Premierul Victor Ponta a prezentat, alături de ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, şi de cel pentru Marile Proiecte, Dan Şova, strategia de dezvoltare a reţelei de autostrăzi din România în perioada 2014-2018.

În document se arată că tronsonul din Bihor al autostrăzii Braşov-Borş va fi finanţat cu prioritate anul viitor, integral de la bugetul de stat, din fondul creat de noua acciză de 7 eurocenţi, care ar aduce între 750 milioane euro şi 1 miliard euro anual. "Suprataxa" pe benzină este mărul discordiei între preşedinte şi Guvern, Traian Băsescu refuzând să semneze Memorandumul pe buget cu FMI-ul câtă vreme nu se renunţă la această taxă suplimentară.

Potrivit proiectului prezentat de premier, Guvernul şi-a planificat să finalizeze până în 2018 o autostradă care să traverseze de la vest la est România, între Nădlac şi Constanţa, dar care nu va ajunge şi pe ruta Sibiu-Piteşti, aşa cum era stabilit iniţial, ci pe ruta Sibiu-Braşov-Ploieşti.

Alte autostrăzi care ar fi finalizate în următorii patru ani: Calafat-Craiova-Piteşti, Piteşti-Râmnicu Vâlcea, Alexandria-Bucureşti, Ploieşti-Galaţi, Braşov-Iaţi-Ungheni, Piatra Neamţ-Roman, Borş-Oradea-Cluj Napoca-Sebeş, Turda-Târgu Mureş.

Statul ar urma să construiască în concesiune tronsoanele Suplacu de Barcău-Gilău, Comarnic-Braşov, Comarnic-Ploieşti, respectiv Piteşti-Craiova.

Alte proiecte menţionate în bugetul pe 2014 sunt: autostrăzile Lugoj-Deva (tronsonul Dumbrava-Deva şi Lugoj-Dumbrava), Sebeş-Turda, Orăştie-Sibiu, Arad-Timişoara şi by-pass Arad, Cernavodă-Constanţa, Nădlac-Arad şi Timişoara-Lugoj, lărgirea la 4 benzi a centurii Bucureşti Sud (Pasaj suprateran DJ 602 Centura Bucureşti-Domneşti), reabilitarea DN56 Craiova-Calafat şi construcţia variantei de ocolire a oraşelor Deva-Orăştie la standard de autostradă şi a variantei de ocolire a oraşului Sibiu (proiecte pentru care ordonatorul principal de credite este Secretariatul General al Guvernului).

Ponta le-a propus parlamentarilor USL să elaboreze un proiect de lege privind strategia de construcţie a autostrăzilor, care să fie votat de Parlament şi care să rămână ca obligaţie pentru viitoarele Guverne să continue proiectele începute.

România are la dispoziţie patru surse de finanţare pentru construcţia de autostrăzi, fondurile de coeziune, fondurile de dezvoltare regională, finanţarea din parteneriate de tip public-privat şi bugetul de stat, la acest ultim capitol din taxa de şapte eurocenţi urmând să fie adunate între 750 de milioane de euro şi un miliard de euro, a declarat premierul Victor Ponta.