Contabilii din Bihor, susținuți de clienții lor antreprenori, se alătură demersului inițiat la nivel național și numit „Fără haos în legislația fiscală! Vrem predictibilitate”, organizând luni, de la ora 10, un protest în fața Prefecturii, iar apoi un marș pe câteva străzi centrale.

Contabilii sunt nemulțumiți de o serie de măsuri luate de Guvern, care reprezintă „abuzuri fiscale și legislative”, fiind în dezavantajul firmelor, dar și al contabililor, a căror muncă este îngreunată. 

„Ritm haotic”

La nivel național, protestul a fost inițiat de Patronatul Antreprenorilor Contabili din România. 

„Suntem la un punct de cotitură pentru viitorul economic al României. Abuzurile legislative şi măsurile fiscale opresive afectează profund fiecare antreprenor, economist, contabil şi contribuabil din această ţară. În ultimele luni, am fost martorii unei avalanşe de modificări legislative, care apar în medie la fiecare două zile lucrătoare. Este imposibil să cerem celor care îşi plătesc taxele şi impozitele să-şi adapteze permanent afacerile sau bugetele personale la un astfel de ritm haotic”, se arată într-un comunicat trimis de acest patronat presei centrale. 

Patronatul Antreprenorilor Contabili din România subliniază că instabilitatea fiscală „nu face decât să sufoce dezvoltarea și inovația”, afectând economia țării. 

„De la înfiinţare, fiecare companie este tratată ca un potenţial evazionist, iar această presiune este amplificată de peste 60 de instituţii cu atribuţii de control, fără a oferi însă îndrumare şi consiliere adecvată”, menționează reprezentanții patronatului, în comunicatul privitor la protestul care va fi organizat luni, în București, cu pornire din Piața Victoriei. 

În marș prin centru

În Oradea, protestatarii se vor întâlni, luni, 8 iulie, la ora 10, în fața Prefecturii județului Bihor, iar apoi vor porni într-un marș pe un traseu aprobat de autorități: Parcul Traian – strada Aurel Lazăr, strada Libertății – Podul Intelectualilor – strada Independenței – Parcul 1 Decembrie. 

„Ordonanța de urgență e-TVA adoptată aproape peste noapte în 21 iunie 2024 a marcat punctul culminant al haosului fiscal creat de legislația adoptată pe repede-înainte începând cu octombrie-noiembrie 2023, sub stindardul digitalizării administrației fiscale. Administrația fiscală declară digitalizare, dar practică sporirea birocrației”, transmit contabilii din Oradea și din Bihor, printr-un comunicat, prin care anunță și protestul cu marș de luni. 

Măsura privind introducerea e-TVA, luată de Ministerul Finanțelor, este menită să reducă evaziunea fiscală, dar procedura în sine este considerată nefezabilă. 

E-TVA presupune, printre altele, că Fiscul va încărca în Spațiul Virtual Privat al fiecărui operator economic un decont TVA pre-completat, prin care Statul le comunică firmelor cât TVA ar avea de plată în funcție de cât au vândut și cumpărat, situație arătată de platforma e-Factura, uneori nefuncțională. În plus, contabilii avertizează că există o multitudine de situații, determinate tot de legile fiscale în vigoare, care vor face imposibilă calcularea corectă a TVA-ului colectat sau dedus. 

La câteva zile după ce a fost dată, ordonanța privind introducerea e-TVA a și suferit câteva modificări, dar procedura este considerată în continuare deficitară.

„Eliminarea e-TVA”

Contabilii din Oradea și din Bihor au formulat o serie de 10 măsuri pe care le vor adoptate „urgent”:

„1. Eliminarea e-TVA – Evaziunea fiscală nu este în raportările contabile și nici în e-urile ANAF-ului! Evaziunea fiscală este acolo unde nu e nimic, iar organele abilitate ar trebui să știe deja!

2. Eliminarea obligativității transmiterii facturilor B2C în sistemul e-Factura - Este un atac la viața privată a persoanelor fizice, o procesare a datelor cu caracter personal în mod nelegal și nejustificat.

3. Eliminarea schimbării caselor de marcat pentru QR Code - Nu este normal ca, după ce au fost schimbate toate casele de marcat din bani publici, să le schimbăm din nou, fără deduceri fiscale!

4. Revenirea la Legea Prevenției – Varianta anterioară legii 296/2023. Nu putem face afaceri sub presiune constantă, fără îndrumare și avertisment.

5. Vrem predictibilitate – Conform articolului 4 din Codul Fiscal, orice modificare să fie realizată cu cel puțin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, în special când vorbim de modificări de taxe și obligații noi.

6. Respectarea dialogului social și a transparenței decizionale - Proiectele pentru OUG 69 și OUG 70 au stat doar două zile în transparență decizională și au fost aprobate fără dezbatere publică, cu aviz negativ de la CES.

7. Eliminarea declarațiilor redundante – De la 1 ianuarie 2025 toți contribuabilii sunt obligați la raportarea SAF-T, care conține toate tranzacțiile economice ale unei firme.

8. Modificarea termenelor pentru notificări în relația cu ANAF - Contribuabilul are termene stricte, în timp ce ANAF are un termen de răspuns de 45 de zile.

9. Compensarea concediilor medicale cu contribuțiile sociale - Nu mai putem împrumuta statul ani de zile și să plătim sănătate pentru concediile medicale!

10. Norme clare pentru RO-e-Transport”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!