Orădenii au ocazia să spună cum ar vrea să se facă salubritatea din Oradea. Primăria a publicat, spre consultare publică, regulamentul pe care îl propune și care prevede, printre altele, că orădenii vor plăti dublu față de costul normal al facturii, dacă nu respectă colectarea separată. În plus, riscă și amendă pentru că împiedică reciclarea...

În 5 fracții

Publicat lunea trecută pe site-ul www.oradea.ro, noul regulament de salubrizare prevede că în Oradea colectarea separată a deșeurilor se va face în continuare în 5 fracții, cetățenii trebuind să separe deșeurile de metal și plastic, cele din hârtie-carton, sticle, resturile biodegradabile, iar ce rămâne sunt deșeurile reziduale.

Din 1 ianuarie 2025, numărul fracțiilor va crește, deoarece va deveni obligatorie colectarea separată a deșeurilor textile. Regulamentul nu detaliază, însă, cum anume se vor strânge hainele și alte textile vechi de la populație.

Propunerea de regulament mai prevede că, în conformitate cu normele europene, Oradea va trebui să recicleze 55% dintre deșeuri până în anul 2025, 60% până în 2030 și 65% până în 2035.

Plătești cât arunci

În privința costurilor, Oradea va continua să aplice principiul „plătești cât arunci”, costurile facturilor fiind dictate de volumul sau greutatea recipientelor de colectare, frecvența de ridicare sau de saci personalizați, cu coduri unice.

Orădenii care vor refuza să încheie un contract de salubritate vor plăti un cost lunar de 3 ori mai mare decât costul mediu calculat pentru o persoană sau o gospodărie, iar de această obligație nu vor scăpa nici cei care dețin case sau apartamente nelocuite ori date în chirie în regim hotelier. Pentru acestea din urmă, costul lunar al salubrității va fi calculat ca pentru o locuință cu o persoană.

Tot în premieră, Primăria reglementează situația comercianților din zona centrală sau a firmelor aflate la parterul blocurilor și care nu au spațiul necesar pentru depozitarea pubelelor de deșeuri. Acești clienți vor putea opta pentru recipiente de mici dimensiuni (40 de litri) sau pentru saci personalizați preplătiți.

Pubele cu suprataxare

Regulamentul prevede și că operatorul de salubritate va ridica deșeurile reciclabile doar din saci în culorile acceptate (galben pentru plastic și metale, albastru pentru hârtii). Aruncate în alți saci, deșeurile vor fi ridicate, dar taxate ca fracție reziduală.

O taxare diferită va exista și pentru cei care nu respectă colectarea separată. Regulamentul prevede că, după o inspecție vizuală, operatorul de salubritate va putea refuza ridicarea deșeurilor aruncate de-a valma (indiferent că este vorba de fracția reciclabilă sau de cea biodegradabilă) și va lipi un autocolant care avertizează asupra greșelii. 

Proprietarul gunoaielor va avea două opțiuni: fie le sortează corect și le scoate iar la limita proprietății, fie le lasă așa, dar își asumă că va plăti pentru ele dublul costului aferent colectării deșeurilor reziduale. Raportat la tarifele actuale, ridicarea unei pubele de 60 de litri cu deșeuri greșit aruncate va costa 30 lei, la o pubelă de 120 de litri prețul urcă la 70 lei, la un recipient de 240 de litri ajunge la 140 lei, iar la un container de 1.100 de litri costul ajunge la 600 lei.

În plus, persoana care a amestecat gunoaiele riscă și o amendă de până la 2.000 lei, cum prevede regulamentul pentru nerespectarea colectării separate. Pentru firme sau asociații, această amendă ajunge la 2.500 lei.

Toți pentru unul

Noul regulament prevede și obligațiile operatorului de salubritate, cum ar fi să lase țarcurile curate, să răspundă sesizărilor cetățenilor în 48 de ore ori să înlocuiască pubelele defecte, dar în același timp dă dreptul firmei care administrează stația de sortare a deșeurilor reciclabile să refuze deșeurile orădenilor dacă constată că sunt contaminate cu alte resturi în proporție de peste 25%.

De asemenea, pot fi refuzate deșeurile biodegradabile, dacă peste 10% din conținutul lor este reprezentat de alte gunoaie. În aceste situații, deșeurile nu vor fi valorificate, ci vor ajunge pe haldă, la preț de resturi reziduale, ceea ce va însemna facturi de salubritate mai mari. Așadar, încet-încet, orădenii vor afla că este nevoie de efortul fiecăruia și al tuturor pentru reușita colectării separate a deșeurilor...

Citește aici propunerea de regulament a Primăriei:


Ce reguli de salubritate ar trebui să aibă Oradea, ca să fie curată și responsabilă cu mediul?

Țarcurile nu sunt deloc salubre, sunt înghesuite, iar oamenii n-au responsabilitate, că știu că nu pățesc nimic. E nevoie de îmbunătățirea lor.

Loredana

Degeaba impune Primăria reguli și amenzi pentru necolectare separată, dacă nu rezolvă problema țiganilor care amestecă gunoaiele.

Oláh Anikó

Nu cred că am niciun vecin care să colecteze separat, pe nimeni nu interesează problema. Primăria ar trebui să insiste cu educația.

Teodora

Aș vrea să văd Primăria că verifică dacă și instituțiile publice respectă colectarea separată a deșeurilor. Cetățeanul este primul amendat.

Sorin Popovici

Eu m-am săturat de problema gunoaielor, de ani de zile doar de asta aud de la Primărie. Să rezolve probleme mai importante!

Magdolna Pap

Aștept ca și orădenii de la blocuri să plătească pentru câte deșeuri aruncă, așa cum facem noi, la case. Poate așa vor înțelege colectarea.

anonim

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!