Cu paşi mici, dar siguri, salubritatea orădeană intră în reformă. Început în 2007, proiectul privind Sistemul Integrat de Management al Deşeurilor (SMID) a intrat în etapa desemnării viitorilor operatori de salubritate care vor colecta deşeurile bihorenilor. În total, în întregul judeţ vor opera şapte firme, din care una exclusiv în Oradea.

Indiferent care va fi noul operator de salubritate din municipiu, regulile sunt clare. De anul viitor, toţi orădenii vor arunca gunoaiele în trei fracţii şi vor avea costuri reduse pentru salubritate doar dacă reciclează.

Reguli pentru toţi 

Pentru alinierea la normativele europene, judeţul Bihor implementează aşa-numitul SMID, cu reguli bine stabilite, care se vor aplica tuturor locuitorilor. Pentru „urnirea” noului sistem, toate primăriile şi Consiliul Judeţean au înfiinţat Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Ecolect Group.

Pe 14 iunie, într-o şedinţă a conducerii acesteia, au fost aprobate caietele de sarcini necesare demarării licitaţiilor pentru desemnarea operatorilor de salubritate care vor colecta deşeurile de la cetăţeni. Bihorul a fost împărţit în şapte regiuni, fiecare urmând să fie deservită de o firmă, iar Oradea va fi singurul municipiu care constituie o regiune.

În toate regiunile, colectarea deşeurilor se va face conform Regulamentului de salubritate al judeţului. „Regulamentul este unul de tip cadru, iar unităţile administrativ-teritoriale pot să îl completeze dacă doresc”, explică directorul Ecolect, Bujor Chirilă (foto). Primarii, de pildă, pot stabili o frecvenţă mai mare a colectării deşeurilor.

În trei fracţii

Potrivit documentului, toţi bihorenii vor colecta deşeurile în trei fracţii: reciclabile (hârtie şi carton, plastic şi metal, respectiv sticlă), biodegradabile (resturi alimentare) şi reziduale (care nu pot fi reciclate sau valorificate). Asta înseamnă că vor primi cel puţin trei recipiente sau saci: reciclabilele se depun în saci de culoare galbenă, resturile biodegradabile în pubele de culoare maro, iar cele reziduale în recipiente negre.

Pentru o parte din orădeni, regulile sunt deja cunoscute. Încă de anul trecut, Primăria şi RER Vest au implementat colectarea în trei fracţii la 126 de asociaţii de proprietari din oraş, ceea ce înseamnă că resturile alimentare produse de locatarii acestor blocuri se transformă în compost, la staţia administrată de Eco Bihor. „Odată cu stabilirea noului operator, colectarea selectivă în trei fracţii se va implementa în tot oraşul”, precizează Mircea Stejeran, şef serviciu în cadrul Direcţiei Tehnice a Primăriei.

Mai des

În plus, deşeurile reciclabile vor fi colectate mai des. Conform obligaţiilor din caietul de sarcini, viitorul operator de salubritate al Oradiei va trebui să adune de la persoane fizice fracţia uscată o dată pe săptămână, nu bilunar, cum se întâmplă în prezent. Cu aceeaşi frecvenţă se vor colecta şi resturile reziduale, respectiv cele biodegradabile.

La asociaţiile de proprietari, containerele galbene, cu deşeuri reciclabile, se vor goli o dată la trei zile, iar cele negre şi maro zilnic în intervalul 1 aprilie - 30 septembrie, respectiv o dată la trei zile în restul anului.

Una din patru

O altă noutate e că toţi orădenii vor plăti în funcţie de câte deşeuri trimit la depozitare. „La începutul fiecărui an, operatorul va trebui să stabilească una din cele patru metode de implementare a instrumentului „plăteşte cât arunci”: tarifarea la volum, cu saci personalizaţi, prin modificarea frecvenţei sau prin măsurarea greutăţii”, spune Stejeran.

Indiferent de metoda aleasă, orădenii vor avea costuri de salubritate direct proporţionale cu cantitatea sau volumul de deşeuri reziduale produse, întrucât colectarea reciclabilelor şi a biodeşeurilor va fi gratuită. Aşadar, vor ieşi mai ieftin doar dacă vor recicla.