La provocarea Consiliului Judeţean al Elevilor Bihor, deputaţii PSD Dumitru Gherman şi Ioan Sorin Roman au călătorit, joi, cu autobuzul din Oradea până în satul Gepiu. Adolescenţii au vrut să le arate parlamentarilor ce condiţii au elevii navetişti din Bihor.

"Prin praf, înghesuială..."

"Iniţiativa este o idee la nivel naţional, pentru că noi, elevii, cerem de câteva luni respingerea Ordonanţei 51, aprobată în timpul Guvernului Dăncilă. Din cauza acesteia, transportatorii pot renunţa oricând la traseele care nu le aduc profit şi pot să nu acorde reduceri pentru elevi, ceea ce va duce la abandon şcolar. Noi am vrut să le arătăm celor care ne reprezintă cum călătoreşte un elev din Bihor zilnic, prin praf, înghesuială şi plătind un abonament care nu este decontat nici pe jumătate", a declarat Horea Dobai, preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor, vineri, pentru BIHOREANUL.

Acesta a mai spus că toţi parlamentarii din Bihor au fost invitaţi. "Cu cei de la UDMR am avut o întâlnire înainte de eveniment şi ne-au spus că ne susţin, iar pe restul am încercat să-i contactăm prin email sau prin cunoştinţe. Singurul de care nu am dat a fost deputatul USR Silviu Dehelean. Nu am găsit niciun număr de telefon, nicio adresă de email", a spus adolescentul. 

Parlamentari în "rată"

Singurii parlamentari care au răspuns invitaţiei au fost Dumitru Gherman şi Ioan Sorin Roman. Aceştia s-au întâlnit joi cu preşedintele, doi vicepreşedinţi şi secretarul CJE Bihor în autogara din Decebal. Împreună, au urcat în "cursa" spre Gepiu, o rută despre care elevii ştiau că este una cu autobuze vechi, în care navetiştii stau înghesuiţi, iar abonamentul costă lunar peste 100 de lei.

"Cei doi parlamentari au vorbit cu elevii din autobuz, i-au întrebat cât plătesc pe un abonament şi cât primesc înapoi, iar la final am mers la sala de şedinţe din Primăria Gepiu ca să aflăm ce cred. Ne-au spus că avem dreptate când cerem abrogarea şi că ar trebui să fie un regim public de transport local, nu unul privat", a mai adăugat tânărul. Deputaţii le-au promis că le vor susţine punctul de vedere în Parlament. 

Promisiuni şi de la Orban

Ordonanţa 51 care a intrat în vigoare în 28 iunie 2019 a scos transportul public judeţean din sfera serviciilor publice în regim comercial şi le-a prelungit, fără licitaţie, contractele firmelor de transport în judeţe. 

La finalul anului trecut, Ludovic Orban, premierul demis al României, dar care încă asigură funcţia, promitea că va emite o Ordonanţă de urgenţă pentru a rezolva probleme create de OUG 51.

"Ordonanţa 51 a fost ordonanţă care a urmărit, după părerea mea, două scopuri perverse. Şi anume, la presiunea baronilor judeţeni ai PSD, să nu mai fi nevoiţi să plătească costurile aferente transportului pentru naveta copiilor, prin desfiinţarea statutului de serviciu public al serviciului de transport intrajudeţean. Şi a mai avut un obiectiv pervers această ordonanţă care prelungeşte licenţele de transport intrajudeţean cu încă patru ani de zile, ignorând obligaţia de a licita traseele în transportul intrajudeţean", spunea Orban, în decembrie potrivit Edupedu.ro.

La finalul lunii ianuarie Curtea Constituţională a decis că OUG 51 este neconstituţională.