BRAT, organizație non-profit a industriei de media și publicitate, a transmis Guvernului o propunere ce cuprinde măsuri care să limiteze efectele negative ale instituirii Stării de Urgență și pandemiei de coronavirus asupra instituțiilor de presă. Solicitările vin pe fondul crizei fără precedent apărute, dar și al proliferării fake news-urilor, care pun în pericol informarea corectă a publicului. ”În acest context complex, menţinerea funcţională a instituţiilor de presă ce furnizează ştiri corecte este esenţială, atât pentru publicul larg, cât si pentru autorităţi”, arată BRAT.

Măsurile solicitate în sprijinul mass-media cuprind includerea companiilor care editează site-uri, ziare sau reviste pe lista celor ce pot beneficia de exceptări de la plata sau amânări ale plăților taxelor și impozitelor, sprijin de stat, utilizarea site-urilor și ziarelor în realizarea comunicărilor oficiale ale autorităților, includerea activităților realizate de editori în sprijinul informării publicului în categoria serviciilor esențiale.

Mai mult, BRAT recomandă autorităților direcționarea unui eventual sprijin către acele companii care editează produse media online sau tipărite și care respectă standardele profesionale ale industriei, făcând eforturi în sensul profesionalizării și transparentizării activității proprii.

Pentru a înlătura orice suspiciune ori a lăsa loc de abuzuri și pentru a nu încuraja prin acest demers tocmai finanțarea surselor îndoielnice de informare, care promovează „fake news”, știri alarmiste și neverificate, BRAT anunță că se pune la dispoziția autorităților pentru a crea un set de criterii prin care se pot identifica editorii de bună-credință.

Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) este organizaţia industriei de media şi publicitate ce reprezintă peste 150 de companii care activează în acest domeniu: editori de presă scrisă şi online, companii de outdoor, difuzori de radio, organizatori de evenimente, agenţii, regii şi clienţi de publicitate. BRAT pune la dispoziţia industriei de media şi publicitate studii strategice şi tactice esenţiale în realizarea strategiilor de media şi comunicare şi în achiziţia de media, fiind reperul industriei în tranzacţionarea publicităţii. Bihor Media, editorul săptămânalului Bihoreanul și al portalului eBihoreanul.ro, este membru BRAT.


Comunicatul integral al BRAT:

Sprijin din partea autorităților pentru editorii legitimi de presă scrisă și online, în contextul crizei generate de COVID19

Starea de urgenţă şi măsurile stabilite de autorităţi în vederea stopării epidemiei de COVID19 au un impact negativ major asupra industriei legitime de presă din România, în special în cazul presei scrise şi a mediului online legitim, auditat, care respectă standarde profesionale şi etice.

Printre efectele imediate ale acestor măsuri se înscriu scăderea cu peste 50% a veniturilor din publicitate, cu peste 90% a celor din vânzarea şi distribuţia la chioşcurile de ziare, reducerea drastică a tirajelor publicaţiilor, sistarea apariţiei ediţiilor tipărite. Fără sprijinul imediat al autorităţilor, o mare parte dintre companiile care activează în acest domeniu îşi vor înceta activitatea, punând astfel în pericol informarea obiectivă şi corectă a publicului.

Spre deosebire de alte instituţii media (mai exact, cele din domeniul audiovizual), ce pot avea şi alte surse de venit, creatorii de conţinut scris, companiile ce furnizează ştiri online şi mai ales cei din presa tipărita, nu au alte surse de venit care să nu fie afectate semnificativ de criza generată de instituirea stării de urgenţă.

"Ştirile, informaţiile corecte şi obiective sunt în această perioadă la fel de importante precum utilităţile de bază. Chiar dacă consumul de ştiri a crescut exponenţial în ultimele zile, producătorii de conţinut de calitate, în special presa scrisă şi site-urile care nu promovează fake news sau titluri înşelătoare, înregistrează venituri mult mai mici din publicitate, multe companii mari sistând complet comunicarea comercială. Cred că nimeni nu îşi doreşte ca populaţia să se informeze doar din reţelele de socializare ori din surse incerte, ce nu practică un jurnalism ghidat de principii etice, ci care doar încearcă să adune trafic cu orice preţ pentru a încasa bani din publicitatea automatizată, promovată de platformele globale. Am încredere că Guvernul va ajuta instituţiile de presă legitime şi va susţine jurnalismul de calitate, având la îndemână mai multe forme: derularea unor campanii de comunicare legitime prin intermediul site-urilor şi publicaţiilor care respectă standardele de calitate, aplicarea de măsuri economice specifice, ajutor de stat, scutiri temporare de la plata unor taxe şi impozite etc.", consideră Dragoş Stanca, Preşedinte BRAT.

