Statisticile întocmite de RER Ecologic Service după baza de date privind contractele existente au scos la iveală un lucru ieşit din normalitate: în medie, în Oradea nu există decât familii cu câte două persoane care plătesc deşeurile pe care le produc. Lucru ireal şi dovedit de cantităţile de deşeuri colectate.

Pentru a instaura normalitatea, operatorul licenţiat al Oradiei a demarat, împreună cu Poliţia Comunitară, o acţiune de verificare a realităţii din contracte, în teren.

Pretenţii

Situaţiile de pe teren în care recipientele de colectare se dovedesc insuficiente şi subdimensionate sunt nenumărate şi duc la multiplele reclamaţii pe care orădenii le fac cu privire la neexecutarea corespunzătoare a serviciului de către societatea de salubritate. Asta deşi, culmea, taman reclamagiii sunt vinovaţi de această situaţie, prin nedeclararea corectă a numărului de persoane deservite.

Din păcate, unii oameni s-au învăţat cu faptul că atunci când li se face un serviciu pot avea oricâte pretenţii, dar când e vorba să achite pentru acesta, găsesc subterfugii pentru a se eschiva sau a plăti cât mai puţin. Şi sunt mulţumiţi nu atunci când plătesc preţul corect, ci când reuşesc să fenteze.

Această atitudine se întoarce, însă, ca un bumerang împotriva lor, căci firma de salubritate e nevoită din acest motiv chiar să suplimenteze cheltuielile serviciului, iar fiecare dintre cei care au reuşit să se eschiveze pe termen scurt, dar şi cei care sunt corecţi, ajung să plătească mai mult.

Pentru a atinge o situaţie normală, operatorul licenţiat al Oradiei, RER Ecologic Service, a iniţiat o colaborare foarte bună cu Poliţia Comunitară şi a demarat acţiunea de verificare a existenţei contractelor, dar şi a corelării acestora cu situaţia din teren.

Cu contractul pe masă

De mai bine de o lună, echipe formate din agenţi comunitari şi reprezentanţi ai RER merg din casă-n casă şi, în baza informaţiilor deţinute de Poliţia Comunitară, încearcă să aducă situaţia declarării persoanelor în contractele cu operatorul pe tărâmul realităţii.

Ca să îi scutească de un drum pe cei prinşi că nu au declarat cifra reală, reprezentantul RER Ecologic Service are împuternicirea de a încheia contracte pentru locuinţele care nu au deloc, respectiv acte adiţionale la contracte acolo unde se constată neconcordanţă între numărul de persoane declarat şi cel adevărat. Aşa că "evazioniştii" nici nu trebuie să facă vreun efort pentru a intra în legalitate!

Cei despre care se ştie că au declarat un număr neadevărat, dar nu sunt acasă la vizita echipei, vor găsi o somaţie prin care sunt informaţi cu privire la termenul în care trebuie să se prezinte la sediul RER din strada Tudor Vladimirescu pentru reglementarea situaţiei. Totodată, li se precizează şi valoarea amenzii pe care vor trebui să o suporte dacă nu se conformează.

Cu bun-simţ

Având nişte cifre reale, RER poate să dimensioneze mult mai exact capacităţile, precum şi necesităţile reale, astfel încât imaginile cu pubele înconjurate de tot felul de alţi recipienţi să devină tot mai rare în Oradea. Până la urmă, chiar şi orădenii vor constata că în acest fel aspectul oraşului se va îmbunătăţi, întrucât nici vântul, nici animalele nu vor mai împrăştia deşeuri pe carosabil sau pe spaţiile verzi ale oraşului.

De altfel, conducerea operatorului de salubritate estimează că circa 60% din noile contracte încheiate zi de zi se datorează acestei acţiuni comune.

Nu trebuie ignorat un alt aspect al acestei activităţi: încheierea de contracte cu cei care nu le aveau va duce automat la îmbunătăţirea curăţeniei şi aspectului oraşului pentru că, odată cu semnarea fiecărui contract cu persoane fizice sau asociaţii, se acordă pubele în comodat sau, altfel spus, în folosinţă gratuită. Dovadă că, atunci când eşti corect, eşti tratat ca atare!


ALARMANT

60.000 de orădeni nu au un contract valid de salubritate