la reciclat / gunoi

- am salvat peste 1.700 de recipiente din plastic pentru detergenţi de la a fi produse, folosite şi trimise la reciclat / gunoi

- am evitat poluarea naturii cu peste 900 l de detergenţi convenţionali prin alegerea detergenţilor ecologici

- am produs 800 l lapte vegetal comercializat în sticle reutilizabile sau prin reumplerea sticlelor clienţilor

- am sprijinit peste 40 producători locali

- am dezvoltat şi implementat proceduri de refolosire a ambalajelor cu 17 dintre cei mai frecvenţi colaboratori pentru a genera zero deşeuri în momentul primirii produselor

- am salvat peste 250 de ambalaje de oţet şi ulei, prin reumplerea ambalajului clientului

- am returnat peste 800 ambalaje producătorilor pentru reutilizare

- am refolosit 98% din ambalajele primite de la furnizorii naţionali şi internaţionali pentru livrări

- am comercializat peste 8.500 de dulciuri vrac sau în ambalaje reutilizabile

Dacă crezi că acest magazin şi spaţiu comunitar aduce un plus de valoarea în viaţa ta, a familiei tale şi cea a comunităţii, atunci te invităm să-l susţii şi să le povesteşti şi prietenilor despre el, astfel ca şi Oradea să se poată mândri în continuare că este un oraş european cu propriul său magazin zero-waste.

Magazinul comercializează o gamă largă de produse certificate ecologice, de la legume şi fructe proaspete, leguminoase, oleaginoase, fructe uscate, dulciuri vegane sănătoase (fără zahăr, gluten, lactoză), condimente, lapte şi iaurturi vegetale, la detergenţi ecologici, cosmetice naturale, cărţi şi cadouri etice.

Este localizat pe Moscovei 7, lângă Filarmonica de Stat, şi virtual, pe www.ono-despachetarie.ro, de unde poţi comanda produsele preferate care vor ajunge la tine cu bicicleta, complet fără plastic.

(advertorial)