Acțiune fără precedent desfășurată de Compartimentul de Transport al Consiliului Județean Bihor împreună cu Poliția Rutieră și Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier: un control derulat timp de 21 ore pe 640 kilometri de drumuri județene, pentru descoperirea camionagiilor care încalcă regulile privind gabaritul vehiculelor. Unii au fost amendați, iar altora mașinile le-au fost indisponibilizate pentru că au refuzat cântărirea.

Potrivit unui comunicat dat publicității joi de Consiliul Județean Bihor, acțiunea de control a avut loc pe 11 și 12 mai, timp de 21 ore, pe drumurile județene DJ 764D, DJ 764, DJ 108I și DJ 108K), în urma ei fiind aplicate 7 sancțiuni în valoare de 32.200 lei. 

Șoferul unui ansamblu format din cap tractor și remorcă a refuzat cântărirea, drept urmare vehiculul a fost indisponibilizat prin reținerea plăcuțelor de înmatriculare până la punerea în legalitate, iar un alt transportator a fost amendat de Poliția Rutieră cu 9.000 lei pentru utilizarea unui dispozitiv (magnet) care alterează datele înregistrate de tahograf. O altă mașină care transporta material lemnos avea o încărcătură cu 10 tone peste limita maximă admisă de lege.

„Pe parcursul celor două luni de când am demarat aceste controale împreună cu Poliția Rutieră și ISCTR, am observat că depășirile de masă au început să scadă constant, semn că transportatorii devin mai responsabili. Scopul principal al acestor acțiuni este protejarea drumurilor județene, astfel încât ele să fie accesibile și sigure pentru participanții la trafic, nu doar pentru transportatori. Depășirile de gabarit, coroborate cu structura ansamblului transportator, creează o presiune suplimentară asupra părții carosabile, ceea ce duce la deteriorarea prematură a șoselei”, a precizat Vlad Gaje, consilier în Compartimentul Transport din cadrul CJ Bihor. 

Consiliul Județean Bihor dispune de un dispozitiv mobil de cântărire și de 25 de puncte omologate și verificate metrologic pentru cântărirea pe carosabil. Verificarea i se face unui vehicul surprins în mișcare sau staționat pe un drum județean, care este apoi condus la cel mai apropiat punct de cântărire.

Tonajul maxim admis în funcție de tipul de vehicul și portanța carosabilului este stabilit prin OG 43/28 august 1993, care obligă transportatorii ca atunci când încarcă mașinile cu greutăți mari să solicite și să plătească așa-numitele Autorizații Speciale de Transport, încasările fiind folosite de administratorii drumurilor pentru repararea acestora. Mulți transportatori, însă, preferă să nu plătească asemenea AST-uri și să circule totuși cu gabarite depășite.