Elevii bihoreni sunt nemulţumiţi că autorităţile publice locale nu le dau burse elevilor care învaţă bine, aşa cum se întâmplă în mai toate oraşele mari din ţară. Articolul 82 din Legea 1/2011 prevede că elevii pot primi de la autorităţile publice locale burse de performanţă, burse de merit, burse de studiu şi burse de ajutor social. Numărul şi cuantumul acestora se stabileşte de consiliile locale, mai spune legea.

Consiliul Judeţean al Elevilor Bihor a transmis, luni, în prima zi de şcoală din semestrul al doilea, o scrisoare deschisă către toate primăriile din judeţ, semnată de preşedintele elevilor bihoreni, Titus Maghiar, care arată că nicio autoritate publică din judeţ nu dă burse elevilor, iar din acest motiv Bihorul "se află la urma clasamentului naţional din acest punct de vedere".

"Pornind de la premisa că educaţia şi implicit beneficiarul direct al acesteia ar trebui să constituie o prioritate pentru conducătorii instituţiilor administrativ-teritoriale, solicităm ca finanţarea complementară a învăţământului să fie tratată ca atare", se arată în scrisoarea elevilor.

"Putem considera atitudinea dumneavoastră un afront faţă de elevii din localităţile a căror conducere o reprezentaţi, întrucât se poate observa o relaţie de cauzalitate directă între sumele acordate pentru burse şi situaţia abandonului şcolar, rata de promovabilitate a examenelor şi performanţa şcolară elevilor în general", mai scriu elevii. Potrivit documentului, în oraşele în care cuantumul burselor este mare şi promovabilitatea elevilor la examenele naţionale este peste media naţională. De exemplu, în Cluj Napoca bursele de merit sunt de 90 de lei pe lună, iar promovabilitatea la Bacalaureat în 2016 a fost de 83,32%, iar în Bacău, unde elevii buni la învăţătură primesc o bursă lunară de 100 de lei, 78,4% dintre absolvenţii de liceu au promovat examenul de Bac. În Sectorul 4 din Bucureşti, bursa este chiar şi mai mare: 350 lei/lună. Drept urmare, elevii bihoreni sunt convinşi că o bursă de merit cu un cuantum mai mare îi va stimula şi pe colegii lor să înveţe mai bine.

"În consecinţă, având în vedere datoria reprezentanţilor aleşi ai comunităţii de a se implica activ atât în sprijinirea elevilor defavorizaţi, a celor cu nevoi speciale, cât şi în recunoaşterea meritocraţiei elevilor cu rezultate bune la învăţătură, măsuri care ar ajuta la dezvoltarea calităţii procesului educaţional şi ar veni în soluţionarea problemelor anunţate anterior, solicităm conştientizarea importanţei articolului 82 din Legea 1/2011, prioritizarea şi urgentarea procesului de acordare a burselor şcolare şi transparentizarea acestui proces prin organizarea unor dezbateri publice la care să participe şi membrii organizaţiilor reprezentative ale elevilor la nivel judeţean", mai transmit elevii.