Internetul este sursa de informaţie principală pentru 70% din populaţia activa, procentul depăşind 75% pentru populaţia sub 35 de ani. 35% din populaţia României utilizează ca sursă principala de informare presa scrisa, fenomen prezent în proporţie mai mare la populaţia de peste 65 ani - Sursa: SNA FOCUS, realizat de BRAT.

Dacă analizăm datele ultimelor săptămâni, creşterea interesului publicului pentru ştirile online, pentru site-uri în general este excepţională, şi depăşeşte în amploare orice eveniment anterior important (Alegeri Europarlamentare sau Prezidenţiale, evenimente sportive, catastrofe naturale, etc). Astfel, începând cu data de 9 martie 2020, ştirile online au inregistrat valori duble de trafic, iar consumul general de informaţii publicate pe site-uri a crescut cu 54%. Cele mai importante siteuri de stiri inregistrau in ultimele luni intre 1 milion si 3 milioane de vizitatori lunar, fiind importante surse de stiri pentru publicul larg. In luna martie 2020 estimam, pe baza datelor de trafic deja inregistrate, ca numarul persoanelor ce vor accesa siteuri de stiri va depasi 4 - 5 milioane de oameni, siteurile devenind cele mai importante canale de informare din Romania. Anexăm rezultatele relevante din cadrul studiului SATI (www.sati.ro).

În acest context complex, menţinerea funcţională a instituţiilor de presă ce furnizează ştiri corecte este esenţială, atât pentru publicul larg, cât si pentru autorităţi.

În acest sens, BRAT, asociaţia profesională a industriei de media ce reprezintă peste 75 de editori de presă scrisă şi online din România, care împreuna editează peste 350 de site-uri, ziare şi reviste, a transmis Secretariatului General al Guvernului o propunere care cuprinde măsuri care să limiteze efectele negative ale instituirii Stării de Urgenţă şi pandemiei COVID19 asupra instituţiilor de presă. Solicitarea a fost transmisă prin semnarea, împreună cu ARCA – Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale, a unui apel comun către Guvern, în care starea presei, indiferent de modul ei de a ajunge la public (online, radio, TV, publicaţii), este adusă în atenţia autorităţilor.

Aceste măsuri cuprind includerea companiilor care editează site-uri, ziare sau reviste pe lista celor ce pot beneficia de exceptări de la plata sau amânări ale plăţilor taxelor şi impozitelor, sprijin de stat, utilizarea site-urilor şi ziarelor în realizarea comunicărilor oficiale ale autorităţilor, includerea activităţilor realizate de editori în sprijinul informării publicului în categoria serviciilor esenţiale.

Mai mult, recomandăm autorităţilor direcţionarea unui eventual sprijin către acele companii care editează produse media online sau tipărite şi care respectă standardele profesionale ale industriei, făcând eforturi în sensul profesionalizării şi transparentizării activităţii proprii.

Pentru a înlătura orice suspiciune ori a lăsa loc de abuzuri şi pentru a nu încuraja prin acest demers tocmai finanţarea surselor îndoielnice de informare, care promovează "fake news", ştiri alarmiste şi neverificate, BRAT se pune la dispoziţia autorităţilor pentru a crea un set de criterii prin care se pot identifica editorii de bună-credinţă. Printre aceste criterii se pot număra existenţa unui sediu social valid, a unui administrator identificabil al societăţii, apartenenţa la o organizaţie profesională recunoscută sau aderarea la un cod etic, a unui număr minim de angajaţi cu forme legale, site-uri si publicaţii care respectă standardele globale ale industriei şi reglementările de tip GDPR, precum şi dovezi clare asupra impactului crizei COVID19 în situaţiile financiare ale societăţilor editoare (ex: un impact de minim 25% scădere în venituri faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent).

Editorii de presă scrisă şi online din România vor participa în continuare la procesul de informare a publicului în vederea limitării răspândirii epidemiei de coronavirus şi îşi manifestă disponibilitatea pentru dialog cu autorităţile.