În 11 unităţi de învăţământ din Bihor, elevii trebuie să urmărească lecţiile şi de acasă, pe internet, pentru că sălile lor de clasă nu sunt suficient de mari pentru a-i primi pe toţi, în condiţii de siguranţă.

Într-o conferinţă de presă susţinută vineri, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean, Virgil Blage, şi directoarea DSP Bihor, Daniela Rahotă, au oferit explicaţii despre cum va debuta anul şcolar, ţinând cont că joi Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU) a aprobat scenariile care se vor aplica în fiecare unitate de învăţământ.

Conform hotărârii CJSU, în toate grădiniţele şi clasele primare din Bihor, elevii vor participa la ore fizic, fără a se ţine ore online. În 11 unităţi de învăţământ, o parte dintre elevi vor trebui să urmărească lecţiile online, pentru a se respecta distanţa, aplicându-se aşa-numitul scenariu galben. Câţi anume, depinde în fiecare clasă în parte, în funcţie de suprafaţa încăperii şi de numărul elevilor din fiecare formaţiune de studiu. Cert este că au prioritate să meargă la şcoală elevii de clasele a V-a, a VIII-a, a IX-a şi a XII-a.

Cele 11 unităţi de învăţământ sunt: Colegiul Tehnic nr. 1 Vadu Crişului, Şcoala Gimnazială nr. 1 Ceica, Şcoala Gimnazială Alexandru Roman Auşeu, Şcoala Gimnazială Nestor Porumb Tulca, Şcoala Gimnazială nr. 1 Bulz, Şcoala Gimnazială nr. 1 Sânnicolau Român, Şcoala nr. 1 Balc, Şcoala nr. 1 Cefa, Şcoala nr. 1 Hotar, Şcoala nr. 1 Remetea și Şcoala nr. 1 Tăuteu.

Alte 83 de şcoli din Bihor au fost „colorate” de CJSU în verde deschis, însemnând că sunt unităţi de învăţământ care pot transmite lecţiile online, pentru elevii bolnavi care nu vor merge la cursuri.

Scenarii de pornire

Blage a precizat că aceste scenarii vor suferi modificări, pentru că incidenţa îmbolnăvirilor de Covid-19 va fi actualizată săptămânal în fiecare unitate administrativ-teritorială. În plus, şcolile nu au o informaţie importantă pentru stabilirea regulilor: încă nu ştiu exact câţi elevi vor merge la şcoală. Or, este foarte posibil ca acest indicator să schimbe predicţiile autorităţilor.

De pildă, într-o clasă de 30 de elevi, dacă toţi vor merge la ore, este posibil ca profesorii să impună un învăţământ hibrid, pentru ca ei să stea la distanţă unii faţă de alţii. Astfel, un scenariu verde ar putea deveni verde deschis, însă nu obligatoriu pentru toate clasele, ci doar pentru cele în care nu se poate asigura respectarea măsurilor de prevenţie.

„După ce a fost adoptată această hotărâre a CJSU, a fost comunicată în şcoli, iar şcolile o fac publică către părinţi. Abia acum părinţii pot să evalueze ce urmează, încă se pot gândi. Vom afla efectiv câţi dintre părinţi îşi lasă copiii la şcoală abia luni”, a declarat Blage.

Decizia părinţilor trebuie să fie justificată, a subliniat şeful IŞJ Bihor. Astfel, pot absenta de la şcoală doar elevii bolnavi sau cei care locuiesc cu persoane bolnave, în aşa-numitele grupe de risc faţă de Covid-19. Aceste situaţii vor trebui dovedite cu acte medicale, în caz contrar elevii urmând să fie notaţi ca absenţi la ore.

„Dorim să asigurăm servicii educaţionale pentru toţi elevii, îi dorim pe toţi elevii să se întoarcă în bănci, dar asta nu înseamnă că vom neglija componenta online”, a spus Blage.

În prima zi de şcoală, festivităţile vor fi interzise, iar accesul străinilor, adică inclusiv al părinţilor, va fi interzis în unităţile de învăţământ.  

Părinţii, primii care fac triajul

Pentru elevii care vor merge la şcoală, dr. Rahotă a precizat ce reguli trebuie să respecte părinţii şi profesorii, pentru a evita răspândirea Covid-19, toate regăsite în Ordinul 1456/2020 pentru aprobarea Normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor, un document pe care toţi părinţii ar trebui să-l citească, în opinia şefei DSP Bihor.

În fiecare zi, înainte de a-şi duce copiii la grădiniţă sau la şcoală, părinţii trebuie să le măsoare temperatura şi să se asigure că aceştia nu au simptome specifice Covid-19 (tuse, dificultăţi în respirare, diaree etc.). „Triajul zilnic este o responsabilitate a familiei copilului respectiv. Nu se vor prezenta la cursuri cei cu temperatura mai mare de 37,3 sau copiii cu simptomatologie orientativă pentru infecţia cu Covid-19: tuse, dificultăţi respiraţie, diaree, vărsături. Aceşti copii nu trebuie trimişi la şcoală”, a precizat Rahotă.

La intrarea în şcoală, profesorii vor face un triaj observaţional, pentru a vedea dacă vreun elev prezintă simptome. Dacă acest lucru se întâmplă, copilul este izolat într-o încăpere anume şi sunt anunţaţi părinţii şi personalul medico-sanitar al şcolii. Rahotă a mai precizat că toate primăriile au obligaţia să se asigure că unităţile de învăţământ au medici sau asistenţi la dispoziţia elevilor. Dacă şcoala nu are cabinetul medical propriu, cu doctor cu tot, primăriile trebuie să încheie un asemenea contract cu un medic de familie din localitatea respectivă sau din localităţi vecine.

Resursa umană, foarte preţioasă

Pe lângă temerile legate de Covid-19, anul şcolar mai debutează şi cu alte probleme. Ministerul Educaţiei nu a finalizat tipărirea manualelor la mai multe discipline, astfel că, aşa cum deja s-au obişnuit, profesorii n-au ce să le dea elevilor în prima zi de şcoală. Mulţi elevi vor învăţa după manuale vechi, până când cele noi vor ajunge în teritoriu.

În plus, şeful IŞJ Bihor are emoţii şi în legătură cu resursa umană din unităţile de învăţământ. Potrivit lui Blage, dacă multe clase se vor scinda în două sau mai multe grupe, asigurarea cadrelor didactice se va face cu dificultate. Asta pentru că mulţi profesori care au ajuns la vârsta de pensionare au făcut acest pas, însă, spune Blage, nu de teama Covid, ci atraşi de punctul de pensie, în acest an la un nivel ridicat.

În plus, angajările în educaţie, la fel ca în tot sistemul bugetar, sunt blocate. „Am înţeles că luni va apărea în Monitorul Oficial hotărârea prin care se va da drumul la angajări în sistem. Dar abia acum va începe procesul, până se va face angajarea respectivă va dura o lună, timp în care ne descurcăm cu ce avem”, a spus Blage.

El a dat exemplul Colegiului Naţional Onisifor Ghibu, unde o asistentă medicală a fost confirmată cu Covid-19, iar două îngrijitoare au fost puse în izolare, fiind contacţi direct. În asemenea situaţii, şcolile nu au variante de rezervă, aşa că directorii trebuie să distribuie sarcinile profesorilor sau altor angajaţi. „Aici este marele efort pe care trebuie să-l facă conducerile, să se descurce cu conducerile pe care le au în acest moment. Ministerul trebuie să ne aprobe o schemă mult mai largă de posturi didactice”, a spus şeful IŞJ Bihor.