Săptămâna aceasta voi întrerupe şirul de articole dedicat Noului cod civil pentru a prezenta un eveniment deosebit de important pentru cetăţeni. Astfel, în data de 7 iulie 2011, la trei luni de la prima hotărâre a Curţii cu privire la taxa de poluare în cauza Tatu, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a desfiinţat şi ultimele speranţe ale celor care doreau ca variantele taxei de poluare ulterioare datei de 15.12.2008 să nu fie declarate incompatibile cu dreptul european.

Astfel, în Hotărârea Nisipeanu Curtea arată că Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit încât descurajează punerea în circulaţie în statul membru menţionat a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională.

Hotărârea este extrem de importantă deoarece, spre deosebire de hotărârile precedente (Hotărârea Tatu şi cele subsecvente) Curtea a avut în vedere toate variantele taxei de poluare aplicabile în perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2010. În paragraful 28 al hotărârii Curtea a reiterat faptul că taxa de poluare nu este compatibilă cu principiul "poluatorul plăteşte" şi a sugerat din nou Guvernului român că taxa percepută cu ocazia primei înmatriculări trebuie eliminată, ea putând fi eventual înlocuită cu o taxă anuală de poluare, aplicabilă tuturor autoturismelor care circulă pe teritoriul naţional.

Până la intervenţia Guvernului care s-ar putea să se lase aşteptată aşa cum s-a întâmplat şi până în prezent, trebuie să ştim că se poate solicita restituirea taxei în instanţă şi că toate instanţele române au obligaţia a se conforma hotărârii Curţii şi să dispună restituirea taxei prelevate nelegal. Trebuie să ştim că statul este obligat să restituie cetăţeanului, pe lângă suma achitată cu titlu de taxă, şi dobânda fiscală aferentă perioadei scurse între cerere şi restituirea efectivă.

Mai pe româneşte, cetăţeanul poate recupera o sumă mult mai mare decât cea achitată cu titlu de taxă, dobânda pe care o plăteşte statul cetăţeanului fiind egală cu dobânda percepută de către stat cetăţeanului pentru dările neachitate la timp.

Avocat dr. Mircea Ursuţa, e-mail: m_ursuta@yahoo.com, web: www.ursuta.ro, telefon: 0722-511.476