Premierul Emil Boc a anunţat miercuri, la finalul şedinţei de guvern, că societatea americană Bechtel va mai realiza un singur tronson din Autostrada Transilvania, restul urmând să fie scoase la licitaţie. Este vorba de tronsonul din Bihor, între vama Borş şi Suplacu de Barcău.

"Ministerul Transporturilor a finalizat negocierile: se continuă lucrările pe Surplacu de Barcău-Borş, am decis la nivel politic ca tronsonul de la Gilau-Mihăeşti să fie scos imediat la licitaţie, să se reia proiectarea pentru tronsonul Târgu Mureş-Câmpia Turzii pentru ca aceste lucrări să fie continuate pe bugetul de stat. Bechtel nu primeşte despăgubiri. Niciun fel", a spus Emil Boc.

La rândul său, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat că "trebuie să renogociem cu compania Bechtel pentru ca preţurile să intre într-o normalitate". "Din fericire şi Bechtel a înţeles că România este o ţară europeană unde nu poţi să faci ceea ce-ţi doreşti. Contractul încheiat pe vremea Guvernului Năstase este o mostră de rea-voinţă. (...) Dacă am fi terminat în condiţiile actuale, costul ar fi fost de 9,9 miliarde de euro. Costul pe care îl vom avea de suportat în final, este de 3,8 miliarde de euro. Risipa pe care nu o mai face statul român este de 6 miliarde de euro", a declarat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, citată de realitatea.net.

Potrivit acesteia, în prezent, Ministerul are plăţi restante de 90 de milioane de euro către Bechtel. "A fost o negociere foarte dură. Bechtel a înţeles că nu avem bani de aruncat", a adăugat aceasta.

Conform contractului semnat în 2003, pe vremea Guvernului Năstase, Autostrada Transilvania ar urma să lege România de Ungaria. 7 ani ar fi trebuit să dureze lucrările la cei 415 km, dar, dintre aceştia, au fost construiţi doar 52. După terminarea celor 64 de km, se va ajunge la un total de 106 km, adică circa un sfert din ea.

Un simplu cost arată că, raportat la kilometri, Bechtel a construit cu circa 15 milioane de euro/km, adică aproape de trei ori mai mult decât standardele de cost.