Într-o societate democratică, rolul Parlamentului este unul esențial. În România, Constituția prevede că Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării.

Ca atare, legile emise de Parlament ar trebui să fie rezultatul democrației, poporul stabilindu-și reguli prin intermediul conducătorilor săi. În realitate, însă, astfel cum vedem zi de zi, nu toate legile sunt ceea ce ar trebui să fie.

De aceea Constituția prevede că și legile pot fi controlate, atât înainte cât și după intrarea lor în vigoare.

În ceea ce privește controlul legilor înainte de intrarea în vigoare, un rol important îi revine președintelui, care are dreptul să refuze promulgarea legii și să dispună retrimiterea legii în Parlament dacă are anumite critici față de conținutul ei sau de modul de adoptare.

De asemenea, unii actori de pe scena publică au dreptul să sesizeze Curtea Constituțională înainte ca legea să intre în vigoare, sesizarea blocând această intrare în vigoare. Aceștia sunt, pe lângă președinte, care are și dreptul de sesizare a Curții, preşedinţii celor două Camere, Guvernul, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Avocatul Poporului, cel puţin 50 de deputaţi sau cel puţin 25 de senatori.

Ca atare, controlul de constituționalitate anterior promulgării poate fi exercitat atât de puterea legislativă, cât și de cea executivă ori judecătorească. În plus, partidele de opoziție pot controla activitatea puterii prin această pârghie.

Dacă obiecția de neconstituționalitate este admisă, legea se întoarce în Parlament și nu mai poate fi adoptată fără a se ține seama de motivele pentru care sesizarea a fost admisă de Curtea Constituțională. Ea poate face obiectul unei noi obiecții de neconstituționalitate după readoptare.

Legea poate fi controlată și după intrarea în vigoare. Orice cetățean poate invoca excepția de neconstituționalitate a unei legi, dacă aceasta are legătură cu un proces în care cetățeanul este parte. Instanța de judecată va sesiza Curtea Constituțională dacă va constata îndeplinite condițiile legale.

4Decizia Curții, dacă este de admitere, va produce efecte atât în cauza în care a fost invocată, cât și în toate procesele în care nu s-a pronunțat o hotărâre definitivă până la data publicării deciziei în Monitorul Oficial. Din păcate însă, mulți nu înțeleg nici azi efectele generate de admiterea unei excepții de neconstituționalitate...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!