Două dintre cele mai mari rețele cu magazine în Oradea, Metro şi Kaufland, au fost controlate de Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor Bihor, inspectorii găsind nereguli grave, inclusiv produse ţinute în condiţii improprii şi practici comerciale înşelătoare. În total, s-au aplicat amenzi de 175.000 lei.

Conform unui comunicat transmis marţi de CJPC Bihor, controalele la punctele de lucru din Oradea ale SC Metro Cash&Carry România SRL Bucureşti şi Kaufland România SCS Bucureşti s-au desfăşurat pe parcursul zilei de vineri, în cadrul campaniei Academia Comisarilor, sub coordonarea şefului CJPC Bihor, Giani Bura, şi a şefului comisariatului regional Cluj, Lucian Rus. Comisarii spun că au identificat deficienţe serioase, care ar fi putut pune în pericol sănătatea consumatorilor.

Practici comerciale înşelătoare

Fără să indice concret în care dintre magazine au fost găsite deficienţele, CJPC notează că în cadrul acțiunii inspectorii au constatat inclusiv practici comerciale incorecte, acţiuni înşelătoare, care ar fi putut induce în eroare clienţii.

De exemplu, se comercializau produse din carne de vită, vidate, care conţineau şi cantităţi semnificative de lichid, "astfel fiind prezentate informaţii incorecte privind cantitatea netă a produselor şi implicit a preţului raportat la cantitatea netă preambalată, având în vedere preţul unitar ridicat (174,99 lei/kg), diferenţa platită de consumator fiind semnificativă".

Apoi, în cazul unor pachete promoţionale "5+1", "nu exista avantajul preţului pachetului promoţional raportat la preţul unitar, individual al produsului".

Carne cu păr, mirositoare

CJPC a găsit şi produse ce nu corespund caracteristicilor declarate, "care pot fi considerate nesigure pentru consumatori".

Între altele, comisarii au descoperit produse din carne necurăţate suficient, cu fire de păr şi resturi de piele; zahăr preambalat cu caracteristici organoleptice neconforme - consistenţă nespecifică  - întărit, pietrificat; legume şi fructe care nu corespund categoriei de calitate declarată, cu deprecieri, lovituri, puncte de mucegai, cu modificări ale consistenţei, culorii, aspectului; produse din carne congelate cu ambalaj deteriorat, modificări organoleptice - culoare, aspect neconforme, arsuri de frig, dar şi produse de patiserie congelate, neprotejate, cu pungi deschise, şi produse expuse şocului termic, respectiv arsurilor de frig.

Probleme cu igiena

Şi la capitolul curăţenie, magazinele celor două lanțuri au lăsat de dorit.

Comisarii au constatat, între altele, că nu se respectau "condiţiile prescrise cu privire la salubritatea spaţiului de comercializare/expunere, în zona paleţilor cu produse alimentare preambalate (făină de grâu, mălai, orez, zahăr) existând produse cu ambalajul deteriorat, cu conţinutul scurs pe paviment, resturi de ambalaje, baxuri răsturnate, deteriorate”.

De asemenea, magazinele au avut spaţii de expunere frigorifice şi echipamente utilizate în depozitarea şi manevrarea produselor (navete, rafturi) neigienizate corespunzător, cu depuneri de mâzgă, mucegai, praf, resturi de ambalaje şi resturi alimentare sau rugină.

Şi echipamentele din zona de coacere a produselor de panificaţie, patiserie erau neigienizate, prezentând depuneri masive de grăsime și arsuri învechite, necurăţate.

Inclusiv banda rulantă de la casa de marcat prezenta pericol de contaminare, având depuneri de praf și resturi de alimente, au mai notat comisarii.

Amenzi de 175.000 lei şi întreruperi de activitate

"Ţinând cont de neregulile constatate, echipele de control au aplicat 9 sancţiuni contravenţionale - 1 avertisment şi 8 amenzi contravenţionale în cuantum de 175.000 lei", arată CJPC.

Comisarii au emis şi două decizii de încetare a practicilor comerciale incorecte, au oprit definitiv de la comercializare produse alimentare neconforme în valoare de circa 130.000 lei şi au oprit temporar prestarea de servicii, "până la remedierea deficienţelor pentru spaţiile şi echipamentele neigienizate corespunzător".

Deficienţele au fost remediate

De altfel, acest lucru s-a şi întâmplat, comunicatul precizând că cele două companii "au remediat cu celeritate deficienţele consemnate".

La un alt control, desfăşurat luni, 19 iunie 2023, "comisarii bihoreni au constatat aducerea la conformitate a măsurilor dispuse".

CJPC Bihor a trimis presei şi fotografii, care au surprins atât situaţia din timpul controlului iniţial, cât şi după remedierea deficienţelor.

Controalele de acest gen vor continua şi în zilele următoare.

Haine uzate prin vama Borş

Pe de altă parte, la solicitarea comisarilor Gărzii de Mediu, CJPC Bihor a desfăşurat o acţiune de control în punctul de trecere a frontierei Borş II (pe autostradă), pentru verificarea unui transport de articole textile uzate.

"Acestea nu erau însoţite de documente care să ateste că produsele au fost supuse operaţiunilor de curăţare, dezinfecţie şi dezinsecţie, în conformitate cu prevederile HG163/2003, coroborat cu prevederile Legii 245/2004, astfel că nu a fost autorizată punerea pe piaţă a cantităţii de 5.332 kg articole textile uzate", arată informarea.

CJBC reaminteşte consumatorilor că, pentru depunerea unei reclamaţii, pot accesa site-ul www.anpc.gov.ro, completând formularul de reclamaţii şi sesizări online.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!