De două ori pe an, bicicliştii orădeni organizează un marş prin care, spun ei, îşi propun să-i convingă pe cât mai mulţi concitadini să aleagă acest mijloc de transport nepoluant, iar pe edili să le amenajeze cât mai mai multe căi doar pentru ei.

Cum de fiecare dată Critical Mass a decurs paşnic, autorităţile au aprobat fără ezitări cererea  organizatorilor ca ediţia din această toamnă să se încheie în faţa Primăriei, într-o zonă parţial închisă, unde se fac lucrări migăloase. Ce-a ieşit? Un italian nervos, aproape linşat, o maşină vandalizată şi un eveniment cu renume pătat. Putea fi, însă, şi mai rău.

Marş pentru respect

Marţea trecută, aproximativ 1.000 de biciclişti orădeni au participat la o nouă ediţie a Critical Mass, marşul prin care militează, de două ori pe an, pentru transport nepoluant, respect în trafic şi mai multe piste rezervate anume pentru ei. Evenimentul a avut loc la finalul Săptămânii Mobilităţii Europene, organizate de Asociaţia Transregio, Primăria Oradea, OTL şi Asociaţia Probikers.

Cicliştii au pornit din Rogerius şi, escortaţi de o maşină de Poliţie, au parcurs o bună parte din oraş, încheind marşul, cum s-a întâmplat şi cu alte ocazii, pe platoul din faţa Primăriei. Înghesuiţi ghidon lângă ghidon printre saci cu materiale, bariere de lemn şi paravane puse de muncitorii firmei care lucrează la reabilitarea Podului Ladislau, participanţii au pus punct manifestării cu tradiţionala ridicare a bicicletelor în aer.

Nervi întinşi

Ca de fiecare dată, înainte de a se dispersa, un reprezentant al Asociaţiei Probikers le-a cerut să arate şi ei respect în trafic. Degeaba, însă, căci evenimentul s-a sfârşit prost.

La un moment dat, mulţimea adunată în faţa Primăriei a început să huiduie puternic. Motivul? O Dacie pătrunsese din spatele Bisericii Sfântul Ladislau printre biciclişti, obligându-i să se dea la o parte. La volan era unul dintre restauratorii italieni care lucrează în Piaţa Unirii, pe nume Raimondo Ercole. Potrivit unor martori, acesta ar fi atins o bicicletă pe care se afla un băieţel de 10 ani, care s-a dezechilibrat şi a căzut, din fericire fără a se răni.

Maşina a oprit, dar apoi, vizibil nervos, şoferul a apăsat acceleraţia, moment în care o parte dintre bicicliştii au sărit asupra vehiculului, spărgându-i parbrizul şi luneta. Ieşit din maşină, bărbatul a fost înjurat, scuipat, ba chiar şi lovit cu un pumn în cap de un biciclist (foto) căruia nici nu i-a păsat de prezenţa poliţiştilor.

La un pas de linşaj

Doar poliţiştii şi jandarmii l-au salvat pe italian de la linşaj, scoţându-l din mulţime, mai ales că şi acesta era pus pe scandal. Ulterior, Ercole a susţinut că nu fusese informat că în faţa Primăriei urma să aibă loc un eveniment autorizat, iar el voia doar să iasă cu maşina pentru a prelua noi materiale destinate şantierului. "Îmi cer scuze celor care m-au ajutat şi celor pe care, cu reacţia mea, i-am putut speria", a declarat el ulterior.

Deşi a avut echipaje prezente la faţa locului, Poliţia Oradea a început cercetări doar pentru distrugerea maşinii. Explicaţia? Până vineri n-au fost depuse alte plângeri în urma altercaţiei. Pe de altă parte, pe italian Jandarmeria l-a amendat cu 500 lei pentru tulburarea manifestării publice, iar unul dintre orădenii care s-a ales cu bicicleta lovită a primit asigurarea acestuia pentru a-i plăti reparaţia.

Aprobări fără număr

Interesant e că marşul, inclusiv cu oprirea în faţa Primăriei, în plin şantier, a avut toate autorizaţiile necesare, organizatorii primind aprobarea Comisiei Locale de Ordine Publică, cea care autorizează evenimentele de pe domeniul public, formată din viceprimarul Huszar Istvan, secretarul Consiliului Local, Ionel Vila, colonelul Doru Jarca de la Jandarmerie, comisar şef Valentin Pănescu de la Poliţia Rutieră, subcomisar Mihai Stănescu de la Poliţia Municipiului şi Ioan Găluţ, şeful Poliţiei Locale. Traseul a trecut fără probleme şi de Comisia consultativă pe probleme de circulaţie, din care fac parte viceprimarul Mircea Mălan, reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere, OTL, şi ai direcţiilor Tehnică şi de Urbanism a Primăriei.

Niciunul dintre membrii celor două comisii n-a identificat vreun pericol în organizarea unui astfel de eveniment, cu peste 1.000 de oameni, pe un şantier, unde, pe deasupra, nu prea există căi de acces, chiar dacă marşul desfăşurat astă-primăvară s-a încheiat în Piaţa Ferdinand tocmai din cauza şantierului din Piaţa Unirii. "Noi am aprobat un traseu, nu era vorba ca bicicliştii să stea puhoi aici", zice acum viceprimarul Mălan, deşi e notoriu că la final participanţii se adună mereu în faţa Primăriei pentru a ridica bicicletele deasupra capului.

Nicio problemă...

Mălan recunoaşte că muncitorii, pe care îi supraveghează din partea Primăriei, nu au fost anunţaţi de faptul că, pe seară, zona va fi invadată de sute de biciclişti. "Ei au porţiunea lor îngrădită în care lucrează. În plus, oamenii trec zilnic prin zonă". La rându-i, secretarul Ionel Vila recunoaşte că nici nu s-a gândit că ar putea apărea probleme la acest eveniment de regulă paşnic: "Privind în urmă, poate că marşul nu trebuia să se termine aici", spune acum el.

Chiar dacă n-a participat la şedinţa în care s-a aprobat traseul Critical Mass, viceprimarul Huszar Istvan afirmă că şi el şi-ar fi dat acordul pentru finish-ul în Piaţa Unirii. "Nu cred că locaţia este de vină", spune Huszar, sugerând că restauratorul italian este cel care a greşit. "E posibil să fi fost şi un scurtcircuit la organele care supravegheau evenimentul, care poate ar fi trebuit să ia mai repede măsuri". Sau, poate, un organizator, unul din numeroşii membri de comisii ori alt cap limpede ar fi trebuit să propună o locaţie diferită pentru finish. Platoul de la Sala Sporturilor, poate cel din Centrul Civic, ori poate chiar înapoi, în Parcul Magnoliei